پیشنهاد خودکشی تندروها از ترس مرگ!

"درخواست تندرو ها برای لغو مسائل نظارتی برجام" و "فعال شدن مکانیسم ماشه" از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۲۶ دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد. 

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود امروز با تیتر «پیشنهاد خودکشی از ترس مرگ! » به بررسی درخواست تندرو ها برای مسائل نظارتی برجام پرداخت و نوشت: محافظه‌کاران در روزهای گذشته خواستار اضافه شدن یک گام دیگر به گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران و توقف کامل تعهدات نظارتی جمهوری اسلامی در توافق هسته‌ای از جمله پروتکل الحاقی شده‌اند؛ اتفاقی که می‌تواند سبب ساز دستیابی دونالد ترامپ به هدف اصلی خود در قبال ایران یعنی ایجاد «اجماع جهانی» شود و کشور را یک گام دیگر به «کره شمالی شدن» نزدیک کند. گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای در حالی برداشته شد که مسائلی نظیر ترور سردار سلیمانی و احتمال برخورد نظامی ایران و ایالات متحده بر آن سایه افکنده بود. همین امر سبب شد که طی روزهای اولیه پس از اعلام برداشتن گام پنجم، اروپایی‌ها واکنش خاصی نداشته باشند و صبر کنند تا نتیجه تقابل این روزهای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده روشن شود. با آرام شدن نسبی اوضاع، کشورهای E3 از تصمیم خود برای آینده برجام رونمایی کردند و طی بیانیه‌ای فعال‌سازی «مکانیسم حل اختلاف» خبر دادند.

پس از صدور این بیانیه، وزرای خارجه آلمان و انگلستان در پیام‌هایی توئیتری تصریح کردند که هدف اصلی از فعال‌سازی این مکانیسم، «واداشتن ایران به بازگشت به تعهدات» و «حفظ توافق هسته‌ای» است. از این‌ نقطه به بعد توپ در زمین اروپا است. براساس بند ۳۶ برنامه جامع اقدام مشترک اگر اروپا گام‌های‌ معکوس برجامی ایران را به‌عنوان مبنای توقف کلی یا جزئی اجرای تعهداتش ‌وفق برجام قلمداد کند، می‌تواند تحریم‌های اروپایی علیه ایران را بازگرداند. همچنین براساس بند ۳۷ توافق هسته‌ای، این کشورها می‌توانند به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ کنند که معتقدند موضوع کاهش تعهدات ایران مصداق «عدم پایبندی اساسی» بشمار می‌آید. پیش‌تر جمهوری اسلامی ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و ناکامی اروپا در تأمین منافع اقتصادی تهران، اقدام به فعالسازی بند ۳۶ کرده اما از ابلاغ آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد خودداری کرده بود تا همچنان راه‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام باز بماند.

روزنامه ابتکار ، در صفحه نخست امروز با تیتر « با مردم صادق باشیم » به انعکاس اظهارات رئیس جمهور پرداخت و نوشت: حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه «سردار سلیمانی مرزبان ایران بود اما هیچ‌وقت نمی‌خواست بین ایرانیان مرزی را به وجود بیاورد»، اظهار کرد: همه صاحبان یک سرزمین و یک نظام هستیم و منافع ما، منافع مشترک است.

روحانی با بیان اینکه «ایران دارای یک رنگ و یک نام و یک سلیقه نیست»، گفت: می‌دانیم در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن سبک‌های مختلف زندگی وجود دارد و سلیقه‌های مختلف حاکم است و باید به سلیقه‌ها، اندیشه‌ها و راه‌های مردم احترام بگذاریم؛ همه ایرانی هستیم و ایران از آن همه است، این سرزمین به سلیقه، جناح و افکار خاصی مرتبط نیست بلکه به همه ارتباط دارد.

روحانی گفت: هم شهادت سردار سلیمانی، مظلومانه بود و هم از دست رفتن جان عزیزان در کرمان مظلومانه بود و هم از دست رفتن عزیزان ما در این پرواز بسیار مظلومانه بود. این مظلومیت دل همه را آتش زده و مردم را بی‌قرار کرده است.

وی با بیان اینکه تقریباً هر سه حادثه برای جامعه و کشور ما غیرمنتظره بود، افزود: می‌دانستیم آمریکا بسیار جنایتکار است اما فکر نمی‌کردیم آمریکا در کشور دیگری میهمان آن کشور را که یکی از سرداران بزرگ مبارزه با تروریسم بوده با موشک هدف قرار بدهد.

روحانی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: اینکه یک هواپیمایی حامل مردم عزیز از ملیت‌های مختلف مخصوصاً ایرانیان عزیز ما به اشتباه هدف یک موشک قرار بگیرد، این هم برای ما غیرمنتظره بود و فکر نمی‌کردیم یک چنین اشتباهی رخ دهد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: البته آنهایی که اشتباه کردند، همان‌ کسانی هستند که برای امنیت کشور تلاش می‌کنند و در فضای امنیت کشور بودند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفت: همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آن را رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، دو هزار عدد وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالی که شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.

روزنامه اعتماد ، در صفحه نخست خود امروز با تیتر «اعتراض نود درصدی‌ها» به بررسی شکایت علی مطهری از شورای نگهبان پرداخت و نوشت: وقتی عباسعلی کدخدایی پشت تریبون ایستاد و به خبرنگاران گفت بررسی صلاحیت‌ها بر اساس تخلفات مالی است، بسیاری گفتند این موضوع می‌تواند نشان از یک تغییر مشی در شورای نگهبان باشد؛ به این معنا که قرار است سلایق سیاسی جای خود را به مستندات اقتصادی بدهد و در این میان احتمالا اصلاح‌طلبان برای تایید صلاحیت با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهند شد، اما تنها چند روز از این اظهارنظر نگذشته بود که نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، از رد شدن نزدیک به ۱۲۰ نماینده فعلی مجلس خبر داد؛ هر چند قاسم میرزایی‌نیکو، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید یک روز بعد از انتشار اخبار اولیه اعلام کرد که شورای نگهبان ۳۰ نفر دیگر را تایید صلاحیت کرده است تا نهایتا تعداد نمایندگان ردصلاحیت‌ شده به عدد ۹۲ رسید؛ خبری که تصورش حتی با بدبینانه‌ترین تحلیل‌ها هم دشوار بود. نکته جالب ماجرا اینجا بود که در جریان تخلفات مالی کسانی که پرونده‌های مالی داشتند و حتی موضوع تخلفات‌شان رسانه‌ای هم شد، توانستند مجوز حضور در انتخابات را کسب کنند و این نخستین پارادوکسی بود که متوجه شورای نگهبان شد.

هرچند این آمار و ارقام بخشی از ماجرای بررسی صلاحیت‌ها بود اما بعد دیگر ماجرا نیز مطرح بود که مشخصا متوجه استراتژی‌ اصلاح‌طلبان می‌شود؛ آن هم با این پرسش اساسی که این جناح سیاسی قرار است برابر موج ردصلاحیت گسترده چهره‌ها و کنشگران سیاسی منتسب به خود چه سیاست و رویکردی را پیش‌ گیرد؟

روزنامه دنیای اقتصاد، نیز امروز در صفحه نخست خود با تیتر «هفته ۱۳ درصدی بورس » نوشت: شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته برای پنجمین روز متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد. به این ترتیب پس از پشت سر گذاشتن یک هفته پر استرس همراه با شوک‌های سیاسی غیر منتظره، این هفته نماگر اصلی بازار سهام نه تنها افت‌های قبلی را جبران کرد، بلکه با رشد بیش از ۴۵ هزار واحدی، در یک قدمی ابرکانال ۴۰۰ هزار واحد ایستاد. رشدی که عمدتا با بازگشت اعتماد و ورود قدرتمند سیل نقدینگی رخ داد. به‌طوری‌که در مجموع هفته، معامله‌گران حقیقی با خالص خرید ۲۹۰۰ میلیارد تومانی رکوردی جدید را در کارنامه تاریخی این بازار ثبت کردند.

هرچند در دو روز پایانی هفته به سبب تشدید فشار عرضه‌ها از حجم صف‌های خرید کاسته شد، اما همچنان خریداران با قدرت در حال وارد شدن هستند. دیروز نیز در صورت عدم وقفه معاملات نماد بیش از یک چهارم بنگاه‌های بورسی، عبور شاخص سهام از ابرکانال جدید در دسترس بود. در این میان در صورتی که در روزهای تعطیل آخر هفته با رخداد غیرمنتظره جدیدی چه در حوزه جهانی و چه غیر اقتصادی مواجه نشویم، انتظار می‌رود فضای مثبت این هفته در معاملات روز شنبه نیز تکرار و رکوردی جدید در معاملات سهام ثبت شود.

کد خبر 405997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.