رکوردی باشکوه؛ شاخص بورس پشت دروازه‌ ۴۰۰ هزار واحد

شاخص گامی کوچک تا ورود به دامنه ۴۰۰ هزار واحدی دارد.

همزمان شدن کاهش التهابات در فضای روابط بین الملل کشور با تصویب آئین نامه اجرایی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و همچنین افزایش اشتیاق شهروندان برای تجربه سرمایه گذاری در بازار سرمایه موجب شد نه تنها کاهش شدید شاخص در هفته گذشته جبران شود بلکه رکوردهای جدیدی نیز در این بازار ثبت گردد. بدین ترتیب شاخص کل با رشد کم نظیر ۱۲.۹ درصد در یک هفته به رکورد ۳۹۹ هزار و ۴۴۵ واحد در پایان معاملات چهارشنبه دست یافت.

رشد شاخص هم وزن نیز روند مشابهی داشت و با بازدهی ۱۲.۷ درصدی در رقم تاریخی ۱۲۲ هزار و ۹۶ واحد بسته شد. ارزش معاملات روزانه نیز در روز پایانی هفته از رقم ۴۹ هزار میلیارد ریال گذر کرد تا حجم نقدینگی فعال در بازار را به رخ بکشد.

مجموع ارزش بازار بورس و بازارهای اول و دوم فرابورس در این زمان به آستانه ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسید که با افزودن ارزش بازار شرکت‌های حاضر در بازار پایه به مراتب رقم بزرگتری خواهد شد.

شاخص گامی کوچک تا ورود به دامنه ۴۰۰ هزار واحدی دارد.

 به نظر نمی رسد روند فعلی بازار بدون مداخله عوامل بیرونی ریسک، دستخوش تغییر شود. حتی مسائلی نظیر دور جدید تحریم های ترامپ، اعلام کشورهای اروپایی عضو برجام در خصوص آغاز مکانیزم حل اختلاف این معاهده که ممکن است در نهایت منجر به بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه کشور گردد، ناآرامی های محدود در پی مشخص شدن شلیک پدافندکشور به هواپیمای اوکراینی و اظهارات نخست وزیر بریتانیا مبنی بر لزوم جایگزینی پیشنهاد ترامپ به جای برجام، بر عملکرد سرمایه گذاران در این هفته تاثیر نداشت.

مورد آخر از آن نظر حائز اهمیت است که با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در انتهای ماه جاری میلادی، این کشور سیاست های نزدیک تری با آمریکا در پیش خواهد گرفت که بعید نیست یکی از آنها خروج انگلستان از برجام باشد.

 در همین شرایط هیئت مدیره سازمان بورس نیز با افزایش ضریب تعدیل سهام در محاسبه حساب تضمین معاملات اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس از ۵۰ به ۶۰ درصد موافقت کرد و آتش هیجان خرید  را افروخته تر ساخت. اقدامی که در شرایط فعلی بازار ضرورتی ندارد.

اگر چه این تصمیم در زمانی گرفته شد که فشار فروش در بازار شدت گرفته بود اما در زمانی به مرحله اجرا رسید که شرایط دگرگون شده است. در شرایط فعلی بازار، نیازمند تشویق سهامداران بزرگ به عرضه بیشتر و کشور، نیازمند سرمایه گذاری منابع آزاد شده در اقتصاد واقعی است.  

هشت شرکت فولادی و چهار شرکت تولید کننده سنگ آهن با مجموع ارزش بازار ۲۵۹ هزار میلیارد تومان ۱۵ درصد از کل ارزش بازار را تشکیل می‌دهند که به دلیل نقدشوندگی بالا تعداد زیادی از سرمایه گذاران را جذب خود کرده است. از همین رو مسائل تأثیرگذار بر کسب و کار این شرکت ها از اهمیت فراوانی برای  تحلیلگران برخوردار است. در هفته ای که گذشت یک مرجع تحلیلی معتبر اقدام به انتشار آماری از ظرفیت تولید سنگ آهن و طرح‌های در دست اجرا در این زمینه به همراه ظرفیت تولید فولاد کشور و طرح های در دست اجرای آن کرد.

طبق تحلیل این کانال، کمبود خوراک بزرگترین چالش صنعت فولاد ایران در سال جاری و سال های پیش رو خواهد بود.

یکی از راهکارهای جبران این امر واردات سنگ آهن از خارج کشور است؛ امری که با در نظر گرفتن ارزش افزوده حاصل از تبدیل سنگ آهن به فولاد می تواند در مجموع ارزآوری مناسبی برای ایران داشته باشد. با این حال پذیرش این امر مستلزم آن است که دولت از چرخه قیمت گذاری زنجیره فولاد خارج شود و اجازه حاکمیت مکانیزم بازار در این زمینه را بدهد. در این صورت قیمت سنگ آهن تولید کنندگان داخلی شاهد رشد ۴۵ درصدی خواهد بود و فولادسازان نیز باید بتوانند محصولات خود را در بورس کالا بر اساس قیمت های جهانی به فروش برسانند. همچنین با بهره برداری از ۱۳ طرح تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱۱ میلیون تن و ۱۶ طرح فولاد سازی به ظرفیت ۱۹ میلیون تن چالش کمبود خوراک در سال های آینده جدی تر خواهد شد، در صورتی که راهکار مناسبی برای این موضوع سنجیده نشود بخش زیادی از سرمایه گذاری کلان انجام شده در این صنعت بلا استفاده خواهد ماند.

در هر صورت مشخص است که با وضعیت تقاضا در خصوص سنگ آهن در بازارهای داخلی و خارجی در سال های آتی شرکت های فعال در این صنعت همچنان به عنوان گزینه مطلوب سرمایه گذاران خواهند ماند مگر آنکه اقدامات دستوری دولت به گونه ای عرصه را بر فعالان این صنعت تنگ کند که عطای آن را به لقایش ببخشند.

در این هفته صنعت خودرو و قطعات با بازدهی ۱۷ درصدی از مورد توجه ترین گروه های معاملاتی در بورس بود. علاوه بر آنکه شرکت هایی نظیر ایران خودرو از گزینه های اصلی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی هاست، در این هفته این صنعت شاهد اخباری نظیر موافقت وزیر صنعت با پرداخت پنج هزار میلیارد تومان اعتبار به خودروسازان برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان بود. مقرر است به هر یک از دو خودروساز بزرگ نیمی از این اعتبار تخصیص داده شود تا در اختیار قطعه سازان قرار گیرد. در همین حال اخبار رسیده حاکی از افزایش شمارگان تولید خودروسازان از چهار هزار دستگاه در روز است.

سایپا نیز در این هفته از خودروی جدید خود به نام رهام رونمایی کرد و مدیرعامل آن وعده رونمایی از خودروهای بیشتر در سال های آینده را داد. به‌رغم رشد نمایان سهام خودروسازان هنوز اثری از کاهش زیان آنها مشاهده نمی شود، اگر چه مدیرعامل سایپا وعده داده است این شرکت از سال آینده به سوددهی برسد.

سهامداران فایرا از معدود شرکت هایی بودند که از رشد شتابان بازار در هفته جاری بهره زیادی نبردند و تنها ۳.۴ بازدهی در جلسات معاملاتی این مدت بهره مند شدند. از دلایل این امر می توان به انتشار گزارش ۹ ماهه این شرکت اشاره کرد که سود خالصی، کمتری از توقع تحلیلگران گزارش کرد.

از عوامل این امر افزایش هزینه های عمومی و سایر هزینه ها به میزان ۶۳ درصد طی سه ماه (از ۵۲۱ میلیارد ریال در شش ماهه به ۸۵۳ میلیارد ریال در ۹ ماهه ) و همچنین کاهش حاشیه سود ناخالص از ۲۷ درصد شش ماهه به ۱۴ درصد را بر شمرد. به گمان گروهی از تحلیلگران، کاهش اثر موجودی مواد ارزان قیمت ابتدای دوره در بهای تمام شده در کاهش حاشیه سود بی تأثیر نیست و ممکن است به تدریج آثار تورم در بهای تمام شده سایر شرکت ها نیز مشاهده شود. فایرا در ۹ ماهه امسال ۹۶۹ ریال به ازای هر سهم سود ساخته است. با توجه به سود ۷۱۵ ریالی این سهم برای دوره شش ماهه و فروش مناسب محصولات آن در سه ماهه اخیر، انتظار می‌رفت که سود دوره ۹ ماهه بیش از ۱۰۵۰ ریال باشد.

در مباحث ساختاری بازار معاون نظارت بانک مرکزی در این هفته اعلام کرد بحث های مربوط به اعطای تسهیلات بانک های مجاز به مشتریان برای خرید سهام نهایی شده و به زودی سهامداران می توانند از تسهیلات بانک ها برای خرید سهام استفاده کنند. باید منتظر جزئیات این طرح ماند تا دید آیا اجرای آن می تواند دسترسی سهامداران به منابع مالی را تسهیل کند و آنها را از فشار کارگزاران بهره مند از رانت دسترسی به منابع نجات دهد تا بیهوده مجبور به پذیرش ریسک، افزایش خطا در معاملات و  پرداخت کارمزد جهت بهره مندی از تسهیلات نباشند؟

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 406048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.