۶۵ درصد تاکسی‌های خرمشهر غیر فعال است

شهردار خرمشهر از زمین‌گیر بودن حدود ۹۰درصد از اتوبوس‌های خط واحد و غیرفعال بودن بیش از ۶۵ درصد تاکسی‌های خرمشهر و فراخوان برای لغو امتیاز این تاکسی‌ها خبر داد.

به گزارش ایمنا، داود دارابی، اظهار کرد: در خرمشهر ۴۰۰ تاکسی زرد وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۵۰ دستگاه فعال هستند و ۲۵۰ تاکسی غیرفعال‌ هستند.

وی افزود: این در حالی است که این تاکسی‌ها کارت سوخت و امتیاز تاکسی را دارند که امتیاز مهمی است و قابل‌فروش نیز هست و با حضور در ناوگان می‌توانند خدمات‌رسانی داشته باشند.

شهردار خرمشهر لغو امتیاز تاکسی‌های غیرفعال را پیشنهاد داد و گفت: می‌توان در فراخوانی اعلام کرد که امتیاز تاکسی برای تاکسی‌های غیرفعال در خرمشهر لغو می‌شود.

دارابی بر لزوم تعیین نرخ نامه تاکسی از سال ۹۴ تاکنون نیز تأکید کرد و افزود: کرایه جابه‌جایی در خرمشهر چند نرخی است و هنوز نرخ مصوب در سطح شهرستان نصب نشده است و مصوبه تعیین نرخ نامه چند ماه است که به شورا برای ارایه نظر تحویل داده شده، اما هنوز مصوب یا رد نشده است.

وی با اشاره به مشکل ناوگان اتوبوس شهری خرمشهر، سودآور نبودن سیستم اتوبوس‌رانی این شهر برای شهرداری‌های کشور را یادآور شد و گفت: در هیچ جایی کشور سیستم حمل و نقل عمومی برای شهرداری سوددهی ندارد و باید کمک‌هایی از سوی شهرداری به این بخش ارایه شود.

شهردار خرمشهر میزان درآمدهای سازمان حمل و نقل شهری خرمشهر را اعلام کرد و افزود: سازمان حمل و نقل شهری خرمشهر در ۹ ماه ابتدایی امسال از بابت سرویس‌دهی به ادارات و شرکت ۵۶۰ میلیون تومان، از فروش بلیط ۱۳ میلیون تومان، از پایانه هجرت ۹۷ میلیون تومان درآمد داشته است و کمک‌هایی نیز از سوی شهرداری به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین برای اربعین از سوی اتحادیه اتوبوس‌رانی ۲۸۰ میلیون تومان دریافت کرده است.

دارابی گفت: با این وجود میزان هزینه‌های سالیانه این سازمان ۳.۸ تا ۴ میلیارد تومان است که با میزان دریافتی‌های همخوانی ندارد.

وی زمین‌گیر بودن ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی را بیماری سازمان حمل و نقل شهری خرمشهر دانست و تصریح کرد: ۹۰ درصد اتوبوس‌های سازمان حمل و نقل عمومی زمین‌گیر در این سازمان ۱۱ اتوبوس اسکانیای مدل ۸۷ وجود دارد که از این تعداد هفت اتوبوس زمین‌گیر، چهار اتوبوس فعال است و از ۱۹ مینی‌بوس نیز ۱۵ مینی‌بوس فعال، سه دستگاه زمین‌گیر و یک دستگاه تحویل سازمان آتش‌نشانی است.

شهردار خرمشهر از رایزنی با اتحادیه اتوبوس‌رانی در پی سفر هفته اخیر خود به تهران برای رفع این مشکل خبر داد و اظهار کرد: طبق مصوبه اتحادیه اتوبوس‌رانی کشور، شهرداری قزوین معین شهرداری خرمشهر برای تعمیر اتوبوس‌های خراب است که طبق مصوبه برای تعمیر چهار دستگاه اتوبوس به ارزش هر دستگاه ۷۵ میلیون تومان و به طور کلی کمتر از ۳۰۰ میلیون اعتبار در نظر گرفته شده است.

دارابی گفت: تحویل سهمیه لاستیک و هزینه کرد سود به دست آمده از فروش لاستیک‌های بنز که برای اتوبوس‌های اسکانیای خرمشهر کاربرد ندارد، اعزام مینی‌بوس‌ها به قزوین برای تعمیر و یا فروش اتوبوس‌های زمین‌گیر به اتحادیه و خرید مینی‌بوس با هزینه عاید شده از فروش اتوبوس‌ها را سه پیشنهاد اتحادیه برای رفع این مشکل بوده که به نظر می‌رسد پیشنهاد دوم مناسب‌تر باشد.

وی ثابت بودن نرخ اتوبوس‌ها را دیگر مانع درآمدزایی سازمان حمل و نقل عمومی دانست و افزود: مسیرهای طولانی با حداقل میزان و کرایه ۲۰۰ تومانی طی می‌شود و این مینی‌بوس‌ها گاهی با ۲ تا سه نفر مسیر را طی می‌کنند که پاسخگوی هزینه‌ها نیست و پیشنهاد می‌شود نرخ جدیدی تعریف شود که هزینه تعمیر و نگهداری ناوگان با مشکل کمتری موجه شود.

منبع: مهر

کد خبر 406011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.