پشت پرده مأموریت‌های فضایی چیست؟

در یک‌صد و نود و هشتمین نشست باشگاه نجوم اصفهان که عصر روز چهارشنبه _۲۵ دی‌ماه_ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، مواردی همچون چگونگی ارائه اخبار و رویدادهای نجومی و روند پرتاب سفینه‌های فضایی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست پس از معرفی کامل وبگاه رصدی " HEAVEN ABOVE" توسط علیرضا بیات، طراح شبه مریخ نورد کیوراسیتی و ارائه اخبار و رویدادهای نجومی، محمد رستم شیرازی، مدرس و پژوهشگر نجوم و فضا در رابطه با مأموریت‌های فضایی و چگونگی به انجام رسیدن آن‌ها سخنرانی کرد.

HEAVEN ABOVE، یک وبگاه رصدی شناخته شده در میان علاقمندان علم نجوم است و بدون شک تمامی افرادی که به شناختن دنیای کهکشان‌ها، عملکرد ماهواره‌ها و ماجراهای فضایی جاری در آسمان‌ها تمایل دارند به خواندن مطالب این وبگاه، نیاز مبرم دارند.

علیرضا بیات پس از معرفی کاربرد و امکانات این وبگاه، اقدام به تشریح بخش‌های گوناگون آن کرد و موقعیت ایستگاه‌ها و ماهواره‌های فضایی معرفی شده در آن را به طور کامل شرح دارد.

در بخش دوم برنامه، اخبار و رویدادهای زنجیره‌وار نجومی در حوزه‌های فضا و رصد نظیر صورت‌های فلکی، کم نور شدن ابط‌ الجوزا (دومین ستاره پرنور صورت فلکی جبار) و احتمال مرگ تدریجی آن، سحابی خرچنگ، چگونگی تشخیص پایان عمر یک ستاره، کمینه و بیشینه فعالیت ستاره‌ها، پیدایش لکه‌های خورشیدی، جدیدترین کشفیات تلسکوپ هابل، مشاهده ستاره‌های کهکشانی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

پس از آن محمد رستم‌شیرازی، مدرس و پژوهشگر نجوم و علوم فضا و عضو مرکز نجوم ادیب در مورد موضوع اصلی نشست با عنوان پشت پرده مأموریت‌های فضایی سخنرانی کرد. پژوهشگر نجوم، دلیل اصلی انتخاب موضوع جلسه را آشنایی با فعالیت‌های گسترده و عظیمی عنوان کرد که آگاهی چندانی از آن‌ها نیست؛ چرا که اخبار مربوط به فعالیت‌های فضایی پس از پرتاب موشک‌ها و اعزام سفینه به مریخ و دیگر بخش‌های فضا به گوش عموم افراد می‌رسد.

وی به معرفی تاریخچه و چگونگی پیدایش عصر فضا پرداخت و اظهار کرد: دنیای امروز دارای سازمان‌های فضایی بسیاری است که ناسا با بیشترین بودجه دریافتی سالانه و آرژانتین با کم‌ترین میزان آن در بالاترین و پایین‌ترین رتبه در لیست ارائه‌شده سال ۲۰۲۰ قرار دارند.

رستم شیرازی پس از آن به معرفی بخش‌های مختلف یک سازمان فضایی پرداخت که شامل آموزش‌های مربوط به فضانوردی، ساخت روباتیک، تحقیقات مداری، ساخت ماهواره‌ها و مدارگردها، تحقیقات مهندسی پرواز و آزمایشگاه‌ها، مهندسی و سکوی پرتاب، مرکز کنترل پرواز و مرکز دریافت و پردازش اطلاعات می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ناسا در همان ابتدای تأسیس در سال ۱۹۵۸، با شعار "در راستای منفعت همگانی"، علی‌رغم جنگ موجود میان دو کشور ابرقدرت آمریکا و شوروی، هدف خود را منفعت عام جهانی قرار داد.

عضو مرکز نجوم ادیب گفت: دفتر مرکزی این سازمان در واشنگتن است و مدیریت کل بخش‌ها را برعهده دارد. این سازمان دارای ۱۰ زیرمجموعه در آمریکا شامل Kennedy (بخش پرتابی ناسا)، Johnson (مرکز کنترل مأموریت و آموزش فضانورد ناسا)، JPL (آزمایشگاه پیرانش جت و ... است.

در پایان این نشست در زمینه ارزیابی طلوع و غروب خورشید، پدیده انکسار و شکست نور، خطای دید، اثر جو بر مشاهده آسمان و نمایان‌شدن خورشید در آن، بررسی جایگاه واقعی خورشید نسبت به آنچه که با چشم دیده می‌شود و شیوه محاسبه موقعیت حقیقی آن آزمایشی انجام شد.

کد خبر 406012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه دهقان IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام متن آموزنده و مفیدی بود ممنون از خبرنگار گرامی سرکار خانم زمانی
  • بهار IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    عالی