صراحت‌های دیرهنگام رئیس جمهور!

 تازه‌ترین تحولات پیرامون توافق هسته‌ای و اظهارات رهبر انقلاب در نماز جمعه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۲۸ دی ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز با تیتر «صراحت‌های دیرهنگام رئیس جمهور!» به انعکاس اظهارات رئیس جمهور پرداخت و نوشت: رئیس‌جمهور که این روزها از سوی افکار عمومی بابت مسائل زیادی از جمله مسائل اقتصادی تحت فشار است، در سخنرانی روز پنجشنبه خود این مشکلات را ناشی از سیاست خارجی کشور توصیف کرد و افزود که بدون حل مشکل سیاست خارجی این مشکلات حل شدنی نیست. این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که آقای روحانی تأکید داشت دولتش حتی در این شرایط نیز دستاوردهای خوبی داشته و اگر این دستاوردها در دولتی دیگر به دست آمده بود، برخی رسانه‌ها جشن می‌گرفتند. رئیس‌جمهور همچنین امید مردم به آینده را رمز موفقیت در امور دانست و با بیان اینکه محور تلاش پیوسته تقویت ثبات و امنیت و امید به آینده بوده است، تاکید کرد: اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی ممزوج است و جداشدنی نیست و دولت در همه این عرصه‌ها در مسیر رفاه مردم و کشور می‌کوشد. اهم اظهارات حجت‌الاسلام حسن روحانی در روز پنجشنبه را در ادامه می‌خوانید: در جهان سیاست ما باید کار و تلاش کنیم و روزی نبوده که در دولت به فکر سیاست خارجی نباشم. به عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی، روزانه از امنیت و جلوگیری از برخورد نظامی مراقبت می‌کنم؛ اگر مراقبت روزانه انجام نگیرد، فاصله بین جنگ و صلح فقط یک گلوله است.

یک فرمانده نظامی جمهوری اسلامی ایران به دست آمریکایی‌ها ترور می‌شود و ببینید اثر این شهادت در کل منطقه و جهان چه مقدار است؟ این شهادت حتی در قیمت ارزها، نفت، بورس و همه بازارهای ملی و دنیا اثر گذاشت و از لحاظ روانی، فکری و سیاسی کل منطقه را تحت تأثیر قرار داد. مردم از کشمیر تا آفریقا همدردی و عزاداری کردند که این یک حادثه کم‌نظیر و بیانگر قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است. سردار سلیمانی انسانی خدوم، فداکار و نقش‌آفرین در منطقه بود و ببینید چگونه جنایت آمریکا و شهامت و ایستادگی فرزندان ملت، دنیا را تحت تأثیر قرار داد. 

روزنامه ابتکار ، در صفحه نخست امروز با تیتر «اروپا در دو راهی حفظ یا فروپاشی برجام» به بررسی تازه‌ترین تحولات پیرامون توافق هسته‌ای پرداخت و نوشت: در شرایطی که توافق هسته‌ای به واسطه خروج آمریکا از برجام، بازگشت تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و عدم توان اروپایی‌ها به منظور عمل به تعهداتشان در نامتوازن‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد، هفته گذشته سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با فعال کردن مکانیسم ماشه ابعاد جدیدی به موضوع حفظ و تداوم توافق هسته‌ای اضافه کردند.

پیش از آغاز گام پنجم که برنامه هسته‌ای ایران از این پس با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه مواجه نبوده و صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت، شش دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته بودند که قرار است در ماه ژانویه، تروئیکای اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) مکانیسم ماشه در برجام را فعال کنند. مکانیسم ماشه جزئی از سازوکار توافق هسته‌ای است که درصورت اجرایی نشدن تعهدات یک طرف، طرف مقابل می‌تواند بخش یا تمامی تعهدات برجامی خود را متوقف کند. بر این اساس طبق بندهای توافق هسته‌ای درصورت عملی نشدن تعهدات هر یک از طرفین برجام، مشکلات از طریق رایزنی‌ها در کمیسیون مشترک برطرف خواهد شد. درصورتی که این مشکلات ظرف مدت ۱۵ روز برطرف نشد یا طرفین تصمیم به تمدید کمیسیون مشترک خواهند گرفت، یا اینکه پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع ارجاع خواهد شد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز با تیتر «فریاد انتقام مردم سوخت موشک‌های سپاه بود» به انعکاس اظهارات رهبر انقلاب در نماز جمعه پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای خطبه اول نماز با توصیه همگان به رعایت تقوای الهی، جلب نصرت و توفیقات الهی و ایجاد گشایش در مسائل شخصی و اجتماعی را در گرو تقوا دانستند و سپس بحث اصلی خود را با قرائت آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم درباره پاسداشت «ایام‌الله» و شکرگذاری در قبال این نعمت ها آغاز کردند.

رهبر انقلاب اسلامی دستور خداوند به حضرت موسی(ع) مبنی بر یادآوری ایام‌الله به مردم را نشان‌دهنده اهمیت و کارکرد مهم آن برای هدایت افراد صبّار و شکور یعنی اهل صبر و استقامت و شکرگزاری خواندند و افزودند: صبّار یعنی مردمی که یکپارچه اهل صبر و استقامت هستند و با اندک چیزی از میدان خارج نمی‌شوند و شکور یعنی کسانی‌که با شناسایی نعمت ها و دیدن ابعاد آشکار و پنهان آن، قدرشناس هستند و در قبال نعمت خدادادی احساس مسئولیت می‌کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بااشاره به نزول آیات شریفه مورد بحث در مکه یعنی در زمان اوج مبارزات مسلمانان و ایستادگی آنان در مقابل جریان کفر، افزودند: این آیات در آن شرایط سخت به مسلمانان بشارت می‌داد که خداوند ایام‌الله را نصیب شما خواهد کرد و با اعمال شاکرانه شما، پیروزی‌های بیشتری در انتظارتان خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان، دو هفته‌ گذشته را دو هفته‌ای استثنایی و پر از ماجراهای تلخ و شیرین و درس‌آموز برای ملت ایران خواندند و با تطبیق مفهوم ایام‌الله به خیزش بی‌نظیر در ایران و عراق در تکریم و تعظیم مجاهدان شهید، گفتند: یوم‌الله یعنی روز مشاهده دست قدرت خداوند در حوادث. بنابراین آن هنگامی که ده ها میلیون در ایران و صدها هزار نفر در عراق و بعضی کشورهای دیگر به‌پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه جهان را شکل دادند، مصداق ایام‌الله است، چرا که این عظمت هیچ عاملی جز دست قدرت خدا ندارد.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «کرکره بازار باز بالا رفت» به بررسی پرداخت و نوشت: ظاهرا سیاست‌گذار از نسل قدیمی کنترل متغیرهای پولی، به نسل جدید ابزارها در حال مهاجرت است. در نسل جدید، به جای اینکه سطح قیمت‌ها، نرخ سود و... از طریق مدیریت مقدار پول صورت گیرد، از کانال قیمت پول (نرخ سود) انجام می‌شود. این ابزار در دنیا به عملیات بازار باز معروف است. عملیات بازار باز در بانک‌های مرکزی دنیا از طریق معامله اوراق مالی دولتی با بانک‌ها و تنظیم جریان مقدار پول صورت می‌گیرد؛ به نحوی که بانک‌های مرکزی با خرید و فروش این اوراق، نرخ بهره سیاستی را تنظیم می‌کنند. این در حالی است که در نبود این ابزار، نرخ سود در گذشته به شکل دستوری و بخشنامه‌ای تنظیم می‌شده است؛ رویکردی که عمدتا نتوانسته اهداف سیاست‌گذار پولی را در مدیریت نرخ سود برآورده کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که قرار است عملیات بازار باز در یک روز از هفته صورت بگیرد و بازیگران بازار پول، در یک چارچوب مشخص، در جریان این عملیات مشارکت داشته باشند. استفاده از این ابزار در شرایط کنونی، با دو نگاه مواجه است: برخی منتقدان اعتقاد دارند که پیش از اجرایی شدن آن لازم است که برخی ملزومات برای این ابزار مهیا شود. از سوی دیگر مدافعان با قبول نقدها تاکید می‌کنند این ابزار در گام نخست به دنبال پاسخگو کردن دولت، افزایش شفافیت و قاعده‌مندسازی استقراض از بانک مرکزی است. 

کد خبر 406200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.