شکرخواه: روابط عمومی فرقه اسماعیلیه نیست

روابط عمومی امروز یک راز بیشتر ندارد و آن هم شفافیت است. روابط عمومی زمانی شکل می گیرد که فرد روابط فردی، درون فردی و میان فردی را بداند و جوهره آن صداقت است.

به گزارش ایمنا، آنچه در بالا خواندید بخشی از گفته های یونس شکرخواه، روزنامه‌نگار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است.

جایزه بین‌المللی حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران در سال ۱۳۹۳ به دکتر یونس شکرخواه اعطا شد در همان زمان شبکه اطلاع‌رسانی روابط عمومی ایران (شارا) گفتگویی را با این دکترای علوم ارتباطات انجام داد.

در بخشی از این گفتگو خبرنگار از شکرخواه پرسیده است «شما مفاهیم جدیدی را در حوزه روزنامه‌نگاری و تکنولوژی‌های نوین در فضای سایبر و روابط‌عمومی دیجیتال باب کرده‌اید و مردم هم خیلی خوب از آن‌ها استقبال کردند. آیا در روزنامه‌نگاری سایبر و روابط ‌عمومی دیجیتال، دیدگاه و پیش‌بینی شما همان چیزی است که در آن سال‌ها گفته‌اید، یا اکنون در تحلیل‌هایتان تغییراتی ایجاد شده است؟»

آنچه در زیر می خوانید پاسخ این روزنامه نگار در رابطه با روابط عمومی آنلاین و دیجیتال است:

«روابط عمومی آنلاین، دیجیتال و هر آنچه که اسم آن را می گذارید، بزک نیست بلکه فلسفه است. شما می توانید من عامی و بی سواد را با آخرین تکنولوژی ها از ساعت مچی اپل که چند روز پیش رونمایی شد تا دوربین و عینک دیجیتال و لباس هوشمند مجهز کنید. اما من نمی توانم از آن ها استفاده کنم، زیرا شما آن ها را به صورت تزیینی به من دادید.»

« اگر خاطرتان باشد گفتم که روابط عمومی آنلاین یا دیجیتال یک فلسفه است و اگر شما به این فلسفه مؤمن نباشید، کاری نمی توانید انجام دهید. ادارات را پر از کامپیوتر، کابل و داکت می کنید، اما هیچ اتفاقی نمی افتد. کسی باید نترسد و پا جلو بگذارد و کاری انجام دهد.»

« من در ترم روابط عمومی حرف تلخی زدم که اکنون تکرار می کنم: روابط عمومی ها در ایران مشکل روابط عمومی دارند. هنوز هم معتقد هستم مشکل روابط عمومی دارند چرا که اگر مشکل روابط عمومی نداشتند ما اکنون ۱۰ نهاد روابط عمومی نداشتیم.»

«روابط عمومی فرقه اسماعیلیه نیست که فرقه خود را درست کند. روابط عمومی می توانست یک اتحادیه بزرگ داشته باشد. من حتی با خود کلمه روابط عمومی مشکل دارم. روابط عمومی فیلم، بازی و اجرا نیست بلکه چیزی است که باید به آن باور داشته باشید. در سینما بین نقش و تیپ تفاوت معنایی قایل می شویم.»

« روابط عمومی زمانی شکل می گیرد که فرد روابط فردی، درون فردی و میان فردی را بداند و جوهره آن صداقت است. روابط عمومی زمانی معنا دارد که ما از روابط فردی و بین فردی خود درک عمیق داشته باشیم و با آن می توانیم به سراغ داستان روابط عمومی رفت.»

«روابط عمومی حقیقت واقعی بیرون زندگی است. روابط عمومی امروز یک راز بیشتر ندارد و آن هم شفافیت است. اگر شما شیشه روشنی برای سازمان یا نهادی باشید که در آنجا کار می کنید و بگویید که سازمان من ۸ نقطه قوت و ۱۱ نقطه ضعف دارد، در آن صورت به آن حقیقت گرایی می گوییم. در این صورت است که می توانید به خوبی ارتباط برقرار کنید، زیرا این ارتباط بر مبنای وضوح و شفافیت صورت می گیرد. »

«بنابراین بهتر است یک بازنگری در فلسفه روابط عمومی داشته باشیم. حال اگر در کنار آن تکنولوژی و نرم افزار هم باشد بهتر می شود. چه کسی می گوید حتماً باید با ترجمه ادبیات روابط عمومی به روابط عمومی رسید. چه کسی می گوید ما برای هر جایی روابط عمومی می خواهیم. مانند آن است که بگوییم ما برای همه جای ایران فدراسیون اسکی می خواهیم.»

« به نظر من موفقیت ها از جایی شروع شده که به واقعیت متصل شده است. باید به عقب برگشت و دید که چرا آثار موفق این گونه بوده اند. آن ها به زمان گره خورده اند. بنابراین اگر ما به فکر انضمامی عادت کنیم، فکر می کنم کار جلو خواهد رفت.»

کد خبر 405946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.