برنامه شهرداری برای ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران از اجرای برنامه‌های جدید برای تغییر رفتار شهروندان در حوزه‌ محیط زیست و آپارتمان نشینی خبر داد.

به گزارش ایمنا، محمدرضا جوادی یگانه در نخستین جلسه شورای سیاست گذاری کارگروه تغییر رفتار شهروندی اظهار کرد: وقتی موضوع شهر و شهروندی مطرح می‌شود، به طور  معمول بین فرد شهرنشین و شهروند سودمند تفاوت های ویژه ای وجود دارد، چنانکه شهروند بودن بر خصلت همراهی و مشارکت و همچنین حفظ حریم شخصی تاکید دارد و آپارتمان به عنوان یکی از مهم ترین میدان های خاص در این فضا عموما مورد غفلت در فرآیند سیاست گذاری و عمل قرار گرفته است.

وی در تشریح تفکیک شهروند سودمند و فردی که تنها شهرنشین است، تصریح کرد: شهرنشین کسی است که صرفا سکونت فیزیکی در شهر دارد و از امکانات شهر استفاده می کند، اما در نقطه مقابل شهروند سودمند فردی است که علاوه بر استفاده و برخورداری از امتیازات شهرنشینی، تکالیف خود در قبال شهر را انجام می دهد که انجام این تکالیف را می‌توانیم در قالب «رفتار متناسب شهروندی» دسته بندی کنیم.

جوادی یگانه با اشاره به اهداف طرح «تغییر رفتار شهروندی در حوزه های محیط زیست و همسایگی شهر تهران» افزود: برای عملی شدن تغییر رفتار شهروندی می توانیم در زمینه های محیط زیست، همسایگی و حقوق متقابل شهروندی تغییراتی را با روش های آموزشی اعمال کنیم تا شاهد بهبود وضعیت کنونی باشیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه سیاست های تغییر رفتار اجتماعی باید با فن متقاعدسازی شهروندان برای تغییر نگرش افراد صورت گیرد، ادامه داد: مهم ترین بحث در متقاعدسازی روش و شیوه های پیام رسانی به مخاطبان، ایجاد بسترهایی برای گفت وگو، فضاسازی برای کنشگری موثر شهروندان است که می تواند منجر به متقاعد شدن افراد برای تغییر رفتار شهروندان در ابعاد مختلف شود.

وی در تشریح ابعاد تغییر رفتار شهروندان در حوزه محیط زیستی گفت: می‌توانیم برای اجرای این طرح در سطح شهر ابتدا به سراغ مجتمع های مسکونی، آپارتمان ها، کسب و کارهای بزرگ و کوچک، مدارس، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و با تمرکز خاص بر فروشگاه های زنجیره ای به ویژه شهروند برویم تا با اجرای برنامه های مدون شاهد تحقق کاهش پسماند، حذف شیرابه، اصلاح الگوی مصرف و خرید، تفکیک پسماند و کاهش استفاده از کیسه پلاستیک در این بخش باشیم. چراکه تعیین سیاست بر اساس میدان عمل و ذی نفعان مختلف می تواند تاثیرگذاری پایداری را به دنبال داشته باشد.

جوادی یگانه در تشریح بهبود رفتارهای همسایگی در طرح «تغییر رفتار شهروندی با تاکید بر حوزه های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران» نیز عنوان کرد: می‌توانیم با طراحی رویدادهای گرامیداشت همسایگی در زمینه اصلاح الگوهای رفتارهای شهروندان در بخش همسایگی نیز شاهد تغییراتی باشیم.

وی بر ضرورت ارتقاء رفتار مرتبط با حقوق متقابل شهروندی در این طرح تاکید کرد و افزود: متاسفانه همواره در مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها شاهد بروز اختلافاتی از جنس حقوق شهروندی هستیم، از همین رو در نظر داریم در طرح «تغییر رفتار شهروندی با تاکید بر حوزه های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران» در مسیر اصلاح این رفتارها و بهبود روابط همسایگی نیز گام های اساسی برداریم.

جوادی یگانه ادامه داد: نظر به سابقه تعیین سیاست‌های اجتماعی در شهر تهران و با توجه به مغفول ماندن آپارتمان به عنوان یکی از مهم‌ترین میدان های حاضر و فعال در محیط شهری معاونت اجتماعی و فرهنگی در نظر دارد این بار با رویکرد متمرکز و با همکاری نهادها و واحدهای مربوطه در حوزه شهری تغییر رفتار شهروندی و پایدارسازی مجموعه شیوه های زیست ایمن و موثر را به اجرا گذارد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی‌که سابقه آموزش از سوی حوزه‌های مختلف از جمله پسماند، آتش نشانی و آموزش مهارت‌های شهروندی و غیره به صورت مستقل انجام شده است، این بار به دنیا آن هستیم تا از طریق ایجاد یک فرآیند متمرکز در کارگروه «ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی» مجموعه آموزش‌های واحدی را برای گروه های مخاطب مختلف از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان و سالمندان ایجاد کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام اینکه محدوده انجام طرح «تغییر رفتار شهروندی در حوزه‌های محیط زیست و همسایگی شهر تهران» در فاز آزمایشی در سال جاری شامل مناطق ۳، ۵، ۱۲، ۱۶ و ۲۲  می‌شود و در سال آینده پس از بازبینی مجدد و رفع اشکالات احتمالی در تمامی مناطق ۲۲ گانه به اجرا گذاشته می شود، تصریح کرد: در روند اجرای این طرح ائمه مساجد، تسهیل گران مناطق، مدیران محلات، سمن‌ها، دانش آموزان، دانشجویان و سالمندان حضور خواهند داشت.

کد خبر 406004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.