اهمیت تغذیه مناسب در دوران بارداری

کاهش سطح تستوسترون در مردان با غذای کم چرب، اهمیت تغذیه مناسب در دوران بارداری، هشدار یک بیماری با پف کردن چشم‌ها، تربچه قرمز پرخاصیت و مواد غذایی مفید برای رفع اضطراب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ برای ‌بسیاری از مردانی که ‌به کمبود ‌تستوسترون دچارند، کاهش وزن می‌تواند راهگشا باشد. اما ‌نتایج مطالعات جدید پژوهشگران از آن ‌حکایت دارد که برخی رژیم‌های غذایی ‌خاص ‌به ویژه رژیم غذایی ‌کم چرب ممکن است با کاهش اندک اما قابل توجه ‌سطح هورمون تستوسترون در مردان همراه باشد. کمبود ‌تستوسترون می‌تواند به بروز مشکلات مختلفی ‌از قبیل کاهش ‌انرژی ‌و میل جنسی و تغییرات فیزیولوژیک ‌از جمله افزایش چربی بدن و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان بینجامد. البته در مردانی ‌که به چاقی ‌و اضافه وزن دچارند، فواید پیروی از یک رژیم کم‌چرب از کاهش کوچکی ‌که ‌در سطح تستوسترون آنها اتفاق می‌افتد، بیشتر است. در مقابل برای مردانی ‌که اضافه وزن ندارند، خودداری از رژیم‌های کم‌چرب می‌تواند جزئی از یک رویکرد چندوجهی ‌برای افزایش ‌سطح سرمی ‌تستوسترون ‌باشد.

هشدار یک بیماری با پف ‌کردن ‌چشم‌ها

پف ‌کردن ‌چشم‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله بیداری شبانه، تغییرات هورمونی، آلرژی ها، کم کاری ‌تیروئید، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های پوستی ‌و ‌خستگی. همچنین شرایطی که موجب احتباس آب در بدن می‌شود، اغلب پُف چشم را تشدید می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از شرایطی مثل خوابیدن به ‌پشت، خواب ناکافی یا زیاد خوابیدن، زیاد نمک خوردن، آلرژی یا تغییرات هورمونی ماهانه ‌در خانم‌ها ‌نام برد.

برای ‌رفع پف چشم ها، خوابیدن ‌کافی، درمان آلرژی ها، پرهیز از خوردن نمک ‌و کمپرس آب سرد می‌تواند مؤثر باشد. برای خیلی‌ها هم ممکن است این پُف کردگی و تورم چشم‌ها منشأ ارثی داشته باشد؛ این افراد باید این وضعیت را همان طور که هست بپذیرند. داخل حفره‌ی استخوانی اطراف کره‌ی چشم را چربی فرا گرفته است. با افزایش سن این چربی رفته رفته بیرون می‌آید و موجب حالت پف آلود زیر چشم می‌شود. هنگامی که آب در این چربی جمع می‌شود حالت پف آلود زیر چشم‌ها تشدید می‌شود. پوست دور چشم‌ها بسیار حساس است و مالیدن پشت سر هم آن‌ها نه تنها موجب تحریک و برانگیختن آن می‌شود، بلکه آلرژی و حساسیت آن را بیشتر کرده و باعث می‌شود پف کردگی دور چشم وخیم‌تر شود.

برای جلوگیری از پُف کردن چشم ها، خواب منظم داشته باشید. برای از بین بردن پف کردگی چشم ها، به میزان کافی آب بنوشید.  اگر به میزان توصیه شده در روز (۸ تا ۱۰ لیوان) آب بنوشید، حبس آب در بدن تان کاهش یافته و پف کردگی دور چشم‌های تان هم کمتر می‌شود. اگر با استفاده از روش‌های بالا پف کردگی چشم‌های تان از بین نرود، احتمال دارد از یک واکنش آلرژیک جدی یا مشکلات دیگر رنج می‌برید که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. گاهی پف کردگی چشم در یک فرد، طبیعی است، ولی عواملی مانند سن و خستگی، تورم اطراف چشم را بارزتر می‌کنند. تورم اطراف چشم بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب بارزتر است که شاید به علت پخش مجدد مایعات بدن به‌علت نیروی جاذبه در هنگام دراز کشیدن باشد.

علل التهابی ‌و ‌عفونی پُف کردگی چشم که کمتر شایع هستند، شامل التهاب پلک (بلفاریت)، التهاب ملتحمه چشم (کنژکتیویت) و التهاب حدقه چشم (سلولیت) هستند. علل غیرالتهابی نیز شامل افتادگی چربی حدقه چشم، در رفتگی پلک چشم، کم کاری غده تیروئید و تجمع مایعات در بدن (برای مثال در بارداری، بیماری قلبی و کلیوی) هستند. بسیاری از عوارض ‌و بیماری ها، از جمله بارداری و تغییرات هورمونی حین قاعدگی ممکن است باعث تجمع مایعات، به خصوص در بافت‌های زیر پوستی شوند. این عوارض موجب می‌شوند تورم اطراف چشم که از قبل وجود داشته بارزتر شود.

تربچه؛ قرمز پرخاصیت

تربچه یکی از سبزیجات پر خاصیت است که سلامتی بدن را تضمین می‌کند. آب تربچه می‌تواند در کاهش وزن و لاغری بسیار تأثیرگذار باشد. غذای را هضم می‌کند و برای دوران بارداری خانم‌ها هم بسیار مفید است. تربچه و برگ‌های آن از خانواده شب بو و ریشه‌های خوراکی سبزی است. طبع تربچه گرم و خشک است و در زمان‌های قدیم و طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده شده است. تربچه در انواع مختلفی مثل ترب سفید، ترب سیاه و قرمز موجود است که منبع غنی از ویتامین‌های مختلف مثل پتاسیم، ویتامین c، فولات، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین B۶، ریبوفلاوین و سدیم به حساب می‌آید.

خوردن ‌غذا با برگ تربچه اشتها را تحریک می‌کند اما به دلیل فیبر کم باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود. تربچه می‌تواند مشکل چربی‌های داخل سلولی را حل کند و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. تحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان داده است که مصرف انواع ترب از گرسنگی زود هنگام بدن در طول روز جلوگیری می‌کند. تربچه خاصیت ملین کنندگی دارد، این ماده با آب و فیبر زیادش حرکت روده را روان می‌کند. برگ تربچه به دلیل فیبر فراوان می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. تخم تربچه به همراه سکنجبین باعث پاک شدن معده از سموم می‌شود. تخم تربچه اشتها آور است؛ اگر مشکل بواسیر دارید، از این ماده غذایی استفاده کنید.

مواد غذایی مفید برای رفع اضطراب

برخی ‌خوراکی‌ها می‌توانند به کاهش علائم اضطراب و اثرات منفی آن روی بدن کمک کنند. سعی کنید به ‌جای مواد غذایی فرآوری شده، از میوه و سبزیجات کامل استفاده کنید. هر چند در چنین شرایطی شاید شما غذاهای فرآوری شده و حاضری را ترجیح دهید (به دلیل سهولت مصرف)، اما این غذاها اغلب فاقد ترکیبات زیست فعالی هستند که اثرات مفید برای بدن دارند یا این که بر اثر فرآوری مقدار این ترکیبات تا حد زیادی کاهش یافته است.

غذاهای ‌حاوی کلسیم هم گزینه‌های ‌دیگری برای این شرایط هستند؛ زیرا کلسیم می‌تواند با هورمون‌های استرس بجنگد. مصرف ماست و شیر کم چربی و نیز سبزیجات دارای برگ‌های تیره می‌تواند مقادیر مناسبی از کلسیم را در اختیار بدنتان قرار دهد. مطالعات زیادی نشان داده است اسیدهای چرب امگا ۳ از بروز علائم افسردگی جلوگیری می‌کنند. انواع ماهی‌ها به ویژه ماهی تن و سالمون و میوه‌هایی نظیر آواکادو یا بذر کتان منابع مناسبی برای ویتامین D هستند.

منابع ‌قندی پیچیده می‌توانند باعث افزایش سروتونین مغز شده و شدت استرس را کاهش دهند. منابع قندی که ساختار پیچیده تری دارند نسبت به قندهای ساده‌تر، این اثرات مفید را در زمان طولانی‌تری بر بدن اعمال می‌کنند. بنابراین سعی کنید از پاستا، نان‌های تهیه شده از غلات کامل یا برنج قهوه‌ای استفاده کنید. غذاهای حاوی ویتامین B، C و D را در برنامه غذایی روزمره خود بگنجانید. زمانی که استرس دارید، بدن شما بسیار مستعد بیمار شدن است. این ویتامین‌ها به عنوان آنتی اکسیدان و عوامل ضد التهابی عمل کرده و سیستم ایمنی را تقویت و از بیمار شدن جلوگیری می‌کنند. آب مرکبات، بری‌ها (مثلا بلوبری، توت)، شکلات تیره و تلخ و برخی دمنوش‌های گیاهی از قبیل اسطو خودوس یا بابونه استفاده کنید.

از مصرف ‌نوشیدنی‌های حاوی کافئین زیاد اجتناب کنید. برای تامین ویتامین B نیز می‌توانید از مغزها استفاده کنید. شکلات‌های تلخ سبب بهبود جریان خون به مغز می‌شوند و توانایی مغز برای سازگار شدن با شرایط استرس افزایش می‌یابد. شکلات تلخ همچنین باعث افزایش سطح سروتونین در مغز شده ‌و به کاهش علائم استرس کمک می‌کند. زردچوبه نیز یکی از ادویه‌جاتی است که اثرات مفید آن در بهبود عملکردهای مغز و پیشگیری از اختلالات ناشی از استرس به اثبات رسیده است. کورکومین ترکیب مهم موجود در زردچوبه است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قابل توجهی بوده و از آسیب به سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند.

اهمیت تغذیه مناسب در دوران بارداری

یک ‌کارشناس ‌تغذیه ‌با اشاره به اهمیت تغذیه دوران بارداری تا پایان دوسالگی کودک، اظهار کرد: وضعیت ‌تغذیه ‌هر دوره ای متاثر از دوران قبل و اثرگذار بر دوران بعد است. به عنوان مثال تغذیه در دوران شیرخوارگی متاثراز دوران جنینی است که اثرگذار بر دوران بعد نیز هست. یا در سنین سالمندی متاثر از مجموعه دوران های زندگی فرد است و اساس این تاثیرپذیری ها به تغذیه دوران جنینی یا تغذیه مادر در دوران بارداری و حتی تغذیه مادر قبل از بارداری است.

خدیجه رحمانی، افزود: عوامل متعددی از جمله عوامل اقتصادی، اجتماعی و حتی روحی و روانی بر تغذیه تاثیرگذار است. فاکتورهای محیطی، اجتماعی ‌و دسترسی به خدمات مراقبت های اولیه، فرصت های اقتصادی، حمایت اجتماعی و دسترسی به منابع برای تامین نیازهای روزانه بر وضعیت سلامتی مادر و نوزاد اثر می گذارد.

وی ‌با تاکید بر تاثیر سوء‌تغذیه در دوران بارداری ‌و جنینی و بروز بیماری ها در دوران بزرگسالی، گفت: مطالعات متعددی نشان داده رابطه مستقیمی بین سوء‌تغذیه در دوره بارداری با بروز بیماری ها در کودک در دوران بزرگسالی وجود دارد. به ویژه در شرایط جنگ و قحطی که دسترسی به مواد غذایی محدود می شود، بیشترین افراد آسیب پذیر مادران باردار هستند که این مسئله منجر به تولد نوزادان کم وزن می شود.

رحمانی افزود: نوزادانی که وزن آنها کمتر از دو و نیم کیلوگرم باشد دچار سوء‌تغذیه هستند. سوء تغذیه در دوران جنینی باعث تولد نوزاد با وزن کم و نامتناسب با سن خود و یا تولد نوزاد زودرس می شود.

این کارشناس تغذیه درباره سوء‌تغذیه مادر و خطر بروز بیماری ها در جنین، اظهار کرد: محدودیت کالری و انرژی دریافتی باعث می شود کمبود پروتئین بوجود آید که باعث تاخیر در رشد جنین و نوزاد می شود. ازطرف دیگر معمولا قشر فقیر به جای پروتئین، مصرف کربوهیدرات ها را افزایش می دهند و نزدیک به ۷۰ درصد از انرژی خود را از طریق مصرف کربوهیدرات ها دریافت می کنند که این مسئله، باعث افزایش سلول های چربی و بروز چاقی در دوران بزرگسالی می شود.

کد خبر 405774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.