جنگل‌زدایی؛ هر روز بیشتر از دیروز

به‌طور میانگین سیاره زمین سالانه بخش عظیمی از پوشش جنگلی خود را از دست می‌دهد؛ مساحت این بخش از دست رفته در هر سال بیش از مساحت کل انگلستان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علی‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته برای احیای مناطق سرسبز طبیعی، میزان جنگل زدایی در سراسر جهان به طرز وحشتناکی در حال افزایش است. بر اساس جدیدترین مطالعات انجام گرفته توسط Climate Focus ، زمین سالانه بیش از ۶۴میلیون هکتار از اراضی جنگلی خود را از دست می‌دهد که این میزان برابر با مساحت کل انگلستان است. Climate Focus یک شرکت مشاور بین‌المللی و پیشگام در امور مربوط به حیات زمین است که به دولت‌ها، سازمان‌های گوناگون، شرکت‌های چند کاربردی، نهادهای بشردوستانه و غیره خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد. این شرکت با استفاده از سیاست‌های بین‌المللی و داخلی، در دسترس قرار دادن منابع مالی، کنترل شرایط جوی، استفاده از مکانیزم‌های جدید آب و هوایی و رویکردهای نوین به مراجعه‌کنندگان خود خدمات‌رسانی می‌کند.

در اجلاس اقلیمی سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد، ۳۷ دولت و چندین شرکت چندملیتی، سازمان مردم نهاد و گروه‌هایی از نمایندگان جوامع بومی اقدام به امضای معاهده جنگل‌های نیویورک (NYDF) کردند. NYDF یک معاهده بین‌المللی داوطلبانه و غیراجباری برای به‌کارگیری اقدامات لازم در جهت جلوگیری از جنگل زدایی در سراسر جهان است و امضاکنندگان آن متعهد شدند که تا سال ۲۰۲۰ میزان جنگل‌زدایی را به نصف کاهش دهند و تا سال ۲۰۳۰ کاملا از آن پیشگیری بعمل آورند. این معاهده کاملا ناموفق بود و از زمان امضای آن تاکنون بیش از ۴۳درصد از پوشش سبز طبیعی جهان از بین رفته است.

از سوی دیگر  علی‌رغم تلاش‌های بسیاری از کشورهای جهان از جمله اندونزی که بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میزان جنگل‌زدایی خود را به یک سوم کاهش داد، به طور کلی بخش گسترده‌ای از مهم‌ترین جنگل‌های گرمسیری که با قدمتی طولانی، از ابتدای حیات کره زمین وجود داشتند به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بسیاری از کشورهای دیگر هم‌چون اتیوپی، مکزیک و السالوادور نیز با قاطعیت در حال کاشت درخت هستند ولی متأسفانه این تلاش‌ها تحت تأثیر جنگل‌زدایی‌های بی‌رویه مناطق جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا بی‌ثمر بوده است و خنثی می‌شود؛ در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، پوشش درختی این نواحی با کاهش چشمگیری مواجه بوده است. بر طبق بررسی‌ها، دراین زمان چهار ساله آمریکای لاتین بیشترین مساحت و حجم جنگلی را از دست داده و آفریقا بیشترین میزان افزایش جنگل‌زدایی را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است که آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های آمازون و سوختن مناطق عظیمی از استرالیا در ماه‌های اخیر منجر به پیدایش موج جدیدی از جنگل‌زدایی شده است که با افزایش نگرانی‌های موجود درباره حلقه‌های بازخورد این تغییرات در مناطقی همراه است که در آن‌ها تغییرات آب و هوایی منجر به خشک شدن درختان، افزایش اشتعال‌پذیری آن‌ها و بالا رفتن میزان آتش‌سوزی و انتشار گازهای کربن‌دی‌اکسید می‌شود. تمامی این موارد به نوبه خود نقش عظیمی در خشک‌تر، گرم‌تر و اشتعال‌پذیرتر شدن نواحی گوناگون کره زمین دارد.

از سوی دیگر تقریبا یک سوم از میزان گازهای گلخانه‌ای خصوصا کربن‌دی‌اکسید در سراسر جهان در اثر جنگل‌زدایی به منظور اختصاص زمین‌های مناسب به کشاورزی و دامداری منتشر می‌شود. البته جنگل‌ها به طور طبیعی قادر به جذب یک سوم از میزان کربن‌دی‌اکسید منتشرشده در اثر فعالیت‌های انسانی هستند ولی این چرخه طبیعی جنگلی در معرض خطرات ناشی از تهدیدات پیچیده و دوگانه افزایش هم‌زمان جنگل‌زدایی و تغییرات آب و هوایی قرا دارد و ادامه روند از بین رفتن جنگل‌های اولیه این وضعیت را بیش از هر زمان دیگری وخیم می‌کند.

کد خبر 406208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.