رژیم کتوژنیک چیست؟

میوه و سبزی خام منبع ویتامین C آسیب رژیم‌های غیراصولیِ کاهش وزن، خواص غذای املت، عوارض فوت کردن نوشیدنی های داغ و آشنایی با رژیم کتوژنیک را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانگر، اظهار کرد: برای ‌کاهش وزن باید رژیم‌های غذایی زیر نظر کارشناس تغذیه باشد تا موجب آسیب ‌به ‌فردِ رژیم‌گیرنده نشود.

فروغ شریف‌آرا با ‌بیان مراحل رژیم تغذیه‌ای کاهش وزن، افزود: برای کاهش وزن ابتدا فرد باید بپذیرد که از وضعیت جسمی ‌و وزنی خود ناراضی است، اما باید ابتدا شروع به دوست داشتن خود کند و سپس با درنظرگرفتن سلامتی، زیبایی و حفظ پوست، برای کاهش وزن خود هدف‌گذاری منطقی داشته باشد.

وی ادامه داد: فردی که دارای اضافه‌وزن است ‌و قصد دارد وزن خود را کاهش دهد باید زیر نظر کارشناس تغذیه یک رژیم غذایی اصولی و مشخصی را آغاز کند که بیشترین شباهت را به عادت‌های غذایی خودش داشته باشد. از عادت‌های کوچک شروع کند و کم‌کم آن را تغییر دهد و جایگزین‌های مناسب برای آن پیدا کند.

این رژیم‌درمانگر، تصریح کرد: رژیم‌های تغذیه‌ای غیراصولی آسیب‌زننده است و امکان دارد موجب بازگشت وزن فرد شود. این آسیب هم از نظر جسمی و هم روانی است و می‌تواند به بدن، کبد، کلیه و پوست فرد آسیب وارد کند.

او با تاکید بر اینکه این افراد که ممکن است از روند رژیم درمانی خود ناامید شوند، گفت: لازم است که این اشخاص برای افزایش اعتماد به نفس، موفقیت‌های خود را در نظر گیرند. باید رژیم غذای شان معقول و متعادل باشد و برای این که استرسشان افزایش پیدا نکند هر شب خود را وزن نکنند.

میوه و سبزی خام منبع ویتامین C

افراد بدون ویتامین C. کافی و کمبود این ماده‌ی مغذی دچار بیماری به نام اسکوربوت خواهیم شد که یک عارضه‌ی بسیار جدی بوده و می‌تواند منجر به مرگ شود. زمانی مردم نمی‌دانستند که اسکوربوت ناشی از کمبود ویتامین C. است. این روزها نسبت به گذشته، ما نگرانی کمتری بابت این بیماری داریم، زیرا غذاهای گیاهی، منابع خوبی از ویتامین C. هستند و به وفور نیز در دسترس ما قرار دارند.

افرادی که دچار اسکوربوت هستند معمولاً خونریزی لثه دارند و زخم‌هایشان به سختی التیام می‌یابد. در واقع اگر شما مدت طولانی کمبود ویتامین C. داشته باشید، ممکن است دندان‌هایتان را از دست بدهید و لثه‌هایتان خونریزی کنند. زیرا شما به ویتامین C. برای حفظ سلامت بافت‌های همبند بدنتان، خصوصاً کلاژن که بافت همبند را می‌سازد و البته برای حفظ سلامت سیستم ایمنی‌تان نیاز دارید.

ویتامین C. یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند نیز هست که از آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌ها پیشگیری می‌کند. خانم‌ها به ۷۵ میلی‌گرم ویتامین C. در روز و آقایان به ۹۰ میلی‌گرم از این ویتامین در روز نیاز دارند. مصرف دوزهای بالای ویتامین C. به صورت مکمل می‌تواند سبب ناراحتی‌های گوارشی شده و احتمال سنگ کلیه را افزایش بدهد.

سبزیجات و میوه‌ها هر دو منابع خوبی از ویتامین C. هستند. برخی از سبزیجات مانند کلم فندقی، منبع عالی این ویتامین باارزش‌اند. اما بیشتر افراد کلم فندقی را به صورت پخته مصرف می‌کنند. سبزیجات به صورت پخته شده یا تفت داده شده، طعم بهتری دارند، اما پختن سبزیجات، مقدار قابل توجهی از ویتامین C. موجود در آن‌ها را از بین می‌برد. در واقع ویتامین C. یکی از ناپایدارترین ویتامین‌هاست. وقتی شما منابع ویتامین C. را در معرض نور یا گرما قرار می‌دهید، بخشی از این ویتامین را از دست می‌دهید؛ بنابراین میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت خام، منابع بهتری از ویتامین C. هستند.

عوارض فوت کردن نوشیدنی های داغ

یکی از عادت‌های بد ما ایرانی‌ها فوت کردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسیار داغ است که موجب کم حافظگی می‌شود.  فوت کردن غذاهای داغ موجب پخش بوی بد دهان در محیط پیرامون خود و همچنین انتقال انواع بیماری‌ها در افراد دیگر که در نزدیکی ما هستند می‌شود.  آزمایش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که هوای داخل دهان از دو اکسیژن و یک هیدروژن تشکیل شده است.

انسان برای بقای خود نیاز به اکسیژن دارد و بدن او بعد از دریافت اکسیژن (عمل دم) آن را در هنگام بازدم به دی اکسیدکربن تبدیل می‌کند. فوت کردن در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های داغ همچون (چای، قهوه، شیر، سوپ) باعث ترکیب شدن دی اکسید کربن و اسیدهایی با غذا شده و در اثر این ترکیب ماده‌ای مضر برای بدن ایجاد می‌شود که ترکیب آن با خون باعث به وجود آمدن پوکی استخوان، ضعف عضلانی، کمبود حافظه و ایجاد سنگ کلیه شده و همچنین بر روی باروری مردان نیز تأثیر سوء می‌گذارد.

محققان طب سنتی بر این باورند که با عمل فوت کردن در غذا و خارج شدن گاز دی اکسیدکربن و اسیدها از دهان مواد و فضولاتی که باید از طریق دهان خارج شوند با ورود دوباره به بدن باعث ایجاد مشکلاتی می‌شوند که از لحاظ بهداشتی نیز برخی ویروس‌ها و میکروب‌ها از طریق تنفس باید از بین بروند، اما با این عمل دوباره به بدن بازمی‌گردند و باعث ایجاد انواع بیماری‌ها در بدن انسان می‌شود.

خواص غذای املت

املت مغز راتقویت و از پوکی استخوان جلوگیری می کند وضخامت مو را افزایش می دهد. گفتنی است املت و غذاهایی که از تخم مرغ در آنها به میزان زیاد استفاده می شود سرشار از ویتامین B است.

بررسی ها نشان می دهند، ویتامین B یکی از ویتامین های ضروری بدن است که کمبود آن می تواند باعث اختلالات عصبی در مغز شود. به همین دلیل پزشکان برای رفع مشکلات عصبی و افسردگی ها گونه های ویتامین B را به بیماران تجویز می کنند البته باید دقت شود تا در مصرف تخم مرغ زیاده روی نشود زیرا باعث افزایش کلسترول خون و بروز مشکلات قلبی-عروقی شود

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پُرچرب، کم کربوهیدرات و متوسط از جهت پروتئین است که با توصیه‌های کلی دیگر برای سلامتی تفاوت‌هایی دارد. بسیاری از غذاهای سرشار از مواد مغذی، منابع کربوهیدرات هستند مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، شیر و ماست. در رژیم کتوژنیک یا کتو، کربوهیدرات‌ها از تمام منابع به شدت محدود شده‌اند، با این هدف که مصرف کربوهیدرات کمتر از ۵۰ گرم در روز باشد. افرادی که تحت رژیم کتوژنیک هستند معمولاً نان و غلات مصرف نمی‌کنند و حتی مصرف میوه و سبزی نیز محدود شده است، زیرا این‌ها نیز کربوهیدرات دارند. برای بیشتر افراد، رژیم کتوژنیک نیازمند ایجاد تغییراتی بزرگ در شیوه‌ی تغذیه و مواد غذایی مصرفی است.

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی برای بدن هستند. بدن ما بدون کربوهیدرات کافی برای تأمین انرژی، مجبور است چربی را تجزیه و به کتون‌ها تبدیل کند؛ بنابراین کتون‌ها، منبع اصلی سوخت برای بدن می‌شوند. کتون‌ها برای قلب و کلیه‌ها و سایر عضلات، انرژی تأمین می‌کنند. بدن از کتون‌ها به عنوان منبع جایگزین انرژی برای مغز استفاده می‌کند.
رژیم کتوژنیک برای بدن ما در واقع چیزی شبیه روزه‌داری است. در یک روزه‌ی کامل یا در فاز گرسنگی، بدن هیچ منبعی برای انرژی ندارد. از این رو توده‌ی عضلات بدون چربی را به عنوان سوخت تجزیه می‌کند. در رژیم کتوژنیک، کتون‌ها یک منبع جایگزین برای سوخت ارائه می‌دهند. رژیم کتوژنیک برخلاف یک روزه‌داری کامل، به حفظ توده‌ی عضلانی کمک می‌کند.

این الگوی تغذیه برای موارد زیر مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. بیماری التهاب پانکراس. بیماری‌های کبدی. مشکلات تیروئیدی. اختلالات تغذیه‌ای یا سابقه‌ی اختلالات تغذیه‌ای. بیماری کیسه صفرا یا آن‌هایی که کیسه صفرای‌شان برداشته شده است

برای تمام افرادی که رژیم کتوژنیک را در پیش می‌گیرند، هم عوارض کوتاه‌مدت و هم عوارض بلندمدت وجود دارد: عوارض کوتاه مدت شامل علائمی شبیه آنفلوانزا می‌شود. مثلاً ناراحتی معده، سردرد، خستگی و سرگیجه. به این علائم، آنفلوانزای کتو می‌گویند. برخی از افراد نیز ممکن است دچار مشکلات خواب شوند. محدود کردن مصرف سبزیجات پُرفیبر، میوه‌ها و غلات کامل نیز می‌تواند احتمال یبوست را افزایش بدهد. معمولاً افرادی که تحت رژیم کتوژنیک هستند باید مکمل فیبر مصرف کنند تا اجابت مزاجشان منظم باشد. البته این کار باید حتماً با مشورت پزشک انجام شود.

عوارض بلندمدت رژیم کتوژنیک شامل سنگ کلیه، بیماری کبد و کمبود ویتامین‌ها و املاح در بدن می‌شود. در رژیم کتوژنیک مصرف بسیاری از سبزی‌ها و میوه‌های مغذی محدود شده است، بنابراین سطح ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K. و اسیدفولیک معمولاً پایین می‌آید.

ماهیت پُرچرب رژیم کتوژنیک بسیار ضد و نقیض است. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی پُر از چربی‌های اشباع می‌توانند خطر بیماری قلبی و سایر عوارض مزمن سلامتی را افزایش دهند.

کد خبر 406074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.