کشف شیوه جدید برای درمان سرطان خون

پژوهشگران دانشگاه هاروارد (Harvard University) اخیراً موفق به توسعه واکسن جامد کرایوژل شده‌اند که نقش موثری در درمان و جلوگیری از سرطان خون دارد.

به گزارش ایمنا، برای مبتلایان به "لوسمی حاد مغز استخوان" (AML) شیمی درمانی، شایع‌ترین شیوه درمان است، اما خطر بازگشت بیماری در آن زیاد بوده، به گونه‌ای که لوسمی حتی پس از شیمی درمانی تقریباً در نیمی از بیماران بازمی‌گردد.

"لوسمی حاد میلوئیدی"، یکی از انواع سرطان خون است که سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این بیماری مغز استخوان، میلو بلاست‌ها (نوعی گلبول سفید)، گلبول‌های قرمز یا پلاکت‌های غیرطبیعی می‌سازد.

دانشمندان دانشگاه هاروارد در آخرین مطالعه خود موفق به توسعه واکسنی برای پیشگیری ازاین بیماری شده‌اند که آزمایش این واکسن بر روی موش‌ها موفقیت آمیز بوده است. پژوهشگران پس از آزمایش واکسن مذکور دریافتند ترکیبات شیمیایی این واکسن باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از بازگشت آن‌ها در موش‌ها می‌شود.

این واکسن درست مانند همه واکسن‌ها عمل می‌کند، به این معنی که به سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهد تا عامل خطر  (سلول‌های سرطانی) را شناسایی کنند؛ در حالی‌که بیشتر واکسن‌هایی که توسعه داده می‌شوند مایع است، واکسن جدید جامد بوده و برای مقابله با تومورهای مایع ساخته شده است.

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما قبلاً واکسن‌های سرطانی علیه تومورهای جامد ایجاد کرده و کنجکاو بودیم که ببینیم آیا این فناوری در درمان سرطان خون مانند لوسمی حاد میلوئیدی نیز مؤثر است یا خیر؟

واکسن مذکور با استفاده از مواد بیولوژیکی ساخته شده بر روی داربست به شکل دیسک "کرایوژل"، با بیومولکول‌ها و آنتی ژن‌های اختصاصی مرتبط با سلول‌های سرطانی لوسمی حاد میلوئیدی پر می‌شود تا در حضور آن‌ها پاسخ ایمنی ایجاد کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Nature Biomedical Engineering "منتشر شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 405893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.