باورهای ‌غلط در مورد مصرف ‌گوشت

آشنایی ‌با رژیم‌های ‌غذایی ‌ضد سرطان، خواص ‌میوه ‌و سبزی ‌های ‌بنفش ‌رنگ، ‌نوشیدن ‌قهوه ‌صبحگاهی ‌راهی ‌برای کاهش ‌وزن، باورهای ‌غلط در مورد مصرف ‌گوشت ‌و خواص درمانی پرتقال در زمستان را در بسته خبری سلامت ‌ایمنا بخوانید.

 به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا،  رعایت ‌رژیم ‌غذایی متوازن ‌و ‌حاوی میزان مطلوبی ‌از غلات، میوه‌ها ‌و سبزیجات می‌تواند می ‌تواند خطر ابتلا به سرطان ‌را ازنوع غذای ‌مصرفی ‌به ویژه ‌در مواقعی ‌که هدف، ‌مقابله ‌با بیماری‌ها ‌و ‌سرطان‌ها ‌باشد بر وضعیت سلامت ‌بدن تاثیر چشمگیر دارد. اگرچه یک ‌رژیم غذایی ‌خاص ‌و ضد سرطان که ‌بدن را در برابر سرطان‌ها حفظ کند ‌وجود ندارد اما رعایت رژیم غذایی ‌متوازن ‌و ‌حاوی میزان مطلوبی ‌از غلات، میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان را برطرف کند.

در عین ‌حال خودداری از قرار گرفتن در معرض ‌مواد سمی، ‌دوری کردن از شرایط استرس‌زا، عدم استعمال سیگار و مواد الکلی از فاکتورهای دخیل در پیشگیری از سرطان هستند. دوری کردن از مواد سمی،  اولین گام در راستای حفظ بدن از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، جلوگیری از ورود مواد سمی ‌به بدن است. برای مثال مصرف مواد غذایی ‌که در ظروف پلاستیکی گرم شده باشند می‌تواند در عملکرد سیستم عصبی و غدد درون‌ریز اختلال ایجاد کند.

همچنین ‌در مورد مصرف داروهای غیرنسخه‌ای ‌محتاط باشید ‌و از مصرف زیاد آنها به دلیل ‌خطر آسیب ‌دیدن ‌کبد ‌خودداری ‌کنید. ‌به ‌علاوه ‌سعی ‌کنید از مواد ‌غذایی ‌و سبزیجاتی ‌که خاصیت ‌سم زدایی ‌از بدن دارند بیشتر استفاده کنید. خودداری ‌از مصرف مواد غذایی ‌سرخ‌شده: ترکیب آکریل‌آمید ‌در غذاهای سرخ شده شکل می‌گیرد ‌و قرار گرفتن در معرض این ترکیب ‌شیمیایی ‌می‌تواند ‌خطر سرطان ‌را افزایش ‌دهد. در عین ‌حال خودداری ‌از مصرف مواد غذایی ‌سرشار از نشاسته ‌و فرآوری شده خطر قرار گرفتن ‌در معرض آکریل‌آمید ‌را کاهش می‌دهد.

خودداری ‌از مصرف ‌خوراکی‌های فرآوری شده: نوشیدنی‌های ‌حاوی مواد قندی، ‌غذاهای منجمد، ‌سبزیجات ‌ناسالم ‌و ‌دیگر مواد فرآوری ‌شده درصورتی ‌که بیش از اندازه مصرف شوند می‌توانند سلامت را به ‌خطر اندازند. علاوه بر این، برخی ‌از لوازم آرایشی بهداشتی ‌حاوی مواد سرطان‌زاست. بنابراین، لازم است ‌پیش از اقدام به ‌خرید شامپوها ‌و ‌نرم‌کننده‌ها مواد ‌موجود ‌در آن‌ها کنترل شود. ‌همچنین استفاده ‌از مواد شوینده خانگی که به آلودگی هوا در محیط‌های سربسته کمک نکند، توصیه می‌شود.

خواص ‌درمانی ‌پرتقال در زمستان

میوه‌های ‌فصل زمستان هر یک دارای ‌خواص زیادی برای سلامت افراد هستند که در این بین ‌پرتقال با مزاج سردوتر خود، نشاط‌آور، مفرح قلب ‌و مسکن ‌تیزی ‌و التهاب ‌خون و صفرا و تشنگی ‌و التهاب معده و کبد و ادرارآور است. هرچه پرتقال و نارنگی ‌رسیده‌تر و شیرین‌تر باشند، سردی‌شان ‌کمتر است و به اعتدال نزدیک می‌شوند. خوردن ‌و بوییدن پرتقال ‌و نارنگی در افرادی که مشکلات گوارشی ندارند، می‌تواند موجب نشاط شود. افرادی که مشکلات گوارشی ‌چون نفخ، کندی گوارش، ریفلاکس دارند، باید در خوردن نارنگی ‌و پرتقال احتیاط کنند.

باورهای غلط در مورد مصرف گوشت

بسیاری ‌از مردم می‌خواهند رژیم غذایی سالمی ‌داشته باشند اما بیشتر مواقع نمی‌دانند مصرف گوشت برای آنها مفید است یا مضر و در این ‌زمینه کاملا گیج شده‌اند. افراد به دلیل نظرات ‌مختلفی ‌که دانشمندان در مورد مضرات یا فواید مصرف ‌گوشت می‌دهند، گیج شده‌اند ‌و نمی‌دانند کدام یک از نظرها ‌صحیح‌تر است. در ادامه به چند باور غلط در مورد گوشت اشاره شده است:

باور ۱: مفید بودن ‌گوشت قرمز

بررسی‌های ‌مختلف ‌روی ‌بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها ‌یا مرگ‌های ‌زودرس ‌نشان ‌داده ‌است ‌که ‌عواملی ‌مانند ‌کلسترول ‌بالای ‌خون، گلوکز و التهاب ‌در ابتلا ‌به این ‌بیماری‌ها دخیل هستند ‌و مصرف ‌گوشت ‌قرمز، به‌ویژه فرآوری‌شده این خطرات را افزایش می‌دهد. در ضمن خطر ابتلا به بیماری‌های دیابت نوع دو یا سرطان روده بزرگ هم بالا می‌رود. گوشت‌های ‌کم‌چرب هم نمی‌توانند از خطر ابتلا به این بیماری‌ها بکاهند.

باور۲: رژیم کاملا گیاهی

رژیم ‌کاملا گیاهی هم نمی‌تواند ‌سلامت کامل فرد را تعیین کند. گوشت ‌تمام ‌حیوانات ‌مضر نیست. به‌طور مثال گوشت ‌سفید ‌و همچنین لبنیات ‌و البته ‌غذاهای ‌دریایی ‌می‌توانند ‌به ‌بدن ‌فایده‌ برسانند. همچنین برخی از خوراکی‌های گیاهی مانند برنج سفید سلامت بدن را به خطر می‌اندازند.

باور۳: گوشت‌های گیاهی

بسیاری بر این باورند که گوشت‌های گیاهی مانند همبرگر گیاهی ‌بهترین انتخاب‌اند. البته این نوع گوشت‌ها برای محیط زیست بهتر هستند اما اثرات مفید آن روی سلامتی ‌چندان مشخص ‌نیست. در ‌تولید این ‌نوع گوشت‌ها هم از موادی استفاده می‌شود که ‌تغییر ژنتیکی یافته‌اند و هنوز عوارض این نوع خوراکی‌ها کاملا مشخص نشده است. بنابراین نمی‌توان گفت این نوع گوشت ‌حتما برای بدن مفید است. اگرچه نظرات ‌در مورد گوشت متغیر است اما به‌طور کلی ‌دانشمندان می‌گویند، از مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده اجتناب کرده ‌و از گوشت‌های سفید و به‌ویژه دریایی استقبال کنید. همچنین مصرف انواع سبزی، میوه، آجیل، حبوبات، غلات کامل و روغن‌های گیاهی بهترین انتخاب برای حفظ سلامتی هستند.

نوشیدن قهوه ‌صبحگاهی راهی برای کاهش وزن

تحقیق جدید نشان می دهد تنها مصرف ‌چهار فنجان قهوه در روز می ‌تواند به کاهش ‌چربی ‌های بدن کمک کند. یافته‌ها مربوط به مطالعه ۲۴ هفته‌ای است که ‌تأثیر قهوه را در بین ۱۲۶ مرد و زن دارای اضافه وزن در سنگاپور پیگیری کرده بود. محققان مشاهده کردند افرادی که روزانه چهار فنجان قهوه کافئین دار می‌نوشیدند در طول مدت ۶ ماه شاهد کاهش ‌چهار درصدی چربی کل بدن شان ‌بودند. «دریک جانسون آلپرت»، سرپرست ‌تیم ‌تحقیق ‌از دانشگاه هاروارد، در این باره، اظهار کرد: «ما از مشاهده کاهش ‌وزن که عمدتاً ناشی از کاهش ‌حجم چربی بود شگفت زده شدیم. این کاهش ‌حجم چربی ‌قهوه  به احتمال زیاد نتیجه واکنش ‌متابولیک است که در آن، کافئین موجب تسریع فرایند متابولیک در افرادی می‌شود که قهوه می‌نوشند.» با این حال محققان عنوان می‌کنند مصرف بیش از این ‌اندازه قهوه موجب ‌سردرد، پریشانی، تپش قلب و ناراحتی معده می‌شود.

خواص میوه ‌و سبزی های بنفش رنگ

آنتوسیانین ‌در میوه ‌و سبزی‌های بنفش رنگ ‌به کنترل دیابت، کاهش کلسترول، کاهش التهاب ‌و حفظ عملکرد مغز، کمک می کند. ‌به طور معمول میوه ها ‌و ‌سبزیجات، دارای پنج رنگ اصلی قرمز، نارنجی ‌زرد، بنفش  آبی، سفید و سبزاست. هر کدام از پنج رنگ میوه وسبزی ها نشان دهنده ویتامین، ماده ‌یا آنتی اکسیدان خاصی است. به عنوان مثال سبزیجات سبز، سرشار ازویتامین K وفولات است. ‌درحالی که ‌میوه ‌و سبزیجات نارنجی ‌و زرد، معمولا سرشار ازبتاکاروتن و ویتامین C است. با این که این تقسیم بندی قاعده خاصی ‌ندارد اما راهی عالی برای اطمینان از دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن است. متخصصان تغذیه، ‌توصیه می کنند که در بشقاب غذایتان، از همه رنگ ها استفاده کنید.

میوه ‌و سبزیجات آبی ‌یا بنفش، سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است. آنتی اکسیدان ها، موادی است که به مقاومت بدنتان دربرابرآسیب ها کمک می کند. مولکول های ‌ناپایداری به نام رادیکال ‌های آزاد درطول هضم غذا، ورزش، ‌استرس و قرارگیری در معرض آلودگی محیطی ‌یا مواد شیمیایی تشکیل می شوند که می توانند به سلول ها، آسیب برسانند. وجود آنتی اکسیدان های کافی باعث خنثی شدن این ‌مولکول ‌ها و کاهش آسیب می شود. بهترین راه برای بهره مندی بیشتر ازخواص این ترکیبات مفید استفاده از سبزی ها و میوه ها ی ‌تیره رنگ است. این گفته بدین معنی نیست که باید همه آن ها را هرروز خورد، بلکه فقط مطمئن شوید که رژیم غذایی تان حاوی دست کم یک میوه یا سبزی آبی یا بنفش در روز است. شما می توانید با توجه به فصل از این میوه هاو سبزی ها استفاده کنید. هرنوع میوه و سبزی بنفش رنگ را که دوست دارید، مصرف کنید. ترکیبی از آن ها را به صورت خام و پخته بخورید، زیرا برخی از مواد مغذی در زمان پخته شدن بیشتر جذب بدن می شود. جالب است بدانید رنگ میوه و سبزی ها برای حفاظت گیاه از حشرات و موجودات موذی است اما فواید زیادی برای سلامت ما انسان ها دارد.

معمولا میوه‌های بنفش رنگ می‌تواند آثار مضر آهن را کاهش دهد زیرا در صورتی که آهن به شکل نادرست وارد سیستم گوارشی بدن شود به سلول‌ها آسیب می رساند. رنگدانه این میوه‌ها با ترکیبات دیگر دربدن مخلوط می شود و واکنش می دهد. آهن می‌تواند آثار سمی روی بافت‌های بدن بگذارد و ترکیبی پلی‌فنول که در میوه‌های بنفش وجود دارد می‌تواند با آهن واکنش نشان دهد و آثار منفی این مواد را در بدن از بین ببرد. چای سبزهم دارای این ترکیبات است که می‌تواند تاثیر خوبی بر بدن بگذارد. چغندرچغندر، سرشار از ویتامین‌ A، C، B۶ و منبع فولات، فیبر، لوتئین و انواع مواد مغذی تقویت کننده سلامت است. چغندر می‌تواند به کنترل فشار خون و تاخیر در زوال عقل کمک کند. اگر نمی‌دانید چگونه باید چغندر بخورید، آن‌ها را خرد کنید و با اضافه کردن کمی روغن زیتون بپزید. این کار باعث می‌شود تا قند موجود در چغندر به صورت کارامل خارج و مزه آن عالی شود.

شاتوت ویتامین C، فیبر، لوتئین، پتاسیم و منیزیم زیادی دارد. شاتوت کمک کننده خوبی برای خنثی سازی رادیکال‌های آزاد است و مانع رشد سریع سرطان‌هایی مانند: ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات می‌شود. همچنین به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند. وقتی کلم بنفش را می‌پزید، جذب آنتوسیانین آن برای بدن آسان تر خواهد بود. اما زمانی که کلم بنفش را به شکل ترشی مصرف می‌کنید، پروبیوتیک‌های طبیعی موجود در آن به سلامت روده کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی که در مبارزه با میکروب‌ها و جذب مواد مغذی، هضم غذا و حتی کنترل استرس موثر هستند. همچنین آنتوسیانین موجود درانگور به «رسوراترول» مشهوراست. رسوراترول نیز ماده مغذی است که می‌تواند از سلول‌ها در مقابل آسیب‌های مختلف محافظت کند. آنتوسیانین‌ها از نظر ساختاری، رنگدانه‌های گلیکوزید قابل حل در آب که رنگ‌شان ممکن است بسته به pH تغییر کند. نوع دقیق آنتوسیانین موجود در یک میوه یا سبزی تا حدودی تعیین‌کننده‌ میزان رنگ قرمز، بنفش، آبی یا حتی نارنجی میوه هاست.

کد خبر 405928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.