جالب‌ترین سقف‌های سبز جهان را بشناسیم

سقف سبز، پدیده‌ای نوظهور در طول یک دهه اخیر است که نه تنها برای ساختمان‌های میزبان خود فواید بی‌شماری در بر دارد، بلکه می‌تواند نقش بسزایی در کاهش دمای روزافزون شهرها نیز داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سقف‌های سبز، باغ‌های آسمانی، دیوارهای زنده، باغ‌های عمودی و تمامی منابع سرسبز جدیدی که در طول سال‌های اخیر به‌منظور برآورده‌سازی اهداف تفریحی، تغذیه‌ایی، آب و هوایی و افزایش فضاهای سبز شهری در مناطق شلوغ و آلوده شهرهای امروزی ایجاد شده است، کمک مؤثری در کاهش اثر جزایر گرمایی شهری و گازهای گلخانه‌ای به حساب می‌آید. با توجه به تحقیقات و بررسی‌‎های صورت گرفته، این اماکن سبز می‌تواند دمای شهرها را بین یک تا دو درجه سانتی‌گراد کاهش دهد که با توجه به معضل عظیم گرمایش جهانی این میزان کاهش بسیار مفید و حائز اهمیت است.

 از سوی دیگر این سقف‌ها و دیوارهای شگفت‌انگیز برای فضای داخلی ساختمان‌ها نیز دارای فواید بسیاری هستند و در صورت طراحی و نصب صحیح با تعدیل دمای درون ساختمان‌ها، می‌تواند هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی آن‌ها را پایین آورد. البته ایده استفاده از پشت‌بام ساختمان‌ها بدین منظور چندان جدید نیست و به قرن‌های بسیار دور برمی‌گردد که از آن‌ها برای گرم نگه داشتن ساختمان‌ها در زمستان و خنک کردن آن‌ها در تابستان استفاده می‌شده است.

 سقف‌ سبز همچنین جاذب آب باران است و مسکن و مأوای جانداران گوناگون ساکن شهرها به حساب می‌آید. به طور کلی فواید این سطوح سبز بی‌پایان است و دیوارها و سقف‌های سبز علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصادی انتخابی مناسب محسوب می‌شود، دارای ارزش‌های روانی بالایی است و هم‌چون عنصری آرام‌بخش و تسکین‌دهنده برای ساکنان شهرها نیز عمل می‌کند؛ چرا که به گفته روان‌شناسان و محققان، نزدیکی بصری یا جسمی به مناطق سبز باعث آرامش روحی و روانی انسان‌ می‌شود و سلامت جسمانی را نیز در پی دارد. از این رو در بسیاری از شهرهای جهان مناطق سرسبز شگفت‌آوری بر فراز پشت‌بام ساختمان‌های متعدد ایجاد شده است که هدف طراحان و سازندگان آن‌ها نه تنها بهره بردن از فواید بی‌شمار که توجه به وجهه زیبایی‌شناسی آن‌ها برای شهرها نیز بوده است. در ادامه به بهترین طراحی‌های به کار رفته در بام‌های سبز شهری می‌پردازیم.

دانشگاه صنعتی نانیانگ در سنگاپور

این دانشگاه میزبان یکی از نمادین‌ترین سقف‌های سبز در جهان است. ساختمان دانشکده طراحی و رسانه دانشگاه نانیانگ دارای دو سقف شیب‌دار چمن‌کاری‌شده با زاویه ۴۵ درجه است که منظره و نمای بی‌نظیری به آن می‌دهد. این سقف‌ها نه تنها به کاهش چشمگیر انرژی مصرفی ساختمان کمک می‌کند بلکه فضای عمومی مشترکی نیز درمحوطه روباز فراهم می‌آورد. بستر زیرین این چمن‌زار از چهار لایه تشکیل شده است که شامل سنگ‌های آتش‌فشانی برای ایجاد عمق و لایه‌هایی از شن و ماسه برای راحتی ریشه دواندن گیاهان می‌شود. در این سقف‌ها از نوعی سطح نگهدارنده رطوبت استفاده شده است که از اتلاف آب پیشگیری بعمل می‌آورد. آبیاری این سقف نیز با استفاده از یک سیستم آب‌پاش خودکار انجام می‌گیرد که مخازن آن با آب باران پر می‌شود.

مرکز مبادلات بین‌المللی و فرهنگی فوکوئوکا ژاپن

این سقف سبز که بر فراز ۱۵ طبقه بنا شده است سطحی به مساحت یک‌صدهزار مترمربع فضای سبز را پوشش می‌دهد. این فضای سبز چشمگیر که طراحی آن به سال ۱۹۹۵ برمی‌گردد، توسط یکی از مشهورترین معماران سقف‌های سبز دنیا انجام گرفته است. این معمار آرژانتینی با اثبات امکان‌پذیر بودن تلفیق فضاهای سبز و ساختمان‌ها با یکدیگر توانست یکی از بهترین سطوح سبز هنری و مفید را در سراسر دنیا ایجاد کند. این سطح سبز یکی از بهترین الگوهای جهانی در استفاده از سقف‌های سبز به‌عنوان شیوه‌ای برای افزایش پایداری اقتصادی ساختمان‌ها با کاهش هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی و نیز فضای سبز موردنیاز در محیط‌های متراکم شهری به حساب می‌آید. معماری پلکانی این سقف سبز یک فضای سبز عمومی  را در اختیار شهروندان ژاپنی می‌گذارد که هیچ تفاوتی با پارک‌های سنتی موجود ندارد.

ساختمان شهرداری در شیکاگو

بام سبز سیتی هال، ساختمان شهرداری لندن در شهر شیکاگو، محل زندگی بیش از ۲۰هزار گونه گیاهی و ۱۵۰ گونه جانوری است. ایجاد این بام در فضایی به مساحت سه‌هزار و ۵۳۰ متر، به‌منظور ارائه شیوه‌ای برای نشان دادن تأثیرات مثبت سقف‌های سبز در کاهش اثر جزایر گرمایی شهری و گازهای گلخانه‌ای در شهرها انجام گرفت. نکته جالب توجه درباره این سقف امکان رشد و نمو گیاهان آن در شرایط آب و هوایی نامتعادل و ناگوار شهر شیکاگو است. این شهر با تغییرات شدید دما از زمستان‌های برفی بسیار سرد گرفته تا تابستان‌های مرطوب و شرجی مواجه است. گیاهان کاشته شده در این بام از میان انواع بومی انتخاب شده است تا بتواند به خوبی با شرایط آب و هوایی شهر سازگار شود. یکی از وجوه غیرعادی این بام سبز اضافه شدن آن به ساختمان شهرداری، مدت‌ها پس از ساخته شدن بنا است به همین دلیل طراحان مجبور شده‌اند این باغ را به صورتی بسیار سطحی و سبک ایجاد کنند تا بار اضافه‌ای به سقف ساختمان وارد نکند.

سالن همایش ونکوور

این بام سبز باورنکردنی میزبان بیش از ۴۰۰هزار گونه گیاهی بومی و محل قرار گیری چهار کلنی شامل ۶۰هزار زنبورعسل است.  علاوه بر این، سقف سبز سالن همایش ونکوور مسکن و مأوای سایر حیوانات و جانداران حیات وحش از جمله پرندگان و حشرات گوناگون در دل یک منطقه مسکونی انسانی شده است که این منطقه را با تنوع زیستی بی‌نظیری مواجه کرده‌اند. در مناطق دارای بارندگی‌های بسیار، وجود سقف‌های شیب‌دار بسیار ضروری است که این امر برای زهکشی آب موردنیاز گیاهان این سقف کاملا مدنظر قرار گرفته است. این مرکز منحصربفرد و سقف جالب آن با مشارکت تیمی از معماران مستقر در سیاتل طراحی شده است.

کد خبر 405907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.