نفوذ شیرابه و آلودگی پسماندها به منابع آب اصفهان

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با اشاره به شناسایی گودال های دفن پسماند در حریم کیفی منابع آب و بالادست سد زاینده رود، گفت: برای اثبات نفوذ شیرابه و آلودگی پسماندها به منابع آبهای زیرزمینی و سطحی دستهایمان بسته است.

مسعود سیدی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه محلها و موقعیتهای دفن پسماند در سطح استان اصفهان شناسایی و احصا شده است، اظهار کرد: وضعیت کل پسماندهای استان با همکاری مشاوران شرکت آب منطقه ای مشخص و در نامه های مستند مشکلات و راهکارها به اداره کل حفاظت محیط زیست، مرکز بهداشت و مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام شده است. 

وی افزود: دفتر محیط زیست و کیفیت منابع شرکت آب منطقه ای برای علاج بخشی محلهای دفن پسماند در محدوده های بالادست سد، محلی را مکان یابی کرده که در حریم کیفی منابع آب نبوده است و در آن منطقه می توان وضعیت همه محلهای دفن پسماندهای شهری و روستایی بالادست را ساماندهی و آلایندگی منطقه را حذف کرد؛ این مهم در راس اهداف و اقدامات ما قرار دارد.   

وجود آلاینده های نوپدید در پساب را اثبات کردیم

سیدی پور با اشاره به برگزاری نشست جامع کیفی منابع آب در هفته های اخیر، ادامه داد: موضوع پسماند از بین همه عوامل آلودگی منابع آب که استانهای مختلف در آن نشست ارائه کردند، مورد توجه آقای مهندس رجایی مدیرکل دفتر نظامهای بهره برداری و حفاظت منابع آب و آبفای وزارت نیرو قرار گرفت و بر چاره اندیشی برای جلوگیری از ورود آلودگی پسماندها به منابع آب سطحی و زیرزمینی تاکید کردند.

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: در زمینه پساب توانستیم آلودگی رودخانه ها را به دلیل وجود آلاینده های دارویی و هورمونی اثبات کنیم زیرا این آلاینده ها نشانگرهای پساب شناخته می شود، اما هنوز برای اثبات انتقال آلودگی پسماندها به منابع آبهای زیرزمینی و سطحی دستهایمان بسته است. 

وی اضافه کرد: با وجود این قرار است با کمک دانشگاهیان و شرکتهای دانش بنیان پروژهای را پیگیری کنیم که مارکرها "نشانگر" آلودگیهای پسماند در منابع آبی تعریف و تعیین شود؛ اگر این پروژه اجرا شود نفوذ شیرابه ها و آلودگی آن به منابع آب زیرزمینی و سطحی استان را می توان اثبات کرد.  

هشدارها درباره وضعیت پسماندها در بالادست سد زاینده رود

وی اظهار کرد: اولویتها و چگونگی وضعیت پسماندها در بالادست سد زاینده رود با توجه به تاثیری که بر کیفیت منابع آب استان دارد به اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام شده است؛ ما در این زمینه هشدارها را داده ایم اما از نظر قضایی خودمان نمی توانیم اقدام کنیم زیرا شرکت آب منطقه ای متولی آب است با وجود این به تازگی گزارش کاملی را درباره وضعیت پسماندهای استان به معاونت پیشگیری از جرم دادگستری استان اصفهان ارائه کردیم. 

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه وجود پسماندها منابع  آب و سلامت مردم را تهدید می کند، گفت: ما برای جلوگیری از این معضل در حد توان اقداماتی داشتیم از جمله می توان به شناسایی و معرفی محلهایی برای دفن پسماندهای شهری و روستایی اشاره کرد که در حریم منابع آبی استان نیستند.  

سیدی پور ادامه داد:روزانه از سراسر استان چندین مورد استعلام از محلهای دفن پسماند خانگی به دفتر محیط زیست شرکت آب منطقه ای ارسال می شود و ما با قاطعیت محل های مذکور را جهت دفن زباله و پسماند ممنوع اعلام می کنیم؛ حتی به رغم چانه زنیها با این استعلامها مخالفت می شود.  

هر محلی را که مناسب دیدند پسماند تخلیه کردند

وی با اشاره به نبود آمایش سرزمین، تصریح کرد: برای تخلیه پسماندها هیچ مطالعه ای از نظر زیست محیطی در استان انجام نشده است، هر محلی را که مناسب دیدند پسماند تخلیه کردند؛ این موضوع در استان اصفهان وحشتناک است زیرا هیچ برنامه ای برای شناسایی و مکان یابی برای دفن پسماند نبوده است و می بایست برنامه ساماندهی پسماندها در کشور و آمایش سرزمین در نظر گرفته شود. 

پایش سایت پسماند اصفهان در دستور کار است

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا درخصوص وضعیت سایت کارخانه پسماند اصفهان و جلوگیری از نفوذ شیرابه ها به منابع آب زیرزمینی مطالعاتی انجام شده است یا خیر؟ گفت: در سالهای اخیر در سایت پسماند اصفهان در این زمینه اقدامی نشده است اما پایش این سایت نیز در دستور کار قرار دارد؛ البته مسئله نفوذ شیرابه این سایت به منابع آب به تحقیق و بررسی دقیق و مطالعات زمین شناسی نیاز دارد زیرا نمی دانیم وضعیت ساختار زمین شناسی محل به چه شکلی هست و آیا در انتقال شیرابه های موجود مکانیزم و رفتار ساختار های زمین شناسی به چه نحوی عمل می کند.

کد خبر 406146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.