سطح جدیدی از مشارکت ذی‌نفعان در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵

رییس گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان گفت: در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سعی شده سطح بالایی از مشارکت ذی‌نفعان را داشته باشیم.

محمدمهدی توکلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سابقه برنامه‌ریزی شهری در اصفهان به نیمه دهه ۷۰ می‌رسد که شهرداری اصفهان به تهیه برنامه اصفهان ۲۲+ پرداخت و سرآغاز تحول در اداره این کلانشهر بود.

وی افزود: فرآیند برنامه‌ریزی پس از اصفهان ۲۲+ نیز ادامه پیدا کرد و چهار برنامه دیگر نیز تهیه شد و به مرحله اجرا درآمد، اما نکته‌ای که همیشه در این پنج برنامه مورد سوال جدی قرار گرفته، میزان موفقیت در اجرای آن‌ها بوده است.

رییس گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر که ششمین برنامه پنج ساله شهرداری اصفهان به نام اصفهان ۱۴۰۵ فرآیند تدوین خود را طی می‌کند، باید این سوال به عنوان یک دغدغه جدی برای تدوین‌کنندگان آن باشد که تا چه حد قابلیت اجرایی دارد و می‌تواند اصفهان را در مسیر انتخاب شده قرار دهد.

وی ادامه داد: با توجه به این سوال فرآیند تدوین برنامه بسیار بر عملیاتی شدن آن تاثیرگذار است و نخستین و تاثیرگذارترین نکته در این مورد سطح مشارکت ذی‌نفعان برنامه در فرآیند تدوین آن است.

توکلی با بیان اینکه هر چه در فرآیند تدوین برنامه‌ها بتوان ذی‌نفعان برنامه را بیشتر درگیر کرد، در اجرای آن نیز همراهی بیشتری خواهند داشت، اظهار کرد: سعی شده در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سطح بالایی از مشارکت ذی‌نفعان را داشته باشیم.

وی با اشاره به سطوح مختلف مشارکت ذی‌نفعان در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵، افزود: تحقق مردم‌سالاری با در نظر گرفتن نظرات شهروندان در برنامه‌ریزی یکی از مهمترین آن‌ها بشمار می‌رود.

رییس گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین ورودی‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۵ کسب نظرات شهروندان در راستای شناسایی مشکلات شهر اصفهان است که جلساتی با اقشار مختلف شهروندان برگزار شده و مشکلات شهر از منظر آن‌ها مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در طول برنامه پیشین شهرداری پروژه‌ای تحت عنوان «نیازسنجی شهر اصفهان» دو سال یکبار انجام شده است که نیازهای احصا شده در این پروژه نیز بررسی و تحلیل شده و نتایج آن به عنوان یک ورودی درنظر گرفته شده است.

توکلی، تخصص‌گرایی با درنظر گرفتن نظرات متخصصان در برنامه‌ریزی را یکی دیگر از سطوح مشارکت ذی‌نفعان در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ دانست و گفت: در دو سال گذشته مدیریت شهری سعی کرده فرآیند مستمری را ایجاد کند تا متخصصان حوزه‌های مختلف نظرات و مسائل و مشکلات خود را به مدیریت شهری منتقل کنند.

وی خاطرنشان کرد: در فرآیند تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ نظرات این متخصصان مورد تحلیل محتوا قرار گرفته و نظرات متخصصان در حوزه‌های مختلف تلفیق و بر مبنای آن‌ها مهم‌ترین مشکلات شهر شناسایی شده است.

تجربه خبرگان شهری چراغ راه برنامه‌ریزی است

رییس گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از سطوح مشارکت ذی‌نفعان در تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ بهره از تجربه خبرگان شهری است، افزود: در کشورهای توسعه یافته معمولا تجارب کسب شده توسط مدیران در یک سیستم به فراموشی سپرده نمی‌شود و از نظرات آن‌ها در فرآیندهای کاری استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ نیز سعی شده فارغ از هرگونه مسائل سیاسی از تجارب افراد مختلف در مرحله تدوین استفاده شود و به همین دلیل نیز جلسات مصاحبه‌ای با مدیران سابق دوره‌های مختلف شهرداری با تفکرات گوناگون و همچنین مدیران سابق استان ترتیب داده شد که دریافت نظرات آن‌ها، در مراحل تدوین برنامه بهبودهایی را ایجاد کرد.

توکلی با اشاره به تعامل حداکثری با سایر ارگان‌ها به عنوان یکی دیگر از سطوح مشارکت ذی‌نفعان در تدوین برنامه اصفهان، گفت: یکی از مشکلات عدم اجرای برنامه‌های پیشین شهرداری اصفهان، تعارض با برنامه‌ها و قوانین سایر ارگان‌ها بوده که در این راستا در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سعی شده در تمام مراحل این برنامه، خواسته‌های ارگان‌های شهری همچون اداره کل محیط زیست، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی، نیروی انتظامی و پلیس راهور شناسایی و از نظرات کارشناسان آن‌ها استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه ایده‌های دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها بازوی شهرداری در برنامه‌ریزی است، اظهار کرد: از نکات شاخص تدوین برنامه اصفهان ۱۴۰۵ استفاده از نظرات دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها است.

رییس گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان تصریح کرد: برای نخستین بار جلساتی تحت عنوان هم‌اندیشی برنامه اصفهان ۱۴۰۵ برگزار شود و علاوه بر کارشناسان شهرداری و ارگان‌های شهر، متخصصان از دانشگاه‌های مختلف کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها با تخصص‌های متفاوت مباحث را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند که باعث می‌شود نقاط نهفته این مباحث بیشتر شناخته شده و ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای نیز مطرح و باعث ارتقای کیفیت برنامه شود.

وی ادامه داد: در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ سعی شده از طریق اصلاح ساختاری و فرآیندی در تدوین برنامه، مشارکت ذی‌نفعان مختلف برنامه را بیشتر از قبل جلب کرد و از این طریق با افزایش نقش شهروندان، متخصصان، نخبگان و دانشگاهیان در تدوین آن، بتوان نتیجه برنامه‌ها را تبدیل به تامین مطالبات عمومی جامعه کرد تا امید بیشتری بر اجرایی شدن برنامه اصفهان ۱۴۰۵ داشته باشیم.

کد خبر 405828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.