پروژه های آبخیزداری اصفهان ۷۱ درصد پیشرفت داشته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به پیشرفت ۷۱ درصدی پروژه های آبخیزداری در ۱۰ ماهه امسال، گفت: اجرای این پروژه ها بر بهبود وضعیت ۲۰۹ حلقه چاه، ۶۹ دهنه چشمه، ۶۸ رشته قنات، حفاظت بیش از هفت هزار هکتار از مزارع از خطر سیلاب و کاهش فرسایش خاک اثربخش بوده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، محمدحسین شاملی با بیان اینکه  مجموع اعتبارات مصوب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های جامع آبخیزداری ۵۶ میلیارد تومان است، اظهار کرد: ۱۲۰ زیر پروژه در۲۳ شهرستان و در ۳۷ حوضه استان در سالجاری اجرا می‌شود.

وی پروژه های آبخیزداری را شامل مطالعات، اجرا و ارزیابی دانست و افزود: در حال حاضر مطالعات در پنج حوضه و عملیات سازه‌ای در ۳۷ حوضه شامل سازه‌های سنگی ملاتی، پخش سیلاب و بندهای خاکی اجرا می شود.

وی با تاکید بر موضوع مدیریت جامع آبخیزداری، ادامه داد: اجرای پروژه های بیولوژیک در حوضه ها به ادارات ستادی مربوطه در معاونت فنی سپرده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به پروژه‌های اداره جنگل‌کاری در سال جاری اشاره کرد و گفت: جنگل کاری با بذر، مراقبت و نگهداری ذخیره گاه‌های جنگلی و جنگل کاری سنواتی از جمله اقدامات این بخش است؛ همچنین کپه کاری و ذخیره نزولات آسمانی از پروژه های تخصصی اداره مرتع و بهره برداری است.

شاملی با اشاره به خرید آبگرمکن خورشیدی، جایگزینی سوخت فسیلی (یارانه حمل سیلندر گاز )، اجرای کمربند حفاظتی و اجرای عملیات کنترل جوندگان موذی در تاغ‌زارها از جمله پروژه های معاونت حفاظت و امور اراضی در سال جاری، اظهار کرد: اجرای طرح کاداستر منابع طبیعی توسط اداره ممیزی اراضی و حدنگاری در حال پیگیری است؛ همچنین گشت و مراقبت  از عرصه های ملی نیز از دیگر پروژه های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان است که از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ اجرا شده است.

وی به اهمیت ارزیابی اثر اقدامات انجام شده اشاره کرد و افزود: بی شک باید بدانیم که پروژه ها چه عملکردی دارند؛ به همین دلیل از همان شروع اجرای پروژه ها بحث ارزیابی شروع شده و پس از اتمام نیز ادامه خواهد یافت و گنجینه بسیار خوبی از کارنامه مدیریت جامع آبخیزها خواهد بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اثربخشی پروژه های ۹۸ در ۱۰ ماهه امسال، خاطرنشان کرد: وضعیت ۲۰۹ حلقه چاه، ۶۹ دهنه چشمه، ۶۸ رشته قنات، حفاظت بیش از هفت هزار هکتار از مزارع از خطر سیلاب، کنترل سیلاب در روستاها و شهرها، کاهش فرسایش خاک و کاهش رسوب گذاری در مخازن سدهای بزرگ، کنترل و کاهش رسوب ورودی به رودخانه های استان و استان همجوار (خوزستان) بهبود یافته است.

وی با اشاره به وجود ۷۶۶ فقره پرونده تخریب و تصرف و خلع ید اراضی ملی، اضافه کرد: در سال جاری ۱۳۶ فقره پرونده درباره کشفیات چوب یا زغال قاچاق، حریق و بوته کنی تشکیل شده است.

شاملی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون همه پروژه های صندوق توسعه ملی ۷۱ در صد پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: انجام مطالعات در همه بخش ها به صورت تجمیعی و با شرح خدمات متناسب و به صورت مطالعات تفصیلی- اجرایی ضروری است؛ همچنین تجمیع اعتبارات استانی و ملی کمک شایانی به بهبود عملکرد خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به شرایط اقلیمی موجود، گفت: استمرار اعتبارات ملی و تخصیص اعتبارات به صورت پروژه ای و حوضه محور ضرورت دارد.

کد خبر 406282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.