فعالیت بورس تاکنون شاهکار بوده است

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فعالیت بورس تا کنون شاهکار بوده است، گفت: حجم معاملات بیشتر از عدد شاخص کل اهمیت دارد زیرا روان بودن بازار را نشان می دهد.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در هفته گذشته و به دنبال ترور سردار سلیمانی و پس از آن، پاسخ موشکی ایران به آمریکا، شاهد جوی هیجانی در بازار بورس بودیم که باعث فروش‌های هیجانی توسط حقیقی‌ها و جمع آوری توسط حقوقی‌ها شد. پس از آن در روزهای شنبه و یکشنبه با برقراری آرامش در بازار، حقیقی‌ها برای خرید برگشتند و در انتهای هفته معاملاتی شاهد شرایط متعادلی بودیم.

وی افزود: یکی از دلایلی که شاخص کل تا واپسین لحظات معاملات هفته گذشته به ابرکانال ۴۰۰ هزار واحد وارد نمی شد، وجود نوسان‌گیرهای کوتاه مدتی بود که در ابتدای هفته سهام خود را خریده و در انتهای هفته آن را می فروختند بنابراین در انتهای هفته حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: آنچه بیش از عدد شاخص کل اهمیت دارد، حجم معاملات و ارزش آن است که در پایان هفته گذشته مجددا به پنج هزار میلیارد تومان بازگشت. اهمیت این موضوع نیز به این دلیل است که بازار باید روان باشد و داد و ستدها در حجم بالا انجام شود.

رکود بازارهای موازی باعث حفظ نقدینگی در بورس شد

دارابی ادامه داد: در پایان آخرین روز معاملاتی هفته گذشته اگرچه معاملات در حجم بسیار بالا انجام شد اما میزان عرضه و تقاضا تقریبا به یکدیگر نزدیک بود و با وجود اینکه شاخص به ۴۰۰ هزار واحد نرسید اما هر چه بازار بتواند با حجم بالاتری معامله کند نکته مثبتی برای فعالان آن محسوب می‌شود و این امید را به آن‌ها می‌دهد که جریان واقعی در بازار وجود دارد.

وی درباره فعالیت حقوقی‌ها در هفته‌های اخیر گفت: این گروه در هفته‌های گذشته به دنبال بروز رفتار هیجانی در بازار با خرید سهام به کنترل این رفتار کمک کردند. طبیعی است که در هفته منتهی به ۲۷ دی ماه با وجود تقاضا از سوی حقیقی‌ها، این سهام خریداری شده مجددا معامله شود. همچنین باتوجه به اینکه در حال حاضر بازار موازی که بتواند نقدینگی را جذب کند وجود نداشته و هیجانات در بازارهای دلار و طلا نیز پایدار نبود، شاهد حفظ نقدینگی در بازار سرمایه بودیم و بنابراین صفوف طولانی خرید به وجود آمد.

ارزش فعلی بازار سرمایه از ارزش واقعی آن کمتر است

این کارشناس بورس و بازار سرمایه درباره رسیدن شاخص کل به ابرکانال ۵۰۰ هزار واحد پیش از پایان سال جاری گفت: در حال حاضر پیش‌بینی این موضوع چندان امکان پذیر نیست، زیرا رسیدن شاخص به این عدد به عوامل بسیاری از جمله تحولات سیاسی داخلی و خارجی و فعالیت شرکت‌ها در سه ماهه پایانی سال جاری بستگی دارد. با این حال بهتر است انتظارات خود را از بازار بالا نبریم؛ فعالیت بورس تا همین جا نیز شاهکار بوده است.

دارابی خاطرنشان کرد: ارزش فعلی بازار بورس ایران در حال حاضر کمتر ارزش واقعی آن است و مسئولان باید به عرضه‌های اولیه بیشتر توجه کنند. این کار باعث می‌شود ارزش بازار افزایش و نقدینگی بیشتری به آن جذب شود.

کد خبر 406203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.