آثار آیت الله هاشمی در حمایت از رهبری را همگان حفظ کنند

آیت‌الله جوادی آملی گفت: آثاری که آیت الله هاشمی در حمایت از بحث رهبری داشتند همگان حفظ کنند و در خدمت به رهبر هیچ کوتاهی نکنند زیرا با حفظ وحدت حول رهبری و حمایت از رهبر و دولت و ملت و حمایت از اقتصاد و امنیت و امانت و آسایش سالم کشور به مقصد می رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله جوادی آملی صبح امروز (پنج‌شنبه) در سومین سالگرد بزرگداشت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، در پیامی ویدیویی با اشاره به مقام قرآنی و فقهی ایشان، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی سالیان متمادی فقه را در محضر اساتید نام‌آوری مانند امام راحل فرا گرفت و مبانی قرآن را تا آنجا که مقدور بود از مکتب علامه طباطبایی آموخت و سایر مسائل دینی را از محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی و بزرگان دیگر فرا گرفت.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی از نظر فقهی صاحب‌نظر شد و علاقه او نسبت به فقه این بود که حکومت دینی تشکیل شود؛ حکومتی که قانون آن دینی، افراد هم قانونمدار و محصول آن هم فتواهای دینی و گرایش‌های روایی باشد.

این عالم شیعه تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی آنچه در زندان مرقوم فرمود برگرفته از مطالب عمیق قرآنی، کاملا نافع و امیدبخش است؛ آنچه در بحث‌های فقهی مرقوم فرمود، خواه به صورت تقریر درس یا به صورت جزوه‌نویسی آزاد هدف والای شریعت را تشریح می‌کند، او محصول حکومت را حفظ نظامی که بتواند به پیشگاه ولی عصر تقدیم شود، می داند.

جوادی آملی با اشاره به تلاش‌های خستگی ‌ناپذیر و خالصانه و محققانه این دانشمند نام‌آور سیاسی، ادامه داد: سوره آل عمران، همان طوری که نظام ارباب و رعیتی، مادی و اقتصادی را کلا محکوم می‌داند، نظام ارباب و رعیتی فقهی و فرهنگی را هم محکوم می داند. هیچ پیامبری، هیچ امامی، هیچ یک از اولیاء الهی، معارف آسمانی را با این هدف از خدا دریافت نکرد که بعد مجاز باشد برابر قانون منحوس ارباب و رعیتی عمل کند و بگوید حرف مرا بپذیرید اندیشه مرا ارج بنهید.

وی تصریح کرد: هیچ پیامبری نمی گوید به طرف من گرایش پیدا کنید که من بشوم معبود شما، زیرا این یک نظام پوسیده و منحوس ارباب و رعیتی فرهنگی است، لذا مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تک‌رأی بودن، یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند؛ البته شورای فقهی به یک نظر واحد می رسد و جامعه از آن نظر واحدپیروی می کند.

این عالم شیعه افزود: نتیجه فقه و تفسیر مرحوم هاشمی این شد که اگر تحلیلی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت واقعا محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‌داشت هم بر فقاهت خود و هم بر مفسر بودن خود می افزود .

جوادی آملی ادامه داد: آثاری که ایشان در حمایت از بحث رهبری داشتند آن آثار را همگان حفظ کنند و در خدمت به رهبر هیچ کوتاهی نکنند که نظام، یک نظام الهی است و با حفظ وحدت حول رهبری و حمایت از رهبر و دولت و ملت و حمایت از اقتصاد و امنیت و امانت و آسایش سالم، کشور به مقصد والایش می رسد.

کد خبر 406031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.