تذکر نمایندگان اصفهان به وزیر امور خارجه

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

دوشنبه ۲۳ دیماه

سعیدی: دولت درخصوص بسته‌های معیشتی گزارش دهد

زهرا سعیدی مبارکه در جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: فقط مدال شهادت در ویترین حاج قاسم نبود که آن هم آمد و کامل شد. دختر حاج قاسم زینب‌وار قد علم کرد و با حرف‌های کوبنده قلب دشمنان را لرزاند. دشمنان جرات اقدام رودرو با سرداران ما را نداشتند؛ به همین علت با اقدام تروریستی حاج قاسم را شهید کردند. این عمل انتقام سختی به دنبال خواهد داشت.

سعیدی با اشاره به جانباختگان حادثه اتوبوس گلستان و جانباختگان هواپیمای اوکراینی و همچنین جان باختن شهروندان کرمانی در تشییع جنازه سردار سلیمانی اظهار کرد:‌ امیدوارم برای آرامش  این خانواده‌های داغدار دستگاه‌های متولی تمام توان خود را به کار ببرند. سرداران سپاه ما همیشه در دفاع از حریم و ناموس این سرزمین جانفشانی کردند. مردم نیز قدر فداکاری آنها را می‌دانند. با این حال قرار بر این شده است که کمیسیون‌های  مربوطه با تشکیل کارگروه‌های ویژه با مردم گفت و گو کنند و گزارشات هفتگی بدهند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس با اشاره به حذف بعضی از مطالب در حمایت از حاج قاسم سلیمانی از سوی اینستاگرام گفت: دشمنان نه تنها از اسم حاج قاسم بلکه از تصویر او هم هراس دارند. این هراس به جا است. آنها از نوشته حاج قاسم هم هراس دارند؛ به همین علت اقدام به حذف شبکه‌های اجتماعی کردند که از حاج قاسم حمایت کرده بود. شرم بر ترامپ باد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که "مردم با مظلومیت و صبوری مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کنند" گفت: امیدوارم که از این بحران با موفقیت و سربلندی بگذریم. پرسش من در مورد زاینده رود این است که ابزار نظارت وزارت نیرو و دولت در این خصوص چیست؟ احقاق حقوق حق‌آبه کشاورزان چه وقت فرا می‌رسد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد بسته‌های معیشتی مدعی شد در اکثر جلسات ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم اعلام کردند که بسته‌های معیشتی واریز نشده است و افزود: دولت گزارش شفافی در این خصوص ارائه کند. من تعجب می‌کنم که چرا این بسته‌ها واریز نمی‌شود.

زهرا سعیدی مبارکه در پایان نطق خود در خصوص رده سنی افراد جویای کار و موانع قانونی سد راه آنها گفت: جوانان دهه شصتی که فرصت اشتغال نداشتند متاسفانه اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی را ندارند. به آنها اعلام شده است که علت عدم اجازه شرکت در آزمون‌های استخدامی سن آنها است. پاسخی برای این جوانان ندارم و فقط می‌توانم بگویم متاسفم.

کامران: برخورد ظریف با سفیر انگلیس قهرآمیز باشد

حسن کامران  نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی جلسه علنی دوشنبه مجلس گفت: در شهر ما هشت نفر از عزیزان در سانحه هوایی اخیر جان باختند. پدرشان نیز در تلویزیون تذکر دادند که نباید از آنها سوءاستفاده شود. به آقای ظریف می‌گویم که نسبت به این اقدام سفیر انگلیس برخورد قهرآمیزی را مورد توجه قرار دهد.

وی در تذکری به وزیر نیرو اظهار کرد:  نسبت به ساماندهی رودخانه‌ها از مردم نترسید؛ تومار شیخ بهایی از قدیم اجرایی می‌شد و مردم این مراقبت را انجام می دادند؛ امیدوارم وزیر احیای زاینده رود را مورد توجه قرار دهد.

حاجی دلیگانی: وزارت خارجه هنوز اقدامی در خصوص سفیر انگلستان انجام نداده است

 حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: کمک‌ هزینه‌ معیشتی بعضی از شهروندان واریز نشده است این وضعیت واریزها، در شأن مردم ایران نیست. سامانه‌ای که برای واریز کمک معیشتی طراحی کردید به مردم اهانت می‌کند. اگر موافق اهانت نیستید اجازه ندهید به مردم توهین شود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در مورد سیاست اصلاح قیمت بنزین خطاب به شریعتمداری گفت: شما بنزین را گران کردید و معتقدید که ۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این افزایش قیمت است اما بنده معتقدم که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین بیشتر از ۷۱ هزار میلیارد تومان است. وقتی این ادعا را مطرح کردم آقای لاریجانی به دو کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه دستور دادند که در خصوص ادعای بنده بررسی‌هایی داشته باشند. هنوز جوابی نیامده است.

حاجی دلیگانی در پایان تذکر خود گفت:‌ اگر ۷۱ هزار میلیارد تومان نباشد به هر حال ۳۰ هزار میلیارد تومان که هست. ما حتی نمی‌گوییم کمک معیشتی را فقط به فقرا بدهید اما به آنهایی که باید بدهید، این کمک معیشتی را واریز کنید. هم اکنون به آنهایی که وضعیت اقتصادی‌شان از همه بدتر است کمک معیشتی نمی‌دهید.

موسوی لارگانی: دشمن می‌خواهد سردار حاجی‌زاده را ترور کند

سیدناصر موسوی لارگانی در تذکر شفاهی جلسه دوشنبه مجلس گفت: سردار سرافراز قاسم سلیمانی با پهپاد و به صورت شبانه ترور شد. امروز هم تصمیم گرفتند که سرداران دیگر ما را به ویژه سردار حاجی‌زاده را با رسانه‌های خود و با مدیریت رژیم صهیونیستی و استکبار پیر انگلستان ترور کنند.

نماینده اصفهان: از سپاه به علت پذیرش مسئولیت سانحه هواپیمایی تشکر می‌کنیم

حمیدرضا فولادگر در جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: حمله مهم سپاه پاسداران به پایگاه آمریکا، پیروزی مهمی بود که با دو حادثه تلخ کرمان و سقوط هواپیمای اوکراینی کام مردم تلخ شد اما شاید برای اولین بار باشد که نظامی مسئولیت چنین اتفاقاتی را به این شکل می‌پذیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: البته ما به نحوه اطلاع رسانی به شهروندان انتقاد داریم اما این موضوع باید در جای خود بررسی بشود. از سپاه پاسداران به علت پذیرش مسئولیت سانحه هواپیمایی تشکر می‌کنیم. جا دارد به صورت کامل این موضوع مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار بگیرد.

سه شنبه ۲۴ دی ماه

درخواست یک نماینده برای اخراج سفیر انگلیس

احمد سالک در جلسه علنی صبح سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در ارتباط با سفیر انگلستان خبیث و حضور او در تجمع درخواست اخراج‌اش را از کشور داریم.

وی ادامه داد: ما از سپاه و انتقامی که به شکل سیلی به دشمن زد نیز دفاع می‌کنیم؛ ان‌شاءالله که مشکلات گذشته جبران شود.

عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی در این رابطه گفت: امیدواریم وزارت خارجه درباره‌ جسارتی که دولت انگلیس در جواب حضور غیرقانونی و سوال برانگیز سفیرش در آن مراسم داشت جواب دندان‌شکنانه‌ای به این پیر استعمارگر بدهد.

حاجی دلیگانی: وزارت خارجه هنوز اقدامی در خصوص سفیر انگلستان انجام نداده است

حسینعلی حاجی دلیگانی  در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی، با بیان اینکه " اساس جمهوری اسلامی در نفی هر گونه سلطه جویی و سلطه پذیری است" گفت: اقدام اخیر سفیر انگلیس اقدامی در نفی استقلال ما محسوب می‌شود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به توییت‌های اخیر صفحه رسمی سفیر انگلیس گفت: سفیر انگلستان سعی دارد با توییت بازی حضور خود را پنهان کند. در دو روز گذشته حدود ۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی تذکر داده و خواستار اخراج سفیر انگلیس شدند اما هنوز وزیر امور خارجه ما اقدامی انجام نداده است.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: فردی همراه با سفیر انگلستان بوده و فرار کرده است. از مسئولین امنیتی و وزارت اطلاعات می خواهم که فرد متواری را پیدا کرده و هویت او را مشخص کند.

حاجی دلیگانی در پایان تذکر خود اظهار کرد:‌ انگلستان کشوری است که سالها پیش از انقلاب با به وجود آوردن یک قحطی مصنوعی ۹ میلیون ایرانی را به کشتن داد. ما هم اکنون باید به دنبال غرامت آن ۹ میلیون برویم. این که آنها هم اکنون طلبکار باشند رفتار درستی نیست.

ابطحی: دولت برای عملیاتی کردن بسته‌های حمایتی دستور جامع‌تری بدهد

سید محمد جواد ابطحی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در انتقاد از حضور سفیر انگلیس در تجمع دانشجویان مقابل دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: سفیر انگلیس یک سفیه است. اگر سفیه نبود عرف دیپلماتیک را رعایت می‌کرد. من نمی‌دانم وزارت خارجه ما منتظر چیست؟

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: ما یک طرح دو فوریتی نوشته‌ایم و در سامانه قانون گذاری قرار داده‌ایم؛ هدف این طرح کاهش مناسبات دیپلماتیک ما با کشور پلید انگلیس است که وزیر خارجه آنها بار دیگر ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرده است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس خطاب به هیات رئیسه مجلس گفت: اگر آن زمانی که آقای محمد جواد ظریف از مجلس بیرون رفتند و جواب سوال نمایندگان را نشنیدند با او برخورد می‌کردیم هم اکنون برای اخراج سفیر انگلیس تعلل نمی‌کرد. در آن روز سوال آقای ذوالنور از دستور خارج شد و سوال بنده ناقص ماند.

وی خطاب به عبدالرضا مصری عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تذکر دوم من در مورد بسته‌های معیشتی و حمایتی است. پرسش من این است که چند نفر به خود شما مراجعه کردند و اظهار داشتند که شامل این قانون نشده‌اند؟ انتظار دارم که کمیسیون اقتصادی یا برنامه و بودجه را معمول کنیم که در مورد بسته‌های معیشتی و حمایتی راستی آزمایی کند.

عبدالرضا مصری در پاسخ به تذکر سید محمد جواد ابطحی گفت: دولت برای عملیاتی کردن بسته‌های حمایتی باید دستور جامع‌تری به دستگاههای اجرایی بدهد.

چهارشنبه ۲۵ دی ماه

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

ابطحی به وزیر صنعت: ضرورت تعدیل نحوه پرداخت تسهیلات ارزی به تولیدکنندگان از صندوق توسعه ملی، به وزیر راه: دلیل عدم واگذاری زمین به فرزندان شهدای استان اصفهان به بهانه استفاده از تسهیلات مسکن مهر چیست، دستور دهید نسبت به واگذاری زمین به این عزیزان اقدام شود، به رییس جمهور: براساس ماده ۱۰۰ قانون هواپیمایی کشور، اداره کل هواپیمایی کشور می‌تواند در مواردی که امنیت عمومی یا نظامی ایجاب می نماید با تصویب هیات وزیران، پروازهای ایرانی یا خارجی را بر فراز قسمتی از خاک کشور محدود یا ممنوع کند یا مقید به شرایط خاصی بنمایند. دستور فرمایید چرا این اقدام درخصوص حادثه پرواز اوکراینی صورت نگرفته است؟

حاجی دلیگانی به وزیر آموزش و پرورش: نسبت به اجرای وضعیت حقوق نیروهای خدماتی مدارس که جزو زحمتکش‌ترین اقشار بوده‌اند اما در عین حال حقوق ناچیزی دریافت می کنند، اقدام کنید، به وزیر کار: نحوه رسیدگی و توزیع کمک هزینه معیشتی فعلی، نوعی توهین به مردم ایران است، روش‌ها را اصلاح کنید، به وزیر نفت: سهمیه اختصاص داده شده گازوئیل به کامیون‌های درون شهری کفاف درآمد ماهیانه آنها را نمی‌دهد و ضروری است نسبت به رفع نیاز آنها اقدام شود.

سالک به وزیر امور خارجه: با عنایت به سوابق استعمارگری انگلیس و جنایت و خیانت‌های پیر استعمار، خواسته مردم اخراج سفیر انگیس از کشور است.

علی بختیار به رییس جمهور: لزوم اخراج سفیر انگلیس به دلیل رفتارهای غیردیپلماتیک به عنوان عنصر نامطلوب

دوشنبه ۲۳ دیماه

سعیدی مبارکه به وزیر نفت: تسریع در حل مشکل صدور کارت سوخت المثنی، نادره قاضی پور به رئیس جمهور، تسریع در صادرات سیب درختی کشاورزان که بیش از یک میلیون تن در سردخانه‌ها موجود است.

سالک به رئیس جمهور: شهدا، آزادگان، جانبازان، ایثارگران، رزمندگان و خانواده‌های آنها سرمایه‌های نظام جمهوری اسلامی هستند. هر چه سریعتر دستور دهید که بیمه دی اقدام به موقع انجام دهد.

کد خبر 406159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.