با استعفا از شورا جا برای اصولگراها باز می‌شود

استعفای دو عضو شورای شهر تهران، حواشی دستگیری‌ها در شورای کرمانشاه و زنجان، حمله به یک رئیس شورا و طرح استیضاح یک شهردار مهمترین عناوین بسته خبری این هفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، برخی از چهره‌های هنری، ورزشی و علمی کشور دست به استعفا یا محدودیت فعالیت خود زدند؛ این موج استعفاها به شورای شهر نیز رسید و بهاره آروین و ناهید خداکرمی دو عضو شورای شهر تهران با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود از تصمیمشان برای استعفا از شورا خبر دادند.

البته استعفا از شورای شهر مانند دیگر استعفاها به راحتی انجام نشده و متوط به موافقت اکثریت اعضا در جلسه رسمی است؛ این موضوع در شورای پنجم تهران سخت‌تر هم می‌شود زیرا تمام ۲۱ نفر آن از لیست اصلاح‌طلبان انتخاب و به طور یکدست وارد شورای شهر شدند و استعفای یک یا چند تن از آنها سبب ورود افرادی از احزاب دیگر سیاسی به شورا خواهد شد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر دوره قبل، علیرضا دبیر رئیس کنونی فدراسیون کشتی و حبیب کاشانی، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس که همگی سابقه حضور در شورای چهارم را دارند به ترتیب اولین اعضای علی البدل شورای پنجم و از طیف اصولگرا هستند و با استعفای هر عضوی از شورا، جایگزین او خواهند شد.

البته اظهارات صبح سه‌شنبه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نشان می‌دهد استعفای دو عضو مذکور چندان هم جدی نیست و اگر هم بوده، سایر اعضا آنها را نسبت به ماندن در شورا راضی کرده‌اند.

با این حال بهاره آروین درحالی که در جلسه روز سه‌شنبه شورا وقت نطق پیش از دستور گرفته بود، در هبچکدام از دو جلسه هفته جاری شرکت نکرد و باید دید به قولی که سایر اعضا از او برای ماندن در شورا گرفته‌اند پایبند خواهد ماند یا خیر.

بومهن؛ حمله با قمه به رئیس شورای شهر

به گفته منابع آگاه ساعت ۱۵ روز چهارشنبه هفته جاری احمد جوشنلو رئیس شورای اسلامی شهر بومهن هنگام خروج از ساختمان شورای این شهر از سوی راکبان یک دستگاه موتور سیکلت به وسیله سلاح سرد (قمه یا چاقو) مورد حمله قرار گرفت.

وی از ناحیه بازوی سمت چپ دچار جراحت سنگین شده و بلافاصله به بیمارستانی در تهران منتقل شد. به نظر می‌رسد حمله کنندگان دو نفر بودند که به وسیله یک دستگاه موتورسیکلت به محل مراجعه و پس از کمین با خروج وی از ساختمان به وی حمله‌ور شده و پس از مورد اصابت قرار دادن رئیس شورا بلافاصله از محل متواری شدند.

تحقیقات در این خصوص از طریق فرماندهی انتظامی شهرستان پردیس و کلانتری بومهن ادامه دارد.

کاشان؛ استیضاح شهردار رای نیاورد

در یک صد و سی و دومین جلسه علنی شورای شهر کاشان اعضای شورا از شهردار دو سوال پرسیدند؛ نخستین سوال در مورد اجرای طرح آذرپارک و دومین سوال نیز در مورد عدم اجرای حکم دادگاه در مورد اعضای هیئت امنای منطقه ناجی‌آباد کاشان بود.

درخصوص اجرای طرح ناموفق آذرپارک توضیحات سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان باعث شد طرح استیضاح وی در شورای شهر با همراهی پنج عضو شورای شهر از دستور کار خارج شده و وی همچنان شهردار کاشان باقی بماند.

شورای شهر در رابطه با پرونده موسسه عمران سیلک یا همان ناجی آباد نیز شهردار را موظف کرد ظرف مدت ۱۰ روز بعد از ابلاغ مصوبه شورا با تقدیم دادخواست حقوقی اقدامات قانونی را انجام دهد.

زنجان؛ بی اطلاعی شورا از پرونده شهردار

در جلسه اخیر شورای شهر زنجان، اعضای شورای شهر بار دیگر در برابر رسانه‌ها از دلیل بازداشت و سرنوشت نایب رئیس شورای شهر و نیز شهردار زنجان که پیشتر بازداشت شده بودند اظهار بی اطلاعی کردند.

رئیس شورای شهر زنجان در این خصوص گفت: بابت حواشی پیش آمده در شهرداری و شورای شهر زنجان از شهروندان عذرخواهی می‌کنم نه اینکه بگویم کسی مقصر است، ولی از شرایط پیش آمده به‌خاطر اینکه کام شهروندان تلخ شده ناراحتیم.

حمیدرضا حمیدی در جلسه علنی شورای شهر زنجان، با بیان اینکه یک عده از فضایی که به نفع شهر نیست سوءاستفاده می‌کنند، گفت: این‌گونه اقدامات به نفع کسی نیست و من از دستگاه قضا و فرمانداری تشکر می‌کنم و امیدوارم که عدالت ساری و جاری شود. البته اطلاعات ما همان است که مردم در جریان آن هستند.

کرمانشاه؛ فساد در بدنه شورای شهر سابق

پرونده اتهامی کارکنان شهرداری و اعضای سابق شورای شهر کرمانشاه در نهایت منتهی به صدور کیفر خواست شد؛ در این پرونده ۹۷ نفر از اعضای سابق شورای شهر و کارکنان شهرداری و افرادی به عنوان آپارتمان‌ساز تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و پرونده آنها برای رسیدگی به دادگاه کیفری کرمانشاه ارجاع شد.

به گفته توسلی‌زاده رئیس کل دادگستری کرمانشاه، نحوه انجام رفتارهای مجرمانه این افراد به این صورت بوده که در حوزه شهرداری و شورای شهر در موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، افرادی به عنوان واسطه از طریق ارتباط گیری با افراد آپارتمان ساز و با ارتباط و واسطه گری با پرسنل شهرداری و شورای شهر اقدام به اخذ وجوه و توزیع میان اعضای شورای شهر و پرسنل شهرداری کرده اند.

وی همچنین گفته است که در مجموع نزدیک به ۷۰ میلیارد ریال و یک دستگاه خودروی سانتافه به عنوان رشوه رد و بدل شده است؛ البته عناوین مجرمانه دیگری مانند نگهداری سلاح، مشروبات الکلی، موادمخدر و جعل سند رسمی و پولشویی نیز در این پرونده مطرح است.

کوتاه از شورا:

اعضای شورای شهر یزد در دویست و نهمین جلسه علنی شورا در تذکر به شهردار یزد خواستار ارائه اقدامات انجام شده در جهت بندهای شرط گزارش‌های مشروط حسابرسی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ شهرداری شدند.

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران: شهرداری مجوزی برای اعطای بودجه هشت میلیارد تومانی به عنوان اسپانسر برای سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر ندارد؛ در صورتی که شهرداری تهران از تصمیم خود کوتاه نیاید و اصرار بر هزینه کرد در جشنواره داشته باشد در جلسه آینده به شهردار تذکر خواهیم داد.

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد: شهر مشهد به واسطه حضور زائرین و گردشگران، درآمد مطلوبی دارد، اما نه تنها مدیریت شهری سهم واقعی از ارزش افزوده آن نداشته، بلکه هزینه‌های مرتبط با آن را نیز متحمل می‌شود. حتی در این زمینه مصوبه‌ای در شورای اسلامی شهر، درخصوص دریافت بخشی از هزینه‌های شهر از گردشگران خارجی به تصویب رسید اما، در نهایت مورد اعتراض قرار گرفته و از اجرای آن جلوگیری شد.

محسن محرری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم: باید در طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی قم بازنگری شود زیرا مجموعه میراث فرهنگی بر اساس عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ اقدام به تعیین و حدومرز بافت تاریخی قم کرده است، که این رویه همشهریان قمی را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و عملاً انگیزه لازم را از ساکنان این مناطق برای تعمیر و بازسازی منازل خود گرفته است.

فاطمه جراره رئیس شورای شهر بندرعباس: از همه نیروهایی که در حین بارندگی‌های اخیر در صحنه بودند، قدردانی می‌کنم اما جا داشت شهردار بندرعباس با توجه به اهمیت موضوع آبگرفتگی معابر شهری، در جلسه حضور پیدا کند چون هم به صورت کتبی دعوت شده و هم با وی تماس گرفته بودیم.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران: به تازگی در لیست تغییر نام برخی از معابر تهران دو مورد از اسامی مورد مخالفت فرماندار تهران قرار گرفته است؛ یک مورد مربوط به نام "تختی" بود و مورد دیگر مربوط به نامگذاری خیابانی به نام "بهمن کشاورز" می‌شد که فرماندار تهران گفته بود آقای کشاورز شایستگی لازم برای نامگذاری را ندارد، در حالی که این تشخیص به عهده شورای شهر است؛ در مورد تختی هم اعلام کردیم که ۱۵ خیابان تهران به نام اوست و علی‌القاعده یکی از اصول نامگذاری در شهرهای دنیا یکّه شدن نام‌هاست که ما باید به این سمت برویم، ضمن اینکه اساساً هیئت تطبیق حق ورود به محتوای نامگذاری را ندارد.

علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز: هشت درصد تلفات انسانیِ جاده‌ای و تصادفات استان فارس تنها در مسیری ۴۲ کیلومتری کمربندی شیراز که از پل شهید اسکندری در شمال آغاز و تا پل فسا در جنوب کلانشهر شیراز ادامه دارد، رخ می‌دهد؛  کمربندی شیراز جزء چهار نقطه خطرناکِ محورهای مواصلاتی استان فارس به شمار می‌آید که بیشترین کشته‌ها را در طول سال دارد.

الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران: براساس برآورد کارشناسان طرح ترافیک جدید اثر چشم‌گیری در آلودگی هوا نداشته است؛ حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد برآوردهای مراکز تخصصی به موتورسیکلت‌ها مربوط می‌شود اما طرح ترافیک هیچ ورودی به این موضوع نداشت و استدلال کردند که اساسا این طرح، ترافیکی است در حالی که از نظر ترافیکی هم فشار بیشتری تحمیل و الگوهای ترافیکی را نیز غیرقابل پیش بینی کرده است و همچنان بر وضع آلودگی هوا اثرات چشم گیرش قابل اتکا نیست.

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز: مناطق حاشیه‌نشین در شهر تبریز با حجم بزرگی از هرج مرج شهرسازی  همراه است که این هرج مرج در مناطق حاشیه نشنین شهرهایی مانند مشهد به چشم نمی‌آید.

کد خبر 406161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.