گرمابه عمومی برای گردشگران ترکیه

احداث مجموعه‌ای جدید از گرمابه‌های عمومی در بافت سنتی ترکیه، صنعت گردشگری این کشور را با پیشرفت چشمگیری مواجه کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، احداث شهرکی جدید شامل مجموعه‌ای از گرمابه‌های عمومی در نزدیکی کلانشهر استانبول، ضمن حفظ یکپارچگی و پیشینه تاریخی منطقه، با افزودن یک مرکز خدماتی جدید به ترکیه، صنعت گردشگری این کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشید. این شهرک که توسط معماران ترکیه‌ای طراحی و ایجاد شده دارای چندین بخش مختلف است و کاملا در تناسب و هماهنگی با چشم‌انداز سبز منطقه قرار دارد. طراحان شهرک به کمک محصور کردن آن با انواع گل‌ها و گیاهان سرسبز، روحی تازه به یکی از مناطق قدیمی استانبول بخشیدند و علاوه بر جذب گردشگرانی از سراسر دنیا موفق شدند نقش مؤثری در زنده نگه داشتن پیشینه طبیعی، تاریخی و باستانی این منطقه در ذهن عموم شهروندان ایفا کنند. 

این حمام‌های آب‌گرم که در نقطه اتصال استان‌های "توقات"، "یوزگات" یا "یوزغاد" و "سیواس" قرار دارد، در فضایی به مساحت چهارهزار و ۳۷۰مترمربع، با الهام از تاریخ دو هزار ساله منطقه و به تقلید از خرابه‌های به جا مانده از دوران بیزانس و منابع آب گرم آن که در طول حفاری‌های اخیر کشف شد، احداث شده است. ساخت و بهره‌برداری از مجموعه مذکور با حمایت‌های دولتی توقات به مرحله اجرا درآمد و با کمک به بخش گردشگری و بهبود ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی نقش مؤثری در جذب بازدیدکنندگان و کاربران مختلف از سراسر دنیا ایفا کرد. 

سازندگان برای احداث حمام‌های عمومی از دو تپه کوچک بهره گرفتند و مکان‌هایی عمومی و خصوصی در آن‌ها ایجاد کردند. این مکان‌ها فضاهای سبز متعددی دارد و گل‌ها و گیاهانی شگفت‌انگیزی در آن‌ها کاشته شده است. بخش خصوصی این مجموعه شامل ساختمان‌های دو طبقه و فضاهایی برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری است و حمام‌ها در بخش عمومی آن قرار دارد. در مرز میان دو بخش خصوصی و عمومی این فضاها نیز یک مرکز اجتماعی و چند آپارتمان‌ کوچک برای خانواده‌های کم جمعیت ایجاد شده است.

به منظور ایجاد بیشترین سازگاری میان این شهرک جدید و بافت سنتی محیط اطراف، معماران در طراحی و ساخت و ساز این گرمابه‌ها از چوب، سنگ و شیشه به عنوان مصالح اصلی  بهره گرفتند. پنجره‌هایی بسیار بزرگ در دیوار ساختمان‌های این شهرک تعبیه شده است که علاوه بر هدایت نور طبیعی به داخل سازه‌ها چشم‌اندازی زیبا برای بازدیدکنندگان و ساکنان شهر به‌وجود می‌آورد. از سوی دیگر وجود باغ‌های اعجاب‌انگیز، زمین‌های بازی برای کودکان، مسیرهایی مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و مناطق تفریحی، این شهرک را از سایر نقاط شهری متمایز کرده است.      

کد خبر 405765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.