سموم غیرمجاز به دلیل افزایش نرخ ارز، در بازار کمیاب شده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ واحد سم فروشی غیرمجاز تا سه سال پیش در این استان فعالیت می کرد، گفت: بر اساس تعامل با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و تعزیرات حکومتی، دیگر هیچ واحد سم فروشی غیرمجازی به صورت رسمی در استان اصفهان فعال نیست.

حسنعلی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سموم مورد استفاده در بخش کشاورزی استان اصفهان تقریباً ساماندهی شده، اظهار کرد: سم فروشان غیرمجاز برای جلوگیری از شناسایی به صورت فصلی فعالیت می‌کنند و جهاد کشاورزی در صورت مشاهده با آنها برخورد می‌کند. واحدهای سم فروشی مجاز نیز باید بر اساس پایش خرید و فروش در سیستم جهاد کشاورزی فعالیت کنند و میزان خرید و فروش انواع مختلف سموم را در سیستم الکترونیکی به ثبت برسانند.

وی افزود: سموم غیرمجاز و قاچاق به دلیل افزایش نرخ ارز، در بازار کمیاب شده است البته احتمال دارد برخی از انواع سموم تقلبی در بازار سم اصفهان وجود داشته باشد که بخش حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان به محض مشاهده چنین سمومی با صدور اطلاعیه رسمی به کشاورزان نسبت به استفاده از این نوع سموم هشدار می‌دهد و با جمع‌آوری سموم تقلبی، آنها را امحا می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به ورود ملخ‌هایی موسوم به صحرایی یا دریایی به جنوب شرق کشور، تصریح کرد: هیچیک از این نوع ملخ‌ها که به صورت گروهی به کشور هجوم می‌آورند در سال گذشته به استان اصفهان نرسید و پیش بینی می‌شود امسال هم نتوانند به اصفهان برسد، خطری از جانب ملخ‌های مهاجر متوجه بخش کشاورزی استان در سال جاری نیست.

وی افزود: با وجود پیش بینی کارشناسان در مورد نرسیدن ملخ‌های مهاجر به استان اصفهان، بخش حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان برای مبارزه با این نوع از ملخ‌ها در آمادگی کامل قرار دارد و تیم‌های پیش آگاهی و مراقبت حفظ نباتات به صورت دقیق نسبت به مانیتورینگ و رصد مناطقی که ورود ملخ‌های مهاجر به آنها احتمال بیشتری دارد، اقدام می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ملخ‌های بومی موجود در استان از نوع ملخ‌های مراکشی است، خاطر نشان کرد: سال گذشته با این نوع از ملخ در سطحی بالغ بر ۱۵ هکتار مقابله شد. ملخ مراکشی با هدف گذاری روی گیاهان رویشی به باغات و مزارع آسیب می‌رساند، ملخ صحرایی یا دریایی نیز به باغات و مزارع در مسیر خود هجوم برده و آنها را با خسارت روبرو می‌کند.

رحیمی با بیان اینکه عوامل خسارت‌زا بر اساس نوع باغات متنوع است، اضافه کرد: کرم سیب عامل خسارت‌زای سطح ۲۰ هزار هکتاری باغات سیب در شهرستان سمیرم محسوب می‌شود و بهترین زمان مبارزه با کرم سیب پیش از ورود آن به سیب است.

وی ادامه داد: به هر یک از مراحل رشد و تکامل پروانه کرم سیب که به شفیره تبدیل می‌شود، نهل گفته می‌شود و بر اساس تحقیقات، کرم سیب در استان اصفهان، دو تا سه نهل دارد که لازم است پیش از ورود آن به سیب، به صورت دو تا سه مرحله‌ای با آن مقابله شود.

کد خبر 406185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.