آبیاری ۸۰ درصد فضای سبز گلپایگان با آب غیر شرب

شهردار گلپایگان گفت: تاکنون ۸۰ درصد عملیات شبکه آبرسانی فضای سبز شهری برای جداسازی آب شرب از آب خام اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلپایگان، پیمان شکرزاده امروز(جمعه) در حاشیه اجرای عملیات جداسازی آب شرب در آبرسانی فضای سبز شهری، اظهار کرد: این طرح به منظور آبیاری فضای سبز شهری با آب خام و استفاده نکردن از آب شرب و حذف کنتورهای آب اجرا شده است.

وی افزود: تاکنون ۸۰ درصد عملیات جداسازی آب شرب از آب خام اجرا شده است، ۲۰ درصد باقیمانده طرح شامل عملیات حفاری، خرید و نصب اتصالات در سه مرحله است که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

شهردار گلپایگان با اشاره به منابع فعلی آبیاری فضای سبز گلپایگان افزود: چاه‌های آب پارک بانوان، کمربندی، پارکشهر و بلوار سردار سلیمانی از چاه‌های اصلی مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز است.

شکرزاده ادامه داد: آبهایی که توسط شبکه آبیاری ۳۳ جوی احداث شده در سطح شهر در نقاط مختلف به صورت هر ۱۰ روز یک بار بین کشاورزان تقسیم می‌شود از دیگر منابع مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز شهر است.

وی گفت: یکی از مشکلات عمده در آبیاری فضای سبز شهری، توزیع نامناسب منابع تأمین آب با نقاط مصرف در گلپایگان بود که زمینه ایجاد شبکه یکپارچه آبیاری فضای سبز شهرداری گلپایگان را فراهم کرد، در حال حاضر امکان جابجایی آب در مکان‌های مختلف و نقاط پراکنده تأمین آب وجود دارد.

شهردار گلپایگان با اشاره به محدوده اجرایی طرح خاطرنشان کرد: شیب کلی شهر گلپایگان از دو جهت شمال و جنوب به سمت مرکز شهر است و لکه‌های فضای سبز از مناطق شمالی تا مناطق نستاً مرتفع در جنوب شهر پراکنده شده‌اند.

شکرزاده گفت: ایجاد شبکه منسجم آبیاری برای همه مناطق شهر به شکلی که بتواند قطعات فضای سبز در شمال و جنوب شهر را به صورت یکپارچه زیر پوشش قرار دهد، سبب افزایش هزینه‌های اجرایی و ایجاد مشکلات در بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از بررسی‌های انجام شده کل محدوده شبکه فضای سبز شهر گلپایگان به ترتیب بین دو منطقه تقسیم می‌شود، منطقه یک شامل محدوده بلوار، میدان کارگر و پارک جنگلی که به طور کامل تحت پوشش چاه بلوار نماز و مخزن میدان کارگر است، منطقه دوم شامل بدنه اصلی شهر گلپایگان به اضافه شهرک الوند و مسکن مهر است که تحت پوشش چاه‌های پارک شهر، کمربندی و پارک بانوان قرار دارد.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی مخزن هزار متر مکعبی در شمال شهرک الوند و توزیع آب از این مخزن، تمام آب‌های ذخیره شده در مخازن گلخانه و پارک شهر و آب تولیدی توسط چاه پارک بانوان مستقیماً به این مخزن منتقل می‌شود و سپس به صورت ثقلی در کل شبکه توزیع خواهد شد.

شهردار گلپایگان با اشاره به بررسی اثرات زیست محیطی و اقتصادی ناشی از اجرای طرح جداسازی آب خام از آب شرب، تصریح کرد: در فضای سبز پارک‌ها که به عنوان مکانی برای گذراندن اوقات فراغت است تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی مردم دارد و با توجه به اهمیت این موضوع، در مدیریت شهری به دنبال ایجاد و توسعه منظر و فضای سبز پایداری هستیم که کاهش هزینه، سازگاری وحفظ تنوع زیستی و قابلیت کاربردی را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 406121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.