درمان اسهال دام بدون مصرف آنتی بیوتیک

قائم مقام رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان با اشاره به درمان اسهال دام بدون مصرف آنتی بیوتیک گفت: دارویی برای درمان اسهال دام توسط شرکت زیست فناوران رویان ایمن تولید شده که از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک برای درمان جلوگیری می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی حاجیان با بیان اینکه پژوهشکده زیست فناوری رویان یکی از سه پژوهشکده، پژوهشگاه‌های رویان است که از سال ۸۲ توسط سعید کاظمی آشتیانی و محمدحسین نصر راه‌اندازی شد، اظهار کرد: پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در حوزه‌های جنین‌شناسی، پروتئین‌های نوترکیب، ژنتیک، سلول‌های بنیادی، آندرولوژی و نانو بیوتکنولوژی فعالیت دارد. 

وی اضافه کرد: موضوع اولیه‌ای که این مرکز بر روی آن کار کرد، شبیه‌سازی بود که آن زمان یکی از بحث‌های تازه دنیا محسوب می شد و این پژوهشکده در سال ۸۵ با تولد گوسفندی به نام "رویانا" که اولین پستاندار شبیه‌سازی شده خاورمیانه است به تکنولوژی شبیه‌سازی دست یافت و علاوه‌ بر این مانند فعالیت در زمینه سلول‌های بنیادی هم در این مرکز انجام شده است.

قائم مقام رئیس و مدیر گروه پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان خاطرنشان کرد: در ابتدای کار بیشتر فعالیت‌های سلول‌های بنیادی بر روی عصب صورت می‌گرفت؛  نتایج اقدامات پژوهشکده، مقالات مختلفی است؛ سالانه حدود ۶۰ مقاله نوشته و منتشر می‌شود و هدف این است که فعالیت‌های پژوهشی را به سمت اقدامات کاربردی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه در هرکدام از حوزه‌ها و آزمایشگاه‌های پژوهشکده، مطالعات و تحقیقات پایه‌ای در همان زمینه انجام می‌شود، اظهار کرد: به طور مثال آزمایشگاه جنین‌شناسی در زمینه شبیه‌سازی و بخش سلول‌های بنیادی در مورد انجام تحقیقات در مراحل و قسمت‌های مختلف عصب، غضروف، چشم و دندان، فعالیت‌های پایه‌ای دارد.

حاجیان به فعالیت بخش آندرولوژی این پژوهشکده نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش تحقیقات گسترده‌ای بر روی ناباروری به ویژه ناباروری مردان صورت می‌گیرد و فعالیت‌هایی در زمینه فعالسازی تخمک، پایه‌گذاری چندین روش تولید اسپرم و تولید محیط کشت که قبلا از خارج وارد می شد، انجام شده است؛ این آزمایشگاه با مرکز باروری و ناباروری اصفهان نیز همکاری دارد.

وی ادامه داد: در آزمایشگاه ژنتیک فعالیت‌ها و تحقیقات پایه‌ای در موضوعات ژنتیک و بیماری‌های مختلف صورت می‌گیرد و آزمایشگاه پروتئین‌های نوترکیب نیز در زمینه‌ تولید انواع پروتئین‌های نوترکیب فعالیت دارد. در حوزه پروتئین های نوترکیب و سلولی و ملکولی در پژوهشکده رویان اقدامات خوبی انجام شده است.

قائم مقام رئیس و مدیر گروه پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان اصفهان به فعالیت‌های بیوتکنولوژیک این پژوهشکده نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه دارویی مبتنی بر بیوتکنولوژی برای جلوگیری از اسهال دام تولید شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۲۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این مرکز، فعالیت تحقیقاتی و تحصیلی خود را دنبال می‌کنند و با همکاری جهاد دانشگاهی نیز دو رشته مشترک را پذیرش می‌کنیم که سالیانه در هر رشته حدود ۲۰ دانشجو داریم.

حاجیان تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۹۸ دو شرکت حاصل پژوهش‌های سال‌های قبل پژوهشکده رویان را به عنوان فعالیت‌های کاربردی و اقتصادی انجام می‌دهند که نام یکی از آن‌ها رویان دام اسپادانا است و در زمینه اصلاح نژاد دام و تولید جنین به روش‌های مختلف فعالیت می‌کند که به اصلاح دام‌های بومی کشور کمک خواهد کرد و بهره‌وری اقتصادی را در این مورد افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: شرکت زیست فناوران رویان ایمن بیشتر در زمینه تولید دارو فعالیت دارد و دارویی برای درمان اسهال دام تولید کرده که از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک برای درمان جلوگیری شود. این شرکت بدون مصرف آنتی‌بیوتیک، اسهال دام را درمان می‌کند و تولید خوراک برای حیوانات آزمایشگاهی، تولید کنسانتره برای دام و تولید مکمل‌های مختلف برای اسب‌ها از فعالیت‌های دیگر این شرکت است.

کد خبر 406047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.