زنان سرپرست خانوار شغل ندارند/کاهش مرگ و میر سرطان سینه در ایران

توسعه بدون وجود زنان ناقص است، عدم دسترسی به فرصت‌های شغلی معضل امروز زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان خانه‌دار از اولویت‌های فراکسیون زنان، وام ازدواج ۵۰ میلیونی می‌شود را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید؛

به گزارش ایمنا، سید رضا صالحی‌امیری، اظهار کرد: اولین نیاز ما ایجاد یک باور و اندیشه‌ای است در اجتماع که بین زن و مرد تبعیضی وجود ندارد اگر از این جهت بتوانیم اندیشه جامعه را بر این اصل استوار کنیم، همه مسائل حل خواهد شد.

وی افزود: باور داریم اساسا توسعه بدون وجود زنان ناقص خواهد بود، کانون خانواده در ایران زنان هستند و اصطلاح خانواده بدون زنان ناممکن است به همین دلیل معتقدیم زنان می‌توانند محور توسعه اخلاق باشند. موانعی که برای مشارکت زنان داریم، به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود اولین آسیب عدم حضور زنان، آسیب‌های اجتماعی و پس از آن عدم وجود شادی در جامعه می‌شود و در نهایت باعث کاهش اعتماد اجتماعی می‌شود.

وی افزود: در چنین وضعیتی با سه رویکرد مواجه هستیم، رویکرد اصلی تبعیضی است، در این رویکرد تفاوت‌های آن‌ها مطرح است. رویکرد دوم سکولاریستی است، که بر استفاده ابزاری بر زن تکیه دارد. رویکرو سوم، اسلامی و عقلانی است که در این اندیشه خبری از تبعیض جنسیتی نیست و زن و مرد مکمل هم شناخته شده است.

صالحی امیری  گفت: استراتژی امروز حضور برابر کمی و کیفی زنان در عرصه ورزش است ما بعد از انقلاب نیمی از راه را طی کردیم و در یک پروسه ۱۰ ساله دیگر باید نیمی دیگر را طی کنیم و باید حضور زنان را برابر کنیم این ناممکن است غیر از این که انگیزه‌ای در خود زنان، در جامعه و نظام داشته باشیم.

نبود فرصت‌های شغلی مناسب معضل امروز زنان سرپرست خانوار

یک جامعه‌شناس گفت: زنان سرپرست خانوار با توجه به عدم دسترسی به فرصت‌های شغلی مناسب در مقایسه با مردان دارای کارآمدی کمتری بوده و به طور عمده به مشاغل پاره وقت مشغول هستند.

وی در خصوص وضعیت زنان سرپرست خانوار، گفت: زنان سرپرست خانوار با توجه به عدم دسترسی به فرصت‌های شغلی مناسب در مقایسه با مردان دارای کارآمدی کمتری بوده و به ‌طور عمده به مشاغل پاره وقت مشغول هستند.

قرایی‌مقدم تصریح کرد: وضعیت اقتصادی و اجتماعی نامطلوب، پائین بودن سطح آگاهی و پائین بودن سطح سلامت روانی و جسمی مسائلی هستند که زنان سرپرست خانوار را به قشری آسیب پذیر تبدیل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی این زنان را تحت پوشش قرار می‌دهند، افزود: با افزایش این قشر و با توجه به اینکه بسته‌های حمایتی این دو نهاد کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، زنان سرپرست خانوار همچنان با مشکلات زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر لزوم حمایت از زنان بی‌سرپرست، اظهار کرد: به ‌طور عمده زنانی که بر اثر فوت، طلاق و مفقودالاثر شدن همسر سرپرستی خانواده را به دوش گرفته‌اند، این قشر که نسبت به سایرین بسیار آسیب‌پذیر هستند باید مورد توجه بیشتری واقع شده و بسترهای مناسب شغلی برای آنان فراهم شود.

بیمه زنان خانه‌دار و وام ازدواج از اولویت‌های بودجه‌ای فراکسیون زنان

فریده اولادقباد در خصوص پیشنهادات این فراکسیون در حوزه زنان برای لحاظ شدن در بودجه سال آینده، اظهار کرد: بیمه زنان سرپرست خانوار و افزایش وام ازدواج از جمله پیشنهادات بودجه‌ای ما بوده است.

رئیس فراکسیون زنان با اشاره به برگزاری جلساتی با معاونت امور زنان، سازمان بهزیستی در خصوص موارد مود نظر بودجه‌ای این فراکسیون اظهار داشت: در جلسه‌ای که با مسؤولان سازمان بهزیستی برگزار کردیم، مواردی مثل بند ۹ ماده ۸۰ قانون  مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در این بند قانونی به مسأله بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست اشاره شده است.

اولادقباد با بیان اینکه پیشنهادات این فراکسیون باید در کمیسیون تلفیق رأی بیاورد تا در بودجه لحاظ شود، گفت: اگر پیشنهاداتمان در این کمیسیون رأی نیاورد، در صحن علنی مجلس مطرح‌شان خواهیم کرد.

وی با یادآوری این نکته که سال گذشته با مطرح شدن مسأله بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد، گفت: جلب رأی نمایندگان در صحن علنی بسیار سخت است اما این مهم اتفاق افتاد.

انتقال ۱۶۹مادر باردار به محل‌های امن در سیل سیستان‌

دکتر سعید نمکی در بررسی مشکلات مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: خوشبختانه ۱۶۹ مادر باردار از محل‌های پرخطر توسط اورژانس به محل‌های امن منتقل شدند و تمهیدات بسیار خوبی برای ارسال و ذخیره کردن داروهای مورد نیاز در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اتخاذ شده بود.

وزیر بهداشت با اشاره به خدمت‌رسانی سه فروند بالگرد اورژانس هوایی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: خوشبختانه حتی یک مورد فوتی در سیل این استان نداشتیم و افراد حادثه دیده نیز به موقع به مراکز درمانی، منتقل شده‌اند.

نمکی خاطرنشان کرد: لاشه‌های حیوانات اهلی می‌توانند تبدیل به کانون‌های عفونی شوند که تجربیات سیلاب‌های بهار امسال به ما کمک کرد که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان دامپزشکی کل کشور، بیمه‌ها مورد برنامه‌ریزی قرار گرفت تا سرعت جمع‌آوری و معدوم‌سازی لاشه‌های حیوانات افزایش یابد و با مخاطرات بیماری‌ها روبرو نباشیم.

وی تاکید کرد: بزرگترین خسارتی که می‌توانست در سیل استان سیستان و بلوچستان، همه ما را غصه‌دار کند، خسارت جانی بود و خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان، ۱۶۹ مادر باردار و تعداد قابل توجهی از جمعیت آسیب پذیر و بیماران قبل از سیل، به محل‌های امن منتقل شدند.

نمکی با بیان اینکه برآورد از خسارت به زیرساخت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تهیه شده است، گفت: بر اساس برآوردها، حدود ۷ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر وارد شده که برای بررسی‌های دقیق این خسارت، تیمی از وزارت بهداشت پس از فروکش کردن آب، به این مناطق اعزام خواهد شد.

کاهش سالانه ۲۰هزار "مرگ ناشی از سرطان سینه" در زنان شیرده

دکتر خلیل فریور با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر باعث کاهش ریسک ابتلا به "سرطان پستان" می‌شود، اظهار کرد: تغذیه نوزاد با شیر مادر، سالانه ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان پستان را در زنان شیرده کاهش می‌دهد همچنین شیردادن مادر باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر افسردگی، سرطان تخمدان، سنگ کیسه صفرا، سکته قلبی و مغزی و کاهش میزان خونریزی در دوران قاعدگی می‌شود.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته، میزان مرخصی بعد از زایمان، ۳ سال است که این امر باعث می‌شود مادر بتواند زمان خود را با شیرخوار خود بگذراند و به تغذیه نوزاد با شیر خود تشویق شود؛ حتی در عربستان سعودی، به‌مدت دو سال و ۶ ماه به مادر مرخصی با حقوق می‌دهند زیرا این کشورها متوجه شده‌اند که سرمایه‌گذاری در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی، باعث افزایش ارتباط عاطفی بین مادر و کودک و در نتیجه، کاهش خشونت‌های خانگی می‌شود.

وی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته، به‌ جای استفاده از شیرخشک، برای شیرخوارانی که مادران‌شان توانایی شیر دادن به آنها را ندارند، از "بانک شیر" استفاده می‌شود؛ افراد با استفاده از این بانک شیر می‌توانند شیر مادر را به فرزندان خود بدهند، در کشور ما بانک شیر وجود دارد اما بیشتر برای کودکان بستری استفاده می‌شود.

عضو انجمن علمی ترویج تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه کودکان تغذیه ‌شده با شیرخشک، در ۶ ماه اول زندگی خود، حتماً به اسهال مبتلا می‌شوند، تأکید کرد: خطر مرگ ناشی از اسهال و عفونت‌های تنفسی در کودکان تغذیه‌ شده با شیر مادر بسیار کمتر است؛ نتایج یک بررسی در اروپا نشان داده است هر هزار کودکی که تنها سه ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشند، دو هزار مرتبه کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و به ‌مدت ۲۱۲ روز، کمتر از کودکانی که با شیرخشک تغذیه شده‌اند، در بیمارستان بستری می‌شوند.

وام ازدواج در سال آینده ۵۰ میلیون تومان می‌شود

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، اظهار کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق بند الف تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه به تصویب رسید که بر اساس آن به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی موظف است از محل پس انداز و قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یکم فروردین ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند را با اولویت نخست پرداخت کند.

به گفته وی، طبق این مصوبه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۹۹، ۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

یوسف‌نژاد تصریح کرد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک‌های عامل مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع سپرده‌های پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی به تفکیک ۵۰۰۰ میلیارد تومان به کمیته امداد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان به سازمان بهزیستی با معرفی دستگاه‌های ذیربط به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت قرض‌الحسنه با بازپرداخت هفت ساله پرداخت کند.

ضرورت آموزش زنان روستایی برای تولید محصولات سالم

محمد پیشداد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، اظهار کرد: بخش کشاورزی به عنوان ستون فقرات اقتصادی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که ۳۰ درصد از اشتغال استان در بخش کشاورزی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد استفاده از محصولات سبز و سالم، گفت: در بسیاری از روستاها زنان روستایی در راستای تولید محصولات به طور سنتی اقدام می‌کنند که آموزش این قشر برای تولید محصول سالم مهم و ضروری است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، یادآور شد: کاهش هزینه‌های روند دریافت نشان سبز و سیب سلامت یکی از مطالبات مهم واحدهای تولیدی و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان کردستان است که امید است دستگاه‌های مرتبط با این موضوع نسبت به کاهش هزینه‌ها تصمیماتی اتخاذ کنند.

کد خبر 406139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.