مکانیزم ماشه؛ ایستگاه پایانی برجام

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: مکانیسم آخرین مرحله اختلاف بین ایران و ۱+۵ و نشان دهنده رسیدن به ایستگاه پایانی برای بقای برجام است.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد فعال شدن مکانیسم ماشه به دلیل اجرای گام پنجم کاهش تعهدات برجانی توسط ایران اظهار کرد: آخرین مرحله اختلافات ایران با اعضای ۱+۵ در ارتباط با برجام مکانیزم ماشه است. این مکانیسم آخرین مرحله اختلاف بین ایران و ۱+۵ و نشان دهنده رسیدن به ایستگاه پایانی برای بقای برجام است.

وی افزود: مکانیسم ماشه دارای لایه های مختلفی است که لایه نخست آن با بحث های کارشناسی در ظرف دو هفته قابل تمدید و بعد از آن پرونده از جلسات کارشناسی خارج و نتایج آن در جلسه شورای وزیران کشورهای عضو ۱+۵ بررسی و در پایان به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع می شود.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: اگر در مرحله پایانی مکانسیم ماشه تصویب شود، به طور قطع منجر به بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

مطهرنیا تصریح کرد: با توجه به خروج آمریکا از برجام نه تنها وضعیت موجود برای ایران تغییری نداشته است بلکه با فعال شدن مکانیسم ماشه شاهد موقعیت و شرایطی هستیم که ایران باید به توافق نامه برجام برگردد.

وی افزود: در وضعیت و موقعیت ناشی از فشارهای آمریکا بر ایران، شاهد بازگشت ایران به توافق نامه ای که بوریس جانسون از آن به عنوان توافقنامه ترامپ یاد می‌کند خواهیم بود.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: آمریکا با طرح دوازده درخواست از ایران نه تنها پرونده هسته‌ای بلکه همه جوانب گوناگون رفتارها و کنش های سیاسی ایران در قالب ایدئولوژی که در آن مبارزه با آمریکا محوریت دارد، مورد بررسی  قرار خواهد داد. در وضعیت کنونی عقب نشینی ایران از گام‌های پنجگانه شکست محسوب می‌شود.

کد خبر 406175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.