طباطبایی نژاد: امام می تواند پیشوای خیر یا شر باشد

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه امامت از نظر لغوی پیشوا معنا می شود، گفت: امام می تواند پیشوای خیر یا شر باشد؛ در قرآن، ائمه کفر مانند فرعون را داریم. بن سلمان و آمریکا نیز امام هستند اما امام پلیدی و پستی.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد امروز -پنجشنبه ۲۶ دی ماه- در اختتامیه کنگره "بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع)"، اظهار کرد: عنوان جلسه پیرامون ابعاد وجودی امیرالمومنین(ع) است، اگر حقیقت امامت را بدانیم متوجه می شویم که دسترسی به ابعاد وجودی او نداریم و آنچه می گوییم صفات ظاهری است.

 وی با بیان اینکه امامت دو معنا دارد، افزود: اولین معنای امامت پیشوایی جامعه است، اما معنای خاص این تعبیر، امامت ابراهیمی است‌.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه امامت از نظر لغوی پیشوا معنا می شود، ادامه داد: امام می تواند پیشوای خیر یا شر باشد؛ در قرآن، ائمه کفر مانند فرعون را داریم. بن سلمان و آمریکا نیز امام هستند اما امام پلیدی و پستی.

طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه برخی امامان نیز هستند که مردم را به دستور خدا و قرآن هدایت می کنند، افزود: امامت ابراهیمی از نبوت و رسالت بالاتر است، ابراهیم(ع) پیامبر و رسول بود اما امام نبود، ابعاد امامت قابل درک نیست.

وی اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) و امیرالمومنین(ع) نیز کسانی هستند که ابعاد شخصیتی آنها را حتی امروزه نیز متوجه نیستیم.

 امام جمعه اصفهان با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) در کتاب اصول کافی درباره "امامت" گفت: "امام" در هر زمانی باشد واحد دهر است، هیچ عالمی معادل او نیست و بدلی ندارد، امام همه فضائل را دارد، بدون این که آنها را کسب کرده باشد. هیچ انسانی و هیچ نابغه ای نیز به پای او  نمی رسد.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: خصوصیاتی که انسان ها می توانند داشته باشند در این جلسات می گوییم، در مورد آن تحقیق کنید اما حقیقت چیز دیگری است، ظاهر کار عدالت امیرالمومنین را نمی توان درک کرد.

وی با اشاره به روایاتی از پیامبر(ع) درباره شخصیت والای امام (ع)، گفت: بنابر روایتی پیامبر به حضرت علی (ع) فرمودند "علی تو را من می شناسم و خدا، مرا تو می شناسی و خدا"

طباطبایی‌نژاد گفت: بودند کسانی که تفسیر قرآن را می نوشتند اما امامت را خوب نفهمیده بودند، زمانی که امام خمینی را "امام" معرفی کردیم برخی ایراد گرفتند و گفتند مگر ما ۱۳ امام داریم؟ اما این امام یعنی پیشوای جامعه نه آن امامتی که برای ۱۲ معصوم قائل هستیم، زیرا آن‌ها بدیل و مثال دیگری ندارند.

امام علی (ع) در نگاه هر ایرانی نماد آزادی و آزادگی است

همچنین استاندار اصفهان اظهار کرد: امام علی (ع) نماد و تجسم صفات حکیمانه و عادلانه خداوند است، او که سرآغاز دین را در معرفت حق می داند و کمال باورش را در یکتایی و کمال یکتایی او را در اخلاص خلاصه می کند و خود تبلور و تجسم اخلاص است.

عباس رضایی ادامه داد: معرفت وجود امام علی (ع) در  دو بُعد ظاهری و باطنی تفسیر می شود؛ معرفت به ظاهر او که به عنوان حجت خدا است و معرفت ساحت باطن اوست به وجود نوری که او وجه الله است و مصداق اخلاق او "فی سماوات فی الارض است؛ این ساحت سرچشمه انسانیت است‌.

استاندار اصفهان افزود:حضرت امیر وجود نورانی خود را در کلامش یعنی نهج البلاغه به بشریت شناسانده است.

رضایی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) برای انسان رسالتی در حکمت آفرینش بیان داشت که هیچ راهی برای تفسیر آن رسالت جز تمسک به رسالت الهی نیست.

وی ادامه داد: باورها، اندیشه ها و رفتار انسانی کوششی در تبلور زندگی او است، یعنی رسالت انسان در آرزو بی سر و ته و خیالات بی اساس که گاه تخیلات و توهمات انسان است، نیست بلکه آرزوهای انسان را در تاریکی و روشنایی، دانایی و نادانی، خوشی و ناخوشی و دنیای پرتلاطم تفسیر می کند.

استاندار اصفهان گفت: او انسان را در این کره خاکی مشتاق و عاشق می سازد؛ شوق زندگی را در سبک زیبایی، دانایی، هوشمندی، حریت و محبت آراسته می کند.

رضایی با بیان اینکه انسان مولود پیشرفت توسعه کنونی نیاز به تلفیق آرمان‌های اعلای بشری و دنیای مدرن دارد، گفت: این مهم با ژرف‌اندیشی سخنان امیر(ع) که ارتباط انسان را در چهاردسته انسان با خدا، با خود، با انسان‌های دیگر و با طبیعت تشریح می‌کند، حاصل می شود.

وی بیان اینکه امام علی (ع) در نگاه هر ایرانی نماد آزادی و آزادگی است، افزود: ایرانیان از هر مذهب و آیینی که باشند علی(ع) را بزرگ می‌دانند و چه نیکبخت هستند که الگویی چون علی(ع) دارند.

کد خبر 406064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.