تکنولوژی به کمک درمان بیماران کبدی می‌آید

محققان دانشگاه زوریخ ماشینی ساخته‌اند که می‌تواند کبد انسان را تا یک هفته خارج بدن زنده نگه دارد؛ این ماشین به افراد در انتظار پیوند کبد کمک می‌کند.

به گزارش ایمنا، تکنولوژی جدید سبب می‌شود کبد برای مدت طولانی‌تری نگهداری شود تا به بدن افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا سرطان پیوند زده شود. دستگاه جدید نه تنها کبد را خارج از بدن حفظ می‌کند، بلکه کبدهای آسیب‌دیده را دوباره جوان می‌کند تا برای پیوند به بدن آماده شوند.

ساخت ماشین مذکور از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شده است. در این پروژه سیستمی خارجی ساخته شد که می‌تواند کبد جدا شده از بدن انسان را به مدت ۱۲ ساعت زنده نگه دارد.  سیستم ابداعی نوعی ماشین پرفیوژن است که برای حفظ اعضای بدن برای پیوند ساخته شده است؛ این ماشین اکسیژن و مواد مغذی را به عضو می‌رساند و همزمان عملکرد آن‌ها را بررسی می‌کند.

محققان دانشگاه زوریخ سعی کردند عملکرد ماشین پرفیوژن نگهداری کبد را ارتقا دهند و برای این منظور فعالیت بدن انسان را در این دستگاه تقلید کردند. این ماشین پس از ساخت، با کبدهای خوک آزمایش شد و محققان نشان دادند قابلیت نگهداری این عضو بدن را به مدت یک هفته دارد.

علاوه بر آن ۱۰ کبد آسیب‌دیده انسانی نیز در این دستگاه آزمایش شد؛ اگرچه این کبدها مناسب پیوند نبود، اما پس از یک هفته، ۶ کبد از این تعداد کاملاً قابلیت‌های خود را بازیافت.

 این تحقیق در ژورنال Nature Biotechnology منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 405755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.