جریان آب زاینده رود در مسیر اصفهان

گزارش ها حاکی است از بامداد چهارشنبه خروجی سد زاینده رود افزایش یافته است که به دلیل کم بودن حجم خروجی آب رهاسازی شده و نفوذ آن به زمین، هنوز با گذشت ۴۰ ساعت جریان این رود به شهر اصفهان نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی استاندار اصفهان شامگاه سه شنبه - ۲۴ دی ماه - اعلام کرد که طی مکاتبه ای با رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره تخصیص ۲۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی در دو ماه بهمن و اسفند، خروجی سد زاینده رود از بامداد چهارشنبه افزایش می یابد و در شهر اصفهان جاری می شود.

با وجود گذشت ۴۰ ساعت از رهاسازی آب از سد زاینده رود و در حالی که مردم اصفهان چشم انتظار جاری شدن زاینده رود در این شهر هستند هنوز آبی به این رودخانه نرسیده است. پیگیری های خبرنگار ایمنا حاکی است که در این مدت جریان آب با گذر از مسیر ۱۶۰ کیلومتری ساعاتی پیش به سد نکوآباد رسیده است.

با توجه به کم بودن حجم آب رهاسازی شده، پِرت (هدررفت) و نفوذ آب در بستر رودخانه با وجود مسدود کردن انهار سنتی و جمع آوری بندهای کشاورزی و صنعتی در مسیر رودخانه؛ سرعت جریان آب بسیار کم است.

در فاصله بین سد نکوآباد تا شهر اصفهان پرت آب بسیار زیاد است و در دو مقطع افت شدید آب وجود دارد. این دو مقطع حد فاصل پل بهاران تا پل فلاورجان و  ورودی بیشه ناژوان است‌ که قابلیت نفوذپذیری بالایی دارد.

خروجی سد زاینده رود از بامداد چهارشنبه به میزان ۲۵ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته و بنابر گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای استان اصفهان احتمال کاهش این حجم در روزهای بعد وجود دارد. با این حال انتظار می رود زاینده رود در ۴۸ ساعت آینده به شهر اصفهان برسد.

بر اساس تصمیم گیری ها قرار است ماه‌های بهمن و اسفند با اختصاص ۲۰ میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی، زاینده رود در اصفهان جاری باشد.

حقابه زیست محیطی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی که در برنامه منابع و مصارف وزارت نیرو از آن با عنوان پایداری رودخانه یاد می شود ۳۱۳ میلیون مترمکعب آب در سال است که ۱۷۶ میلیون مترمکعب آن حقابه تالاب گاوخونی و ۱۳۷ میلیون مترمکعب آن حقابه رودخانه است.

کد خبر 406075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران پوستی IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
    1 0
    واژه های «پرت» و «هدر رفت» آب به خاطر نفوذ آن در بستر زاینده رود، تعابیر کاملا اشتباهی هستند که متأسفانه از سوی کسانی که در چند سال اخیر این رود دائمی را با بک کانال آبیاری اشتباه گرفته اند رایج شده است. با این تعریف، لابد باید کل رودخانه مطابق طرح عجیب و کاملا بی منطق استاندار پیشین در یک لوله وارد شود تا «پرت» به صفر برسد! از این اشخاص باید پرسید پس چرا خودشان بیشترین استفاده را از این آب «هدر رفته» کرده و اصفهان را با خطر بزرگ و «بی بازگشتِ» فرونشست زمین بر اثر پایین آمدن شدید سطح آبهای زیرزمینی رو به رو کرده اند؟! از سوی دیگر اگر همین حضرات به طور غیر قانونی از جریان حداقل آب هم در این یک ماهه جلوگیری نمی کردند (با توجه به اولویت دومِ محیط زیست پس از شرب)، زمان رسیدن آب به گاوخونی و بعدا هم برای مصرف کشاورزی در شرق خیلی کمتر می شد. ولی افسوس که اینچنین محیط زیست به بازیچه برخی اشخاص که منافع زودگذر و شخصیِ خود را به قیمت خسرانی بزرگ برای همه می خواهند تبدیل شده است. امیدواریم چنین نماند.