تئاتر؛ سلاحی برای آزادسازی

کتاب آگوستوبوال با ترجمه علی ظفر قهرمانی نژاد ترجمه و راهی بازار شد. این کتاب نوشته فرانسس ببج است و توسط نشر نو منتشر شده است. این کتاب زیر مجموعه "کتابخانه تئاتر" از مجموعه گستره خیال است که در برگیرنده کتاب های مربوط به تئاتر و سینما می باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از سوالاتی که همیشه در خصوص هنر مطرح می شود این است که کارکرد آن صرفا زیبایی شناسی است یا می تواند در خدمت اهداف متعالی تری نیز قرار گیرد؟ برخی از انواع هنربا افزایش مشارکت مخاطب ارتباط خود را با او تسریع کرده و آنچه در خود مضمون دارند را به راحتی و با مشارکت خود مخاطب به وی منتقل می کنند.

آگوستو بوال یکی از کسانی است که هنر تئاتر را در خدمت بیان مسائل و امور اجتماعی گرفت. وی را بنیان گذار تئاتر ستمدیدگان می دانند که با نام تئاتر شورایی در ایران شناخته می شود.

وی در1931 در برزیل متولد شد از ابتدای جوانی به مطالعه و فعالیت در تئاتر مشغول شد اما فعالیت حرفه ای خود را در تئاتر آرنا در سائوپائولو آغاز کرد. او اشکال جدید از تئاتر را ایجاد کرد که با نوع سنتی آن تفاوت داشت.

در زمانه زندگی بوال حکومت فئودالی در جامعه شرایط سختی ایجاد کرده بود و بوال در صدد برآمد تا با تغییراتی، تئاتر را در خدمت تغییر شرایط گیرد؛ در واقع فعالیت هنری، سیاسی و اجتماعی خود را همسو کرد.

وی تئاتر شورایی را ایجاد کرد که طی آن دهقانان و رعایا برای انقلاب تشویق می شدند. چنین فعالیت هایی منجر به دستگیری وی نیز شد و به همین دلیل ناچار به ترک برزیل و اقامت در آرژانتین شد.

وی در سال 2009 پیام روز جهانی تئاتر را صادر کرد که خود نشان از جایگاه او در تئاتر است. بوال می گوید: "باید ابزار تولید تئاتر را در اختیار مردم بگذارند، تا خود بتوانند آن را به کار گیرند، تئاتر یک سلاح است، سلاحی برای آزاد سازی..."

علی ظفر قهرمانی نژاد مترجم این کتاب است وی متولد 1354 و در سقزمتولد شده است. وی در دانشگاه در رشته های  کارگردانی تئاتر و سینما درس خوانده و معتقد به تئاتر کاربردی در جامعه است. همچنین در این زمینه نیز فعالیت دارد وتا اکنون چندین کتاب ترجمه کرده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: به گمان بوال، این کاربرد سرکوبگر تئاتر در هنر فئودالی سده میانه نیز ادامه یافته است. در آن دوران، کنترل به دست روحانیت و اشراف افتاده و چهره نمایش تغییر کرد ولی هدف در اصل همان بود که بود؛ القای ارزش به تماشاگران برای جانبداری از وضع موجود. تئاتر فئودالی- که بوال در ادامه کتابش به آن می پردازد- در بستری عقیدتی شکل می گیرد و...

این کتاب در چهار فصل و با قیمت  36000تومان در کتاب فروشی ها موجود است.

کد خبر 406066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.