جهانگیری: ترجیح می‌دهم در برابر حوادث دو هفته گذشته سکوت کنم

معاون اول رییس جمهور گفت: دی ماه امسال برای همه ما تا به امروز در غم، نگرانی، دلهره، شنیدن خبرهای نگران کننده و هراس از آینده گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنج‌شنبه) در سومین سالگرد بزرگداشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: این مراسم در شرایط خاص، دشوار و غمباری در حال برگزاری است و سخن بر زبان من مانند هر ایرانی دیگر جاری نمی‌شود؛ اگر الزامی در حکم اخلاق و ادب در بیان مقام عظیم آیت‌الله هاشمی و سردار شهید سلیمانی نبود، سخن نمی‌گفتم.

وی با بیان اینکه ترجیح می‌دهم در برابر حوادث دو هفته گذشته سکوت کرده، به درون خود فرو برم و در تنهایی با خدای خود سخن گویم، افزود: دی ماه امسال برای همه ما تا به امروز در غم، نگرانی، دلهره، شنیدن خبرهای نگران کننده و هراس از آینده گذشته است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، وی را فرمانده‌ای نام‌آور، فروتن، صادق، شجاع و استراتژیست دانست که به حق سرباز ایران و اسلام بود و تصریح کرد: جانباختن ۶۹ نفر از هموطنان در مراسم تشییع وی، خبر شوک آور سقوط هواپیمای اوکراینی و مرگ مسافران اتوبوس سوادکوه از اتفاقات تلخ دی ماه بود، هرچند در این میان صحنه‌های باشکوهی توسط ملت در وداع با فرزند مهربان خویش در شهرهای مختلف اتفاق افتاده و خلق حماسه تشییع دوست و دشمن را شگفت‌زده کرد.

خانواده شهیدان این هواپیما حق دارند که گلایه، نقد و اعتراض کنند

جهانگیری برآورده کردن خواست رهبری و مردم در هدف قرار دادن پایگاه عین‌الاسد و انتقام سخت از دولت جنایتکار آمریکا را که گفته بود اگر ایران عکس‌العملی نشان دهد، ۵۲ نقطه کشور را خواهد زد، از دیگر اتفاقات باشکوه دیماه دانست و ادامه داد: حوادث آبان ماه امسال ملت را دچار مشکلات و نگرانی کرده بود که با چنین لحظات باشکوهی به امید تبدیل و سرمایه اجتماعی برای کشور تولید شد اما افسوس که شوک جانباختن جمعی از نخبگان علمی در اثر خطای محاسباتی، غلبه شرایط جنگی بر مدیریت امور و پنهان نگه داشتن حادثه برای چند روز، این فرصت عظیم ملی را در معرض تهدید قرار داد.

وی تصریح کرد: خانواده شهیدان این هواپیما حق دارند که گلایه، نقد و اعتراض کنند و انصاف آن است که اشتباهات بزرگی که در مدیریت بحران اتفاق افتاد، ریشه‌ها، زمینه‌ها، ابعاد و پیامدهای آن مشخص شده و با سرعت و قاطعیت الزامات و هزینه‌های آن به موقع پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی یادآوری مدیریت برخی شخصیت‌ها و جای خالی آنان همچون آیت‌الله هاشمی لازم است، اظهار کرد: باید میراث و خط مشی او بازخوانی شده و به حوادث پرحسرت دی ماه و همراهی آن با نبود آیت‌الله هاشمی بیاندیشیم؛ باید درس آموخته‌های آیت‌الله هاشمی و سردار سلیمانی را در یک آینه ببینیم.

جهانگیری ادامه داد: آیت‌الله هاشمی مبارزی توسعه‌گرا و آینده نگر بود، در همه عرصه‌های خدمت خوش درخشید و در مدیریت بحران‌ها میراثی گرانقدر بجای گذاشت. با وجود بی‌مهری‌ها، بخاطر علاقه به ایران، فهم روزآمد از اسلام، پایبندی به انقلاب، حفاظت از جمهوری اسلامی و احساس مسئولیت در برابر مردم، انعطاف در برابر تنگناها و مشکلات را برای پیشبرد مصلحت ملی و تامین منافع جمهوری اسلامی ضروری می‌دانست.

نباید صحنه را ترک کنیم

وی اظهار کرد: هاشمی، روحانی خستگی‌ناپذیری بود که استقلال کشور را در سازندگی و آبادانی آن می‌دانست و اگر آرمان‌های اقتصادی او با جدیت دنبال می‌شد، امروز وضع اقتصادی کشور متفاوت با شرایط فعلی بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: آیت‌الله هاشمی می‌خواست عقب‌ماندگی تاریخی ایران را با تلاش، کار و تولید به جامعه‌ای مستقل ارتقا دهد؛ وی در خطبه‌های نمازجمعه با پشتوانه‌های قرآنی و روایی برای مردم این تفکر را بازگو می‌کرد.

جهانگیری با اشاره به نقش آن مرحوم در توسعه بخش آموزش، اقتصادی زیربناها، بنادر، اتوبان‌ها و سدهای کشور، گفت: اگر همین سدها نبود سیل ابتدای امسال، با خوزستان چه می‌کرد؟ آیت الله هاشمی حکمت، عزت و منزلت را سیاست‌های خارجی، مبنای مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار داده و گره‌های کور را در تعامل با کشورهای مختلف حل کرد.

وی ادامه داد: راز موفقیت آیت‌الله هاشمی این بود که از ابتدا تلاش می‌کرد برای هر حوزه‌ای نسبت به همان حوزه آشنایی پیدا کرده و معتقد بود باید پیش از هر تصمیمی، شناخت و آگاهی کامل نسبت به آن داشت و پیامدهایش را اندیشید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه مرحوم هاشمی جفای زیادی دید اما وفاداری او به یادگار ماند، افزود: همه با الگوبرداری از وی نباید صحنه را ترک کنیم؛ ملتی تلاش می‌کنند تا عده‌ای نخبه شوند، اگر افراد نخبه کشور بخواهند بخاطر جفاهایی که با آن‌ها می‌شود، صحنه را ترک کند، مردم سرمایه‌های خود را کجا ببینند؟

جهانگیری تصریح کرد: اگر هاشمی در میان ما بود، آیا در این شرایط فقط زبان به نقد و شماتت می‌گشود یا با عقل و دوراندیشی که داشت، با چاره‌اندشی مدبرانه و مسئولانه می‌پرداخت؟ کشور در شرایط حساس و خطیری است به گونه‌ای که در این ۴۰ سال این حجم از چالش‌ها در کشور نبوده است.

نمی‌توان در مقابل افکار عمومی داخل و خارج ایستادگی کرد

وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار مسئولیت شهادت یکی از بزرگترین سرداران ایران که در یکی از کشورهای دیگر مهمان بوده را پدیرفت که این موضوع پیامدهای بسیار خواهد داشت. تحریم‌های بی سابقه‌ای علیه ایران تصویب شده است. آمریکایی‌ها به دنبال کشتی‌های ایرانی که حامل نفت ایران است بوده و می‌خواستند آن را تعقیب و متوقف کند، حتی به کاپیان وعده پول داده‌اند تا این کشتی را به مقصد نرساند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: در شرایطی هستیم که اوضاع در عراق، سوریه، یمن، لیبی منطقه را ناامن کرده و ممکن است هرلحظه شعله به سمت ایران سرازیر شود. اکنون سرمایه اجتماعی ملت تنزل پیدا کرده و شوکی که در اثر سقوط هواپیمای اوکراینی ایجاد شد، امنیت روانی مردم را دچار خطر کرده است.

جهانگیری با اشاره به درسی که از منش آیت‌الله رفسنجانی و درکی که از سلوک سردار سلیمانی دارد، گفت: سقوط هواپیمای اوکراینی، همه جامعه در تمام سطوح را شوکه کرد بنابراین لازم است بزرگی آن را درک و اجازه دهیم منتقدان دهان به نقد بگشایند؛ باید فاجعه را درست تحلیل و به ابهامات درست پاسخ دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در جبران خطاهای مدیریتی باید مسئولیت‌پدیر باشیم زیرا در این حالت خواهد بود که می‌توان بخش بزرگی از مشکلات را حل کرد. باید افکار عمومی داخلی و جهانی ببینند که قاطع برخورد شده است زیرا در این حادثه مشخص شد که نمی‌توان در مقابل افکار عمومی داخل و خارج ایستادگی کرد و باید مسیولیت‌پذیر باشیم، نه تنها در موفقیت‌ها بلکه در اشتباهات نیز مسئولیت اشتباهات را بپذیریم مانند سردار حاجی‌زاده که تقصیر خود را پذیرفت.

وی با تاکید بر اینکه زمان دروغگویی تمام شده است، ادامه داد: این حادثه درسی بود که این‌بار به‌طور جدی به مسئولان داده شد که نباید حتی در برابر عمیق‌ترین انتقادها از موضع انصاف خارج شویم؛ باید بدانیم رهبری نظام مایه استقرار نظام است که تضعیف این جایگاه می‌تواند خطری برای نظام باشد.

اصلاح طلبان به صحنه انتخابات برگردند

معاون اول رئیس جمهور افزود: آیت‌الله هاشمی معتقد بود جایگاه رهبری را باید حراست کرد و در همین حادثه به محض اینکه اولین گزارش به دست رهبر انقلاب رسید، رهبری دستور صادر کردند که باید صادقانه تمام مسائل به مردم گفته شده و دستگاه قصایی با مقصران برخورد کند؛ این دستور مبنای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی شد.

جهانگیری اظهار کرد: نیروهای نظامی حافظ مرزها و امنیت کشور هستند و تضعیف آنان در هیچ شرایطی به مصلحت نیست زیرا این نیروها باید روحیه دفاع از کشور را داشته باشند؛ لازم است به انعطاف در مدیریت امور تن داده و در انتخابات آینده اعتماد از دست رفته را به مردم بازگردانیم.

وی تصریح کرد: حضور باشکوه مردم یکی از ضروریات منافع ملی است بنابراین باید به دنبال راهکاری برای مشارکت مردم در انتخابات باشیم. بررسی صلاحیت‌ها نشان می‌دهد در اکثریت حوزه‌های انتخاباتی رقابت جدی وجود ندارد که شورای نگهبان برای بازگشت این رقابت، حضور تعیین کننده‌ای دارد و جبهه‌های سیاسی نباید احساس کنند نامزدهایشان در انتخابات حضور ندارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اصلاح طلبان با بردباری شکایت خود را مطرح کرده و به صحنه انتخابات برگردند. همبستگی ملی را حفظ و مانند آیت‌الله هاشمی به تعادل سیاسی و مانند سردار سلیمانی با صداقت، از تهدیدها فرصت بسازیم زیرا اگر جامعه ببیند به اشتباهات و خطاها اقرار می‌شود، پای کار آمده و کمک می‌کنند.

جهانگیری ادامه داد: ایران ظرفیت بالایی داشته و سرمایه‌هایی دارد که از احراب تاثیرگذارتر هستند. بیایید بخاطر خدا و مردم باهم باشیم؛ مانند سردار سلیمانی که یک فرمانده نظامی اما به فرموده مقام معظم رهبری، نه با این جناح بود نه با آن جناح و در دیدارها گاهی از دوستی با کسانی می‌گفت که شاید برخی از بردن نام آن‌ها ابا داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ایران و نظام متعلق به همه ماست و به همین دلیل مسائل لحظه‌ای را فدای آینده نکنیم و به مسائل مادی و معنوی ایران با رویکرد آیت‌الله هاشمی توجه کنیم.

کد خبر 406051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.