طغیانی: پروژه‌های شهری در راستای کمک به مردم اجرا شود

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:پروژه‌های شهری باید در راستای کمک به مردم اجرایی شود، به همان میزان که به پروژه‌های کلان نیاز داریم، اجرای پروژه‌های منطقه‌ای و خرد نیز باید مورد توجه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی صبح امروز _چهارشنبه ۲۵ دی ماه_ در بیست و هشتمین نشست تخصصی معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای ایران با تسلیت حوادث تلخ روزهای اخیر در کشور، اظهارکرد: سال‌های اخیر یا بهتر بگویم در دو دهه اخیر به ویژه بعد از اتمام جنگ، گویا اشتهای پروژه های عمرانی تبدیل به یک خواسته بسیار شدید برای مدیران شهری شد؛ مدیرانی که قاعدتاً دوست داشتند پروژه‌ها در دوران مدیریت خودشان طراحی، کلنگ‌زنی و اجرا شود و حتی به اجرایی شدن پروژه بسنده نمی‌کردند و می‌گفتند هرطور که است پروژه باید در دوره مدیریتی ما افتتاح شود و روبان آن را بچینیم و باید پروژه به اسم ما ثبت شود و سنگ بنایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خودنمایی‌ها نه تنها در بخش عمران بلکه در حوزه طراحی و دیگر بخش‌ها نیز دیده می‌شود، گفت: البته این اشتها، اشتهایی بود که پاسخ نیازهای این دوره هم بود، شاید تخریب‌های بعد از جنگ و نپرداختن به پروژه‌های عمرانی باعث شده بود این ذهنیت ایجاد شود، همچنین باید توجه داشت که بسیاری از این پروژه‌ها بدون داشتن طراحی و مستندات صحیح اجرایی شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی اضافه کرد: گاهی می‌بینیم تملک انجام نشده و یا منابع مالی برای پروژه تعریف نشده اما پروژه‌ای کلنگ خورده است، گاهی مواقع پروژه اصلا امکان سنجی نشده و نیازی برای این پروژه نبوده، اما مدیر شهری دوست داشته این پروژه را در شهر اصفهان، مشهد یا شیراز داشته باشد و پروژه جزء افتخاراتش باشد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر فرآیند پروژه‌ها، زیرساخت‌های اجرایی به صورت صحیح لحاظ نشده است و به همین دلیل هم در حوزه دولت و هم در حوزه شهرداری به عنوان یک بخش عمومی با سیل عظیمی از پروژه‌های ناتمام روبه‌رو هستیم، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها سال‌ها خاک می خورند و به اتمام نمی رسند؛ این پروژه‌ها گاهی با وجود اینکه به اتمام می‌رسند، اما حوزه بهره برداری اصلا برنامه ای برای آنها ندارد و امروز با تعداد زیادی از پروژه هایی که برای آنها هزینه شده و زمان گذاشته‌ایم مواجه هستیم که آنطور که باید کیفیت زندگی مردم را بالا نبرده‌اند.

اشتهای ایجاد پروژه‌های کلان ناقص، زیاد است

طغیانی با تاکید بر اینکه قاعدتاً در این راستا اشتهای ایجاد پروژه‌های کلان ناقص، زیاد است، اضافه کرد: گاهی مواقع به دنبال این هستیم که پروژه در استان اول باشد، حتی پا را از این فراتر می‌گذاریم و می‌خواهیم پروژه در کشور اول شود، اخیرا هم به دنبال اجرای پروژه‌هایی در حد خاورمیانه و جهان هستیم، نمی‌دانم به کجا می‌رویم اما به عنوان نماینده مردم در شورای شهر باید این نکته را بگویم که مردم ما در محلاتی زندگی می کنند که در همان نیازهای اولیه خود دچار مشکل هستند؛ درست است که معاونت عمرانی شاید حلقه آخر این تصمیم‌گیری ها است، اما می تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: معاونان عمران کلانشهرها باید این اشتها را از مدیران بگیرند و به مدیران ما تذکر دهند که صرف اجرای پروژه‌های کلان و بزرگ مقیاس، نمی‌تواند درجه اهمیت ما باشد، البته نگاه ما به استانداردها و کیفیت مدیران هم باید عوض شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: فکر می‌کنم این رویکرد در دوره پنجم شهر اصفهان شروع شده است، نمی‌گویم کارهای اساسی کرده ایم، اما آغازگر این راه بودیم، چه بسا پروژه های بسیار بزرگی که بسیار اغواکننده بود؛ یعنی هر مدیر شهری و شورای شهر به دنبال اجرا شدن آن بودند.

وی تاکید کرد: در این دوره از شورا محکم ایستاده‌ایم تا پروژه‌ای قبل از تصویب مصوبات آن و مدنظر قرارنگرفتن نیازسنجی و اسناد آن، اجرایی نشود. در این مسیر هم البته چالش‌هایی داشتیم؛ قاعدتاً همیشه بین شورای شهر در حوزه شهرداری در این رابطه چالش هایی وجود دارد چون مدیران شهری دوست دارند که اجرا کنند و به جلو بروند ولی شورای شهر به دنبال پاسخگویی مناسب تر به مردم است.

اسناد پروژه‌ها باید دقیق و کامل باشد

طغیانی گفت: لازم می‌دانم از حوزه معاونت فنی عمرانی شهرداری اصفهان و همچنین سایر حوزه های شهرداری که در این راه شورای شهر را همراهی و کمک کردند، تشکر کنم هرچند فکر می کنم تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم، بنابراین لازم می دانم این تذکر را بدهم که به عنوان معاونان عمرانی دقت داشته باشید اسناد پروژه ها دقیق و کامل باشد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان  اضافه کرد: گاهی مواقع دیده می شود پروژه با یک طراحی معماری شروع به کار می کند و کلنگ می خورد؛ گاهی در دوره‌های گذشته یک پروژه که نهایتاً یک دهم کار آن انجام شده، افتتاح شده بود چراکه مدیر قصد داشته قبل از اتمام دوران مدیریتش، پروژه را به نام خود ثبت کند. گاهی یک پروژه چندین بار افتتاح شده است، اما سعی کردیم جلوی این فرآیند را در این دوره از مدیریت شهری بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: انصافا یکی از انتقاداتی که از سوی دوستان به ما وارد می شود این است که چرا پروژه‌های نیمه تمام دیگران را تمام می‌کنیم، اما از همان ابتدا صحبت شخص شهردار اصفهان این بود که پروژه‌هایی که از دوره‌های گذشته شروع شده در هر صورت سرمایه‌های مردم این شهر است و ما به این راحتی نمی‌توانیم آنها را رها کنیم، لذا با تمام مباحثی که وجود داشت شهرداری پای بسیاری از این پروژه‌ها ماند و در حال اتمام آنها است و شورای شهر نیز در این مسیر کمک کرد.

پروژه‌ها باید به سمت کم کردن مشکلات مردم برود

طغیانی با بیان اینکه به هرحال پروژه‌ها باید به سمت کم کردن مشکلات مردم برود، گفت: در این زمینه آغاز خط دو مترو را با همه انتقاداتی که وجود دارد با قدرت ادامه داده ایم چرا که حمل و نقل پاک و توجه به مسایل زیست محیطی از نیازهای اصلی است،  چاره ای جز این نداریم که مباحث حمل و نقل به ویژه حمل و نقلی که پاک باشد را مورد توجه قرار دهیم و دنبال کنیم، از طرفی دیگر دسته‌بندی پروژه ها در دستور کار قرار گرفت؛ درست است اصفهان به پروژه های کلان نیاز دارد ولی به همین نسبت به پروژه های منطقه ای و خرد هم  که در سطح محلات با مشارکت مردم انجام شود، نیاز داریم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امیدواری کرد آینده شهرهای ایران به ویژه کلانشهرها که همیشه به نحوی سردمدار بقیه شهرها هستند، به سویی برود که به سمت پروژه ها نرویم بلکه به سمت مردم و نیازهای مردم حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: طولانی شدن پروژه، باعث استهلاک کالبدی پروژه‌ها، هزینه‌های مالی و کاهش بهره‌برداری از این پروژه‌ها خواهد شد که مصداق واقعی حق الناس است.

طغیانی با اشاره به صحبت شهردار اصفهان که "مسائل را شهری و استانی نبینیم"، اظهار کرد: اگر زاینده‌رود در اصفهان زنده شود، ظرفیتی برای کشور است، اما به قدری همه ما متوجه مسائل داخلی شده ایم و البته در سیاستگذاری‌ها به ما اینچنین خط می‌دهند، که دغدغه زاینده رود انگار فقط برای اصفهان است اما مطمئنا اگر زاینده رود در اصفهان، دریاچه نمک در ارومیه و هزاران هزار انگیزه گردشگری دیگر در کلانشهرها همزمان با یکدیگر رشد کنند، مطمئن باشید که نفع آن برای کل مردم ایران خواهد بود.

کد خبر 405909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.