شهرداری‌ها از امکانات هم استفاده کنند/به فکر هم باشیم و کمک کنیم

شهردار اصفهان گفت: برای داشتن کشوری آباد و نگاهی ملی باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه شهرداری‌ها بتوانند از امکانات هم به خوبی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز-چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸- در بیست و هشتمین نشست تخصصی معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای ایران با ابراز تأسف از واقعه سیل سیستان و بلوچستان اظهار کرد:  امروز کاروان اصفهان به سوی سیستان و بلوچستان حرکت می‌کند تا به کمک هموطنان بشتابد و کمی از آلام سنگین آنها بکاهد.

وی افزود: آنگونه که اصفهان در دوران جنگ پیشتاز بوده در این شرایط نیز به کمک هموطنان در شهرهای گرفتار سیلاب سیستان و بلوچستان می‌رود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهر اصفهان در شرایطی قرار دارد که با توجه به تعامل مدیریت شهری و شورای شهر در بسیاری از امور که شاید در شرایط کنونی کشور انجام آن مشکل باشد گام‌های موثری برداشته است.

وی تأکید کرد: براساس برنامه‌ای که ارائه داده بودیم مسیر اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های شهرداری اصفهان براساس جدول زمانبندی شده پیش می‌رود و از مشکلات مالی عبور کرده‌ایم و شاهد اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در این کلانشهر هستیم. 

نوروزی با اشاره به پروژه حلقه حفاظتی شهر گفت: احداث حلقه حفاظتی شهر آرزوی دیرینه مدیران شهری و استانی بوده که عملیات اجرایی آن از سال گذشته در اصفهان آغاز شده است.

وی ادامه داد: حلقه حفاظتی شهر، رینگ چهارم اصفهان به شمار می‌رود که رینگ اول در دوره صفویه، رینگ دوم در زمان پهلوی اول و دوم و رینگ سوم در ۴۰ سال گذشته شکل گرفته است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: رینگ چهارم نیز از یکسال گذشته با همت مدیریت شهری اصفهان به ویژه در حوزه عمرانی با جدیت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مصوبات شورای شهر برای تأمین منابع مالی و هموار کردن مسیر اجرای پروژه‌ها در پیشبرد اهداف شهرداری اصفهان بسیار کارساز بوده است، گفت: از مجموع مسیر ۸۰ کیلومتری رینگ چهارم ۵۰ کیلومتر در حوزه شهری اصفهان قرار دارد که فرایند آزادسازی اراضی آن بسیار مشکل است به طوری که هفت کیلومتر آزادسازی مسیر، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نوروزی با بیان اینکه در مسیر رینگ چهارم ۲۳ تقاطع غیرهمسطح طراحی شده که اجرای آن ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور و شرایط مالی شهرداری‌ها انجام این اقدامات بسیار دشوار است، اما با انسجام مجموعه مدیریت شهری و حمایت مدیریت استان در راستای تغییر کاربری‌ها و سایر حمایت‌ها، سختی‌های مسیر را هموار می‌کند.

وی ادامه داد: باید برگزاری چنین نشست‌ها و جلساتی زمینه ساز تعامل بین تمام حوزه‌های عمرانی در شهرها به ویژه کلانشهرها باشد تا از امکانات یکدیگر بهره مند شویم.

استفاده از امکانات شهرداری‌ها با نگاه ملی

شهردار اصفهان افزود: کلانشهرها امکاناتی در اختیار دارند که در صورت تعامل می‌توان با هم افزایی به کمک هم شتافت و فعالیت‌هایی در سایه مشارکت و تعامل انجام داد که تاکنون اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه برگزاری جلسات کلانشهرها باید دستاوردهایی به همراه داشته باشد و صرف نشستن و بیان مشکلات بدون ارائه راهکار و نتیجه نباشد، تأکید کرد: اینگونه جلسات و نشستن افراد متخصص و کاردان و آشنا با مشکلات شهری باید به گونه‌ای ورق بخورد که امکانات هر شهری تاحدی که قانون اجازه می دهد، در اختیار همه قرار بگیرد.

نوروزی تأکید کرد: برای داشتن کشوری آباد و نگاهی ملی باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه شهرداری‌ها بتوانند از امکانات هم به خوبی استفاده کنند.

وی اظهار کرد: سیاست شهرداری اصفهان اینگونه است که شهر اصفهان فقط اصفهان نیست، اگر این شهر می‌خواهد از چالش‌های کمرشکن نجات پیدا کند باید به فکر شهرهای همسایه نیز باشد، شبکه حمل ونقل ریلی را حمایت و مترو را محدود به اصفهان نکند.

شهردار اصفهان گفت: اصفهان که در محاصره صنایع سنگین قرار گرفته برای رهایی از آلودگی هوا و ترافیک باید با تعامل صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه و ذوب آهن به فکر قطارشهری و ایجاد شبکه ریلی مترو باشد و البته درباره این مهم همه شهرها باید اینگونه بیندیشند.

وی با بیان اینکه باید بین شهرها تفاهم نامه هایی امضاء و از مزیت‌های نسبی هم استفاده کنند، تصریح کرد: نمی توان یک جزیره درست کرد و فقط به فکر یک نقطه از کشور بود؛ بلکه در چنین جلساتی که کلانشهرها حضور دارند باید دردهای مشترک شناسایی، مشکلات هر شهر بررسی و امکانات شهرها به کمک هم آیند، هم افزایی ایجاد شود تا در همه جای کشور شاهد شهرهای زیست پذیر باشیم.

نوروزی گفت: اگر به دنبال زیست پذیری شهرها هستیم باید مشکلات مربوط به آلودگی هوا و حمل ونقل را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه شهر زیست پذیر بدون هوای سالم، حمل ونقل مطلوب و ترافیک روان، امنیت و نظم بدون معنا است، اظهار کرد: باید همه به گونه ای بیندیشیم که به فکر هم باشیم و کمک کنیم و دست از رفتارهای ناسیونالیسم منفی برداریم تا رشد وشکوفایی پیدا کنیم.

شهردار اصفهان با تأکید بر عدالت فضایی در شهر گفت: در اصفهان واژه‌ای تحت عنوان «عدالت فضایی» داریم، تا در بخش‌هایی فعالیت‌ها را بیشتر کنیم که کمتر برخوردار هستند زیرا معتقدیم برابری به معنای واقعی، نه شکلی باید اتفاق افتد.

وی ادامه داد: برای برقراری برابری واقعی در شهر باید عدالت فضایی را رعایت کنیم.

نوروزی از حاضران درخواست کرد: به گونه‌ای بیندیشیم که امکانات در خدمت تمام شهروندان در همه شهرها قرار بگیرد و با کمک هم مسیری را پیش رویم که هر روز یک گام به سمت بهبودی شهرها برداشته شود.

وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری بیست و هشتمین نشست تخصصی معاونان فنی و کلانشهرهای ایران دستاوردهای خوبی برای همه کلانشهرها به همراه داشته باشد.

کد خبر 405874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.