افزایش محبوبیت سازه‌های سبز با سیستم زهکشی مناسب

با ترویج رویکرد احداث پشت‌بام‌ها و دیوارهای سبز در سراسر دنیا، توجه به زهکشی مناسب آب در آن‌ها به منظور پیشگیری از خرابی‌های احتمالی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احداث پشت‌بام‌ها و دیوارهای سبز روش بسیار مناسبی برای ایجاد سرسبزی در محیط‌های شهری و مقابله با اثرات گرمایشی کره زمین بشمار می‌رود که فواید بی‌شماری برای ساکنان شهرها و محیط زندگی آن‌ها دارد. از سوی دیگر وجود ساختمان‌های سبز علاوه بر تأثیرات مثبت و خاصی که بر محیط زیست و آب و هوا می‌گذارد، باعث ایجاد شادی و نشاط نیز می‌شود که این امر تمایل به استفاده از آن‌ها را در سراسر دنیا افزایش می‌دهد. با این حال یکی از مواردی که می‌تواند منجر به محبوبیت هرچه بیشتر استفاده از این سیستم‌ها و افزایش روزافزون ایجاد فضاهای سبز خانگی در شهرها شود، مدیریت مناسب پساب و زهکشی صحیح سیستم‌ آبیاری آن‌ها به حساب می‌آید.  بنابراین لازم است در طراحی بام‌ها و دیوارهای سبز شهری نهایت دقت و ظرافت بکار گرفته شود تا سازه‌ای بدون نقص و مقاوم در برابر نفوذ آب به داخل ساختمان‌ها ایجاد شود.

بهکارگیری اصل انعطاف‌پذیری در طراحی این سیستم‌ها یکی از مهم‌ترین قواعد احداث پشت‌بام‌ها و دیوارهای سبز به حساب می‌آید. یک سازه سبز را می‌توان براساس نیازهای ساختمان، چه از نظر فضا و چه به لحاظ طرح و شکل شخصی سازی کرد چرا که نوع گیاهان کاشته شده، زیرساخت‌هایی نظیر مبلمان، باربکیو و حتی چشم‌انداز ساختمان بر اساس سلیقه شخصی قابل طراحی است. این گزینه‌ها به خودی خود معماران را به سمت تمرکز بر یک طراحی پایدار سوق می‌دهد، با این حال توجه به زهکشی مناسب ساختمان قبل از کاشت درختان و گیاهان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

موفقیت نهایی یک پشت‌بام سبز در گرو کارآیی زهکشی آب آن در صورت بروز طوفان و بارندگی‌های بسیار شدید است در حالی که مرطوب نگه داشتن خاک برای رشد مناسب گیاهان نیز اهمیت بسزایی دارد. سیستم‌های زهکشی ناکارآمد می‌تواند منجر به وارد شدن صدماتی غیرقابل جبران و یا پر هزینه به کل ساختمان شود و حتی از رشد مناسب پوشش سبز آن جلوگیری کند، در حالی که استفاده از یک سیستم زهکشی کارآمد و مقاوم در برابر نفوذ آب به داخل ساختمان که منجر به حفظ رشد مناسب پوشش گیاهی می‌شود و به روشی کاملا مؤثر آب باران و فاضلاب‌های سطحی را جمع‌آوری می‌کند، دربردارنده فواید بسیاری برای ساختمان‌ها و در سطح کلان برای جامعه است.  

ضدنم‌سازی و زهکشی نقش مهمی در کارآمدی پشت‌بام‌ها و دیوارهای سبز ایفا می‌کند. به همین منظور، ACO، یک شرکت آلمانی پیشرو در تکنولوژی زهکشی، برای حل چالش نظارت بر مصرف آب در پشت‌بام‌های سبز محصولی بی‌نظیر به نام Profiline تولید کرده است. این محصول آب را به طور مستقیم و از طریق یک کانال خطی و یک سیستم منفذدار از سطح یا نمای ساختمان زهکشی می‌کند. دیوار کناری این کانال دارای منافذی است که به آب اجازه ورود می‌دهد و سپس از کانال سطح زیرین آن را خارج می‌کند و از این طریق آب باران به طور کارآمد برای گیاهان بام و دیوارهای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محصول ProfiLine می‌تواند کمک مؤثری در ایجاد سازه‌های بدون نقص و پایدار برای طراحان و معماران خصوصا در بخش احداث بام‌های سبز محسوب شود و نشاط، سرسبزی و پاکی را برای ساکنان ساختمان‌ها و محیط اطراف آن‌ها به ارمغان آورد. شرکت ACO برای مقابله با اثرات منفی ناشی از افزایش محیط‌های شهری در تلاش است تکنولوژی‌هایی جدید خلق کند تا به طور مؤثرتری بر جمع‌آوری آب باران نظارت کند.

کد خبر 406023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.