۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
اختلالات چشمی و روش های درمان آن

اکثر افراد در یک دوره زمانی با مشکلات چشمی رو به رو می‌شوند که بعضی از آن‌ها خفیف هستند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌رود و بعضی دیگر نیاز به مراقبت‌های تخصصی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، خیره شدن به مانیتور کامپیوتر، تلفن همراه و صفحه نمایش گوشی هوشمند ممکن است باعث خستگی و خشکی چشم‌ها شود. به منظور جلوگیری از بروز این عارضه، صفحه نمایش کامپیوتر باید تقریبا حدود ۶۰ سانتی متر با چشم شما فاصله داشته باشد و در ازای هر یک ساعت کار با کامپیوتر، چند دقیقه استراحت کنید. در ادامه شما را با اختلالات چشم و روش‌های درمان آن آشنا می‌کنیم:

آب مروارید و آب سیاه 

آب مروارید و آب سیاه ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما اغلب افراد بالای ۶۰ سال به این مشکلات مبتلا می‌شوند. آب مروارید یا کاتاراکت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که باعث کدر شدن عدسی چشم می‌شود؛ افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی چشم به مرور زمان می‌تواند بینایی چشم را مختل کند. تنها راه درمان آب مروارید جراحی است. آب سیاه یا گلوکوم نیز نوعی بیماری است که طی آن عصبی که چشک را به مغز متصل می‌کند، آسیب می‌بیند؛ این عصب بینایی اغلب به دلیل افزایش فشار چشم صدمه می‌بیند. پزشک ممکن است برای درمان آب سیاه چشم قطره تجویز کرده یا به منظور کاهش فشار داخل چشم از جراحی با لیزر استفاده کند.

ماکولای وابسته به سن چیست؟

 ماکولای وابسته به سن (AMD)، یک اختلال چشمی است که اغلب در میان افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد. محققان دو نوع مهم این بیماری را با نام‌های ماکولای"خشک" و "مرطوب" شناسایی کرده‌اند. نوع مرطوب این بیماری زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی جدید در چشم شروع به رشد کند؛ این مشکل می‌تواند با مصرف دارو برطرف شود. نوع خشک این اختلال که منجر به تخریب گیرنده‌های نوری می‌شود، هیچ درمان خاصی ندارد؛ البته مصرف مقدار مشخصی از مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند سرعت پیشرفت این بیماری را کاهش دهد یا آن را متوقف کند.

ارتباط بین تغذیه و بینایی چیست؟

یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها کمک کند. مصرف لوتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین C و ویتامین E می‌تواند باعث بهبود سلامت این عضو حساس شود. بنابراین مصرف مرکبات مانند پرتقال و نارنگی، سبزیجات با برگ سبز تیره، آجیل و ماهی‌های چرب برای محافظت از چشم‌ها توصیه می‌شود. علاوه بر این، مصرف ماهی و سبزیجات با برگ سبز تیره ممکن است از بروز  ماکولای وابسته به سن جلوگیری کند.

ارتباط بین بیماری‌های مربوط به افزایش سن و بینایی چیست؟

بعضی بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون بالا می‌تواند بر بینایی و سلامت چشم‌ها تاثیر بگذارد. دیابت، دلیل اصلی نابینایی در میان بزرگسالان است. یکی از عوارض خطرناک بیماری دیابت که باعث نابینا شدن فرد می‌شود، رتینوپاتی دیابتی (آسیب دیدن رگ‌های خونی شبکیه چشم) است. فشار خون بالا نیز می‌تواند به رگ‌های خونی و عصب چشم آسیب وارد کند و باعث شود فرد بینایی خود را از دست بدهد.

چگونه از چشم های خود محافظت کنیم؟

معمولا افراد سالم کمتر از ۴۰ سال دید ثابتی دارند. برای حفظ سلامت عمومی چشم‌ها و محافظت از آن‌ها در برابر  اشعه ماوراء بنفش (UV) باید از عینک آفتابی‌هایی استفاده کنید. زمانی که ورزش می‌کنید یا با ابزارآلات برقی، مواد شیمیایی و ماشین‌آلات مخصوص کار می‌کنید، استفاده از عینک ایمنی محافظ ضروری است. افراد پس از گذراندن دهه ۴۰ زندگی خود ممکن است با مشکلی نظیر"پیر چشمی" یا "دوربینی" مواجه شوند. معمولا این افراد برای خواندن کتاب به عینک مطالعه نیاز پیدا می‌کنند؛ این عینک‌ها قدرت عدسی چشم را برای دید فاصله نزدیک افزایش می‌دهد.

کد خبر 406155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.