شرایط بد اقتصادی منجر به افزایش بزهکاری‌های اجتماعی می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: ناامیدی قشر جوان که بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، یکی از ثمرات تیره و تار شدن شرایط اقتصادی است و همین موضوع می تواند در آینده مشکلات زیادی را با توسعه بسترهای بزهکاری‌های اجتماعی به وجود بیاورد.

مصطفی ایمانی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اقتصاد ایران، بدترین شرایط خود در طول ۵۰ سال گذشته را تجربه می کند، اظهار کرد: شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و کاهش ارزش درآمدهای مردمی برای تامین نیازهای معیشتی خانواده نشان می دهد که نظام اقتصادی قصد دارد تا پایان سال جاری بیش از هشت درصد رشد منفی را تجربه کند و بی شک این ضربه، بر روند فعالیت چرخه تولید در کارخانه‌ها و صنایع مهم کشور تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: شرایط تحریم و وضعیت نابسامان ارتباطات اقتصادی و صادرات به کشورهای خارجی حتی همسایگان نشان می دهد بخش زیادی از درآمدهای دولت در سال آینده که براساس مفاد لایحه بودجه ۹۹ حجم زیادی از آنها به فروش نفت وابسته است، محقق نخواهد شد و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت راهکاری به غیر از اخذ اعتبار از محل سرمایه‌های ارزی مردم و صندوق توسعه ملی نخواهد داشت.

ایمانی پور گفت: نوسانات دائمی در شاخص‌های اقتصادی، حاکمیت رکود بر اغلب بازارهای پیشران مالی کشور و ارائه لایحه بودجه کارشناسی نشده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برای اجرا در سال آینده، نشان می‌دهد بدترین شرایط در نیم قرن اخیر بر نظام اقتصادی ایران حاکم است.

پیش بینی بزرگترین کسری بودجه در سال ۱۳۹۹

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی اغلب اقتصاددانان مطرح کشور، بزرگترین کسری بودجه در سال ۱۳۹۹ رخ خواهد داد، خاطر نشان کرد: به نظر نمی رسد وزارت نفت بتواند به رغم لابی‌گری و دور زدن تحریم ها، این حجم از نفت خام که در بودجه برای تامین درآمد تعیین شده را به فروش برساند.

ایمانی پور با بیان اینکه احتکار محصول نااطمینانی افراد به آینده اقتصادی است، اضافه کرد: تغییرات و تحولات ویرانگر اقتصادی در سال آینده که حجم زیادی از آن متاثر از کسری بودجه دولت خواهد بود می تواند تاثیر زیادی بر افزایش مشکلات اجتماعی و جابجا شدن اصول اخلاقی در میان مردم داشته باشد، از این رو نهادهای فرهنگی و آموزشی کشور وظیفه دارند به عنوان متولیان اصلی توسعه منش های اخلاقی در جامعه از هم اکنون به فکر چاره ای برای حل مشکلات و پیشگیری از گسترش معضلات اجتماعی در بستر آسیب پذیر جامعه باشند.

وی با بیان اینکه نمی توان پیش بینی دقیقی در مورد تحولات آینده نظام اقتصادی ایران داشت، تصریح کرد: بی شک نوسانات و گسترش رکود در بازارها مشکلات جدیدی را ایجاد می کند اما هیچ‌کس قادر نیست آینده اقتصاد بیمار ایران را به صورت کامل پیش بینی کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: ناامیدی قشرجوان که بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، یکی از ثمرات تیره و تار شدن شرایط اقتصادی است و همین موضوع می تواند مشکلات زیادی را با توسعه بستر بزهکاری های اجتماعی در آینده به وجود بیاورد.

ایمانی پور یادآور شد: تنها راهکار برون‌رفت از این نظام بیمار اقتصادی، انتخاب یک راه روشن و کارشناسی شده برای تبادلات ایمن با کشورهای قدرتمند اقتصادی در جهان است و سیاست خارجی ایران که این روزها درگیر معضلات جدید و عجیبی شده ستون اصلی این انتخاب روشن است.

کد خبر 406192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.