آیا بورس تهران امروز تاریخ ساز می شود؟

بورس تهران در معاملات روز گذشته اگرچه در آستانه لمس کانال ۴۰۰ واحدی قرار گرفت اما پس از گذشت تنها ۳۰ دقیقه از آغاز معاملات، از سقف تاریخی جدید خود عقب نشست و فتح ابرکانال ۴۰۰ واحدی را به تعویق انداخت، با این وجود نزدیکی بسیار زیاد شاخص به این رکورد جدید، گمانه ظنی ها برای فتح آن را تقویت کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی روز گذشته فعالیت خود را آغاز کرد که صعود آن به چهارمین ابرکانال را در همان دقایق ابتدایی در دسترس نشان می‌داد. رشد تقریباً هفت هزار واحدی شاخص تنها در ۳۰ دقیقه ابتدایی آغاز معاملات که بخشی از آن متأثر از رشدهای هیجانی روزهای گذشته نیز بود به خوبی نشان از فتح قله جدید ۴۰۰ هزار واحدی داشت. در ادامه اما، اگرچه بورس موفق به ثبت رکوردی تازه در عدد شاخص کل شد اما از صعود به قله ۴۰۰ هزار واحدی باز ماند.

ناکامی در فتح قله، علت چیست؟

ناکامی شاخص با وجود تقاضای سنگین در برخی نمادها به ویژه برخی از خودرویی‌ها، بانکی‌ها، سیمانی‌ها و عقب نشینی آن در ادامه جریان معاملات روز گذشته اگرچه چندان دور از انتظار نبود اما رخ دادن این اتفاق با گذشت ۳۰ دقیقه از آغاز معاملات، ادامه روند کاهشی آن لذت فتح جدیدترین ابرکانال بورس تهران را از معامله گران گرفت و آن را به روزهای آینده موکول کرد.

در این میان اصلی‌ترین عامل این رخداد را می‌توان عرضه سنگین حقوقی‌ها و حقیقی‌های سودجو در بازار دانست؛ عرضه‌ای که اگرچه در کل باعث کاهش شاخص از قله جدید خود شد اما چندان در جمع کردن صفوف خرید برخی نمادهای بورسی کارگر نیفتاد.

حقوقی‌ها که به دستور سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته گذشته و به منظور افزایش نقدشوندگی بازار، اقدام به خرید سهام کرده بودند، در این روز با فروش بخشی از سهام خود، فشار عرضه را تقویت کرده و به عاملی منفی در رشد شاخص و فتح قله جدید منجر شدند. حقیقی‌های سودجو نیز در واقع آن دسته از افرادی بودند که با افزایش قیمت‌ها و رسیدن به سودهای مناسب با انگیزه تحقق کسب سود، اقدام به فروش سهام کردند.

با این وجود داده‌های موجود نشان از رشد پیوسته بسیاری از نمادهای بورسی دارد؛ رشدی که ممکن است به توقف نماد در معاملات امروز منجر شود. براساس قوانین بازار سرمایه نمادهایی که در پنج جلسه معاملاتی رشد قیمت ۲۰ درصدی را تجربه کنند به منظور شفاف سازی در خصوص علل نوسان پرشتاب قیمت، متوقف شده و پس از شفاف‌سازی در این خصوص با محدودیت نوسان، بازگشایی خواهند شد، بنابراین حدود ۱۵۰ نماد دارای چنین پتانسیلی هستند که توقف آن‌ها در معاملات امروز می‌تواند به عامل منفی دیگری در مقابل رشد بیشتر شاخص کل تبدیل شود.

اگرچه عوامل مؤثر بر کاهش شاخص کل مانند حجم عرضه حقوقی‌ها هنوز پابرجاست اما به نظر می‌رسد قدرت عوامل مثبت نظیر افزایش قیمت ارز، احتمال قوی امضای توافق نامه تجاری میان آمریکا و چین و به دنبال آن کاهش قیمت طلا، رشد بورس‌های جهانی و رشد قیمت فلزات اساسی و همچنین وجود عوامل مثبت دیگری مانند تورم، انتظارات اقتصادی مردم برای رشد بورس و پیشتازی با اختلاف بازار سرمایه در رکود بازارهای موازی، بسیار بیشتر از عوامل بازدارنده است؛ وجود این عوامل مثبت باعث می‌شود فتح ابرکانال پنجم پیش از پایان سال جاری، چندان دور از ذهن نباشد.

علاوه بر مواردی که اشاره شد، نزدیک شدن به انتهای ماه شمسی، آغاز ارائه صورت‌های مالی ۹ ماهه و صورت فعالیت شرکت‌ها در ماه جاری نیز تأثیر مهمی بر شاخص در روزهای آتی خواهد داشت. همچنین مواردی مانند امضا نشدن توافق تجاری میان دو غول تجاری دنیا (هرچند اندک) نیز می‌تواند با تأثیر بر قیمت طلا و دیگر فلزات گران بهای جهانی به صورت غیر مستقیم بر بازار سرمایه ایران نیز اثر بگذارد.

در واقع این احتمالات در کنار جو سیاسی و اقتصادی داخلی می‌تواند با تغییر در پیش‌بینی آینده اقتصاد ایران منجر به ورود یا خروج نقدینگی بازار شود. نقدینگی که بر اساس اطلاعات موجود پس از اقدام تروریستی ایالات متحده به میزان ۳,۷۰۰ میلیارد تومان خارج شد و پس از بازگشت آرامش به مقدار کمتر (حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان) دوباره به بازار بازگشت.

حجم معاملات روز گذشته نیز اگرچه نسبت به معاملات روز دوشنبه بورس با کاهش تقریباً ۲۶ درصدی در کل بازار و با احتساب معاملات بلوکی روبه رو شد اما استقبال قابل توجه معامله گران از اوراق حق تقدم و ثبت رشد بیش از ۱۳۰ درصدی در این بخش با حکایت از خوش‌بینی فعالان نوید رکوردهای دیگری را در بازار سرمایه می‌دهد.

البته در صورتی که حجم معاملات پس از پایان فعالیت امروز بورس تهران کاهش یابد می‌تواند حکایت از احتمال شروع اصلاحی تازه در بورس اوراق بهادار تهران داشته باشد.

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 405837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.