جزئیات برخورد دو موشک به هواپیمای اوکراینی + فیلم

ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که ادعا می شود مربوط به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی است و در آن دو موشک به فاصله ۳۰ ثانیه شلیک می شود.

به گزارش ایمنا، ویدیوهای قبلی منتشر شده از سقوط هواپیمای اوکراینی، برخورد یک موشک را نشان می‌داد و در گزارش‌ها آمده بود تماس خلبان و سیگنال هواپیما سی ثانیه پیش از اصابت موشک قطع‌ شده بود، اما نیویورک‌تایمز به‌تازگی مدعی شد دو موشک به این هواپیما شلیک‌ شده است.

سقوط هواپیمای اوکراینی

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی کشور اوکراین یک فروند هواپیمای مسافری بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ بود که بامداد ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) و تنها چند ساعت بعد از حمله موشکی ایران به پایگاه‌ عین الاسد آمریکا در عراق که به‌تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی به دست آمریکا بود، با ۱۷۶ سرنشین از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد کیف اوکراین برخاست تنها هفت دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند. پس از منتشر شدن ویدئوهای متفاوتی از آتش گرفتن هواپیما در هوا و همچنین ویدئویی که ادعا می‌شد لحظه اصابت موشک به هواپیما بوده، شایعات مختلفی در ارتباط با این سقوط به راه افتاد.

منابع و خبرگزاری‌های ایران در ابتدا علت سانحه را نقص فنی اعلام کردند اما سه روز بعد ایران رسماً اعلام کرد که این هواپیما به‌ اشتباه هدف شلیک پدافند سپاه پاسداران قرارگرفته است. سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد: "در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی افرادی بازداشت شدند اما هویت آن‌ها اعلام نشد."

ویدئوی تازه در بامداد سه‌شنبه توسط یک کاربر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بر اساس آن نیویورک‌تایمز مدعی است که این دو موشک از فاصله تقریباً ۱۳ کیلومتری هواپیما از پایگاهی هوایی در تهران شلیک شده است. بر اساس این ادعا هیچ‌یک از موشک‌ها باعث سقوط فوری هواپیما نشد و تصویر تازه هواپیما را در حال سوختن و چرخش به‌سوی فرودگاه تهران نشان می‌دهد.

گفتنی است تاریخ این فیلم که از یک دوربین مداربسته به‌دست‌آمده است برابر با ۱۷/۱۰/۲۰۱۹ است که همین امر باعث حرف‌ و حدیث‌های فراوان شده است، تعدادی معتقدند این فیلم ارتباطی با حادثه سقوط بوئینگ ۷۳۷ ندارد و بسیاری دیگر می‌گویند برخی تاریخ دوربین‌ها و حتی موبایل‌های قدیمی خود را به‌ صورت ماه و روز شمسی و سال میلادی تنظیم می کنند، در این میان بازهم سوالاتی مطرح می‌شود که چرا تاریخ روز فیلم هیجدهم نیست که بازهم برخی اعتقاد دارند به دلیل اینکه ماه‌های میلادی ۳۰ و ۳۱ روزه است و این امر اتفاق نامعمولی نیست، ویدیوی تازه منتشرشده متعلق به دوربین نظارتی بالای بام یک ملک است که موقعیت آن هنوز اعلام‌نشده ولی محل آن از موقعیت ویدیوی قبلی که بر اساس آن یک موشک شلیک شد و نیویورک‌تایمز اصالت آن را تائید کرده بود، کاملاً متفاوت است.

روز چهارشنبه ۲۵ دی‌ماه رییس جمهور ایران گفت: "قدم اول برای جبران حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی این است که مسائل صادقانه به مردم گفته شود."

این ویدئو را ببینید:

جزییات نیویورک تایمز

این روزنامه ادعا کرد بر اساس داده‌های پرواز، هواپیما بعد از پرواز در ساعت ۶:۱۲ صبح چهارشنبه به ارتفاع ۸ هزار پایی رسید و تا این لحظه ترانسپاندر(فرستنده‌های سیگنال) هواپیما به‌طور عادی کار می‌کرد اما درست پیش از ساعت ۶:۱۵ از کار افتاد که علت آن ابتدا معلوم نبود، سپس هواپیما همچنان به پرواز ادامه می‌دهد و بعدازآن است که - بر اساس ویدئویی که قبلاً منتشرشده بود - برخورد موشکی به هواپیما دیده می‌شود.

هواپیما بعدازآن درحالی‌که در آتش می‌سوزد در یک مسیر مدور به‌طرف فرودگاه برمی‌گردد. ویدئوی دیگری که توسط یک رهگذر گرفته‌شده نشان می‌دهد که هواپیما در ساعت ۶:۱۹ دقیقه به زمین برخورد می‌کند.

کد خبر 405899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.