تعیین نرخ دستمزد ثابت برای کارگران توجیه اقتصادی ندارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: تعیین نرخ دستمزد ثابت برای کارگران در طول یک سال با توجه به نوسانات دائمی و افزایش قیمت زمان بندی شده کالاهای اساسی مورد نیاز خانواده در بازار، هیچ توجیه اقتصادی و اجتماعی ندارد، دستمزد کارگران نیز باید بر اساس نرخ نیازهای اساسی آنها در بازار آزاد، متغیر باشد.

مهدی ابوطالبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به نوسانات دائمی قیمت کالا و خدمات در اغلب بازار های کشور، اظهار کرد: نوسانات و افزایش قیمت محصولات و خدمات در بازارهای دارای ارتباط مستقیم با مردم و قشرضعیف جامعه به یک عادت اقتصادی و شرایط طبیعی برای جامعه تبدیل شده و بر اساس پژوهش های دانشگاهی به رغم سخت تر شدن شرایط معیشت خانواده ها، این روزها مردم کمتر به این نوسانات واکنش نشان می دهند.

وی افزود: بی توجهی مردم به نوسانات قیمت کالاها و خدمات موردنیازشان در بازار برگرفته از بی ارزشی این تحولات اقتصادی نیست بلکه جامعه به این نتیجه رسیده که دیگر نمی تواند واکنش خاصی به این شرایط طبیعی در نظام اقتصادی کشور داشته باشد و هر خانواده باید بتواند بر اساس میزان درآمد ثابت خود با کاهش هزینه های زندگی، خود را با شرایط روز اقتصادی سازگار کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کارگران یکی از آسیب پذیر ترین اقشار جامعه در برابر نوسانات اقتصادی هستند، خاطر نشان کرد: حقوق ثابت کارگران که سال هاست افزایش چندانی پیدا نکرده، نوعی توهین به شخصیت اجتماعی و اقتصادی آنها در برابر خانواده‌شان است و به نظر می رسد خانواده های کارگری نه تنها هزینه های اضافی و غیرضروری زندگی خود را حذف کرده اند، بلکه در حال حذف بخشی از هزینه های حیاتی زندگی همچون وعده های غذایی هستند.

ابوطالبی اضافه کرد: کاهش تعداد وعده های غذایی برای همه اعضای خانوار همواره یکی از راهکار های خانواده های کارگری و ضعیف درآمدی جامعه ایران و سایر کشور ها برای سازگار شدن با شرایط نامناسب اقتصادی بوده و از این راهکار بیشتر در شرایط جنگ و خشکسالی استفاده می شده است؛ دولت باید با نظارت دقیق بر وضعیت معیشتی کارگران نسبت به این آسیب جدی، واکنش نشان دهد.

وی ادامه داد: نظام سنجش میزان حقوق ثابت کارگران برای یک ماه، سال هاست که تغییر و ویرایشی را از سوی نهادهای مسئول تجربه نکرده و از این رو محاسبه نرخ حقوق ثابت کارگری که یکی از مهمترین شاخص ها برای سنجش وضعیت نظام اقتصادی و رفاه اجتماعی مردم یک کشور است، بر اساس معیارها و قواعد ده ها سال پیش صورت می گیرد.

دستمزد ثابت در شرایط پرنوسان اقتصادی را چطور توجیه می‌کنید؟

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از عملکرد وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: دستمزد ثابت در شرایط پرنوسان اقتصادی را چطور توجیه می‌کنید؟ دستمزد ثابت سرپرست یک خانواده کارگری باید بر اساس نوسان شاخص های اقتصادی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار آزاد، افزایش پیدا کند تا کارگر و خانواده اش در برطرف کردن نیاز های حداقلی، روزانه و حیاتی خود مشکلی نداشته باشند.

ابوطالبی افزود: نخستین وظیفه نهادهای دولتی در قبال جامعه و خانواده های کارگری، تامین نیازهای اصلی آنان یعنی خوراک، پوشاک، مسکن و بهداشت است، بسیاری از خانواده های کارگری در شرایط کنونی در بدترین شرایط بهداشتی به سر می‌برند، از پوشاک مناسب فصول مختلف سال برخوردار نیستند، در بدترین مناطق شهری از لحاظ بزهکارهای اجتماعی زندگی می کنند و اکنون اقدام به کاهش میزان خوراک مورد نیاز بدن خود کرده اند.

کد خبر 406190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.