رایج‌ترین ویروس‌های تناسلی در زنان و مردان چیست؟

هرپس و زگیل تناسلی دو ویروس رایج جنسی در زنان و مردان است، اغلب مردم بر این باورند که این دو ویروس مشابه بوده و تفاوتی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلامت جنسی در زندگی افراد بسیار اهمیت دارد و خطرات بسیاری سلامت جنسی زنان و مردان را تهدیدی می‌کند که یکی از رایج‌ترین موارد آن ویروس زگیل تناسلی و تبخال تناسلی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

حفظ سلامت جنسی برای همه افراد مهم است، چرا که ابتلا به برخی ویروس‌ها از جمله زگیل و تبخال تناسلی ممکن است باعث ابتلا به انواع سرطان، عدم ادامه رابطه جنسی و در پی آن عدم باردار شدن و ... را در زندگی به همراه داشته باشد. تبخال تناسلی و زگیل تناسلی دو ویروس متفاوت هستند که افراد معمولا این دو مورد را با هم اشتباه می‌گیرند و معمولا اشکال‌ها و ابهام‌های فراوانی در این ارتباط برای افراد وجود دارد؛ به منظور آشنایی بیشتر با این دو بیماری گفت‌وگویی را با مرضیه وانونی، متخصص زنان و زایمان و عضو کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید ...

هرپس تناسلی چیست؟

 ویروس هرپس  دو نوع است، یکی دهانی و دیگری تناسلی که تناسلی(تبخال تناسلی)، یک بیماری مقاربتی شایع و به شدت واگیردار است و زنان و مردان را به یک نسبت درگیر می‌کند، طبق آماری که مرکز پیشگیری داده است، جوانان بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند ، عامل این ویروس ممکن است از طریق رابطه جنسی، شکاف در لب و مخاط دهان انتقال پیدا کند.

علائم این بیماری چگونه ظاهر می‌شود؟

شایع‌ترین علامت این بیماری درد است، خارش و گاهی ایجاد زخم در ناحیه تناسلی نیز یکی دیگر از علائم هرپس تناسلی است، علت ایجاد زخم نیز جوش‌های قرمز دردناکی و سر سفیدی است که بر اثر سایش به زخم تبدیل می‌شود، معمولا خارش و درد قبل از ظهور جوش‌ها ایجاد خواهد شد، این علائم در ناحیه تناسلی، ران و کفل بیمار ظهور می‌کند، در زمان وجود علائم بهتر است رابطه جنسی وجود نداشته باشد و بهترین راه پیشگیری و عدم انتقال این ویروس به شریک جنسی استفاده از وسایل پیشگیری مانند کاندوم است.

تشخیص هرپس تناسلی چگونه است؟

تشخیص این بیماری معمولا با مراجعه فرد به پزشک به دلیل بروز علائم ظاهری است و اگر فرد علامتی ندارد و یا شک دارد که به این بیماری مبتلا شده یا نه می‌توان با انجام  روش سرولوژیک که آنتی بادی ویروس را در خون تشخیص می‌دهد، متوجه این موضوع شد که این تشخیص به راحتی با آزمایش خون انجام می‌شود.

آیا این بیماری درمان دارد؟

این بیماری درمان قطعی ندارد و درصورتی که فرد مبتلا شود، به صورت علامتی به فرد داروی ضد ویروس می‌دهیم و برای درد، سوزش و خارش هم به بیمار دارو خواهیم داد، علائم بیماری با درمان دارویی فروکش می‌کند، اما  در واقع ویروس این بیماری در سلول‌های عصبی فرد باقی می‌ماند و در اثر استرس، کاهش سطح ایمنی، شروع دوره قاعدگی، سرماخوردگی و ... دوباره خود را نشان می‌دهد و بروز می‌کند، ولی شدت و سختی علائم برای اولین بار بیشتر از سایر دفعات بروز ویروس هرپس است و فرد برای همیشه ناقل این بیماری می‌باشد، حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد.

ویروس هرپس تناسلی از طریق استخر، اپیلاسیون و لباس انتقال می‌یابد؟

خیر انتقال این ویروس فقط از طریق رابطه جنسی است، چرا که این ویروس در خارج از بدن انسان زنده نمی‌ماند.

آیا سن، وراثت و بیماری‌های دیگر در بروز این بیماری دخیل است؟

در ارتباط با سن معمولا افراد بالای ۳۰ یال کمتر به دنبال روابط جنسی خارج از عُرف و تعدد شریک جنسی هستند و بیشتر به خانواده پایبند می‌باشند، پس کمتر در معرض ابتلا قرار می‌گیرند و افراد مسن‌تر به دلیل کمتر شدن مقاومت بدن ممکن است نسبت به یک فرد جوان‌تر زودتر به ویروس مبتلا شود، وراثت نقشی در این بیماری ندارد، داشتن بیماری‌هایی مانند ایدز که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، احتمال ابتلا را بیشتر خواهد کرد، همچنین خستگی زیاد و جراحی نیز بدن فرد را ضعیف می‌کند و فرد زودتر به ویروس آلوده می‌شود.

تفاوت هرپس تناسلی و زگیل تناسلی چیست؟

هرپس و زگیل هر دو ویروس‌هایی هستند که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند، خطر زگیل تناسلی بیشتر از هرپس است، چراکه فردی که به زگیل تناسلی مبتلا شده، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در او بیشتر است و علائم این دو بیماری نیز با هم متفاوت است.

علائم و تشخیص زگیل تناسلی چگونه است؟

زگیل تناسلی ممکن است به صورت یک زائده گوشتی و یا یک خال سیاه رنگ و سطحی در ناحیه تناسلی بیمار ظاهر شود، با انجام آزمایش نوع بد خیم و خوش خیم آن مشخص خواهد شد، در زنان با انجام آزمایش پاپ اسمیر مشخص خواهد شد.

درمان زگیل تناسلی چیست و احتمال ابتلا در زنان و مردان چگونه است؟

درمان قطعی ندارد، اما با نظر پزشک معالج از روش‌هایی مانند استفاده از داروهای موضعی، لیزر، کرایوتراپی ( منجمد کردن) و ... ‌استفاده می‌شود و احتمال ابتلای زنان و مردان به این ویروس به یک نسبت است و تفاوتی در جنسیت وجود ندارد.

آیا واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

بله، واکسن گارداسیل را برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی استفاده می‌کنند، اما باید بدانیم که این واکسن فقط برخی از سوش‌های این ویروس را پوشش می‌دهد و احتمال ابتلا به سایر سوش‌های زگیل تناسلی به قدرت خود باقی می‌ماند، این واکسن باید در سن ۱۱ تا ۲۸ سالگی زده شود، این واکسن در سه نوبت صفر، دو و ۶ ماه باید تزریق شود.

موانع تزریق واکسن گارداسیل چیست؟

در افرادی که مستعد بیماری هستند مانند کسانی که سرطان و سطح ایمنی پایینی دارند،نباید تزریق صورت گیرد و افراد بالای ۳۴ سال که دیگر رابطه جنسی ناایمن ندارند، نیازی به زدن واکسن هم نخواهند داشت.

 راه‌های انتقال زگیل تناسلی چیست؟

 زگیل تناسلی از طریق ارتباط جنسی با فرد آلوده چه مرد و چه زن به فرد سالم منتقل می‌شود و ویروس در سلول‌های عصبی فرد باقی می‌ماند و در شرایطی دیگر ممکن است دوباره عود کند، وراثت نیز در ایجاد آن نقش ندارد و افراد با سطح ایمنی بالاتر با احتمال کمتری به این ویروس دچار می‌شوند.

کد خبر 405855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.