پول چاره‌ای جز حرکت به سمت بازار سرمایه ندارد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به دلیل وجود فضای تورمی و رکود در بازارهای موازی، پول مجددا به سمت بازار سرمایه باز می‌گردد اما با احتیاط بیشتر، گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید، چاره ای جز بازار سرمایه وجود ندارد. در نتیجه فعالان بورس با صبر و تصمیمات درست می‌توانند بازدهی مناسبی در بازار دریافت کنند.

مهدی طحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره استفاده کردن یا نکردن سازمان بورس و اوراق بهادار از اختیار خود در تعطیل کردن هر یک ازبورس‌ها به ویژه اوراق بهادار در شرایطی مانند هفته گذشته، اظهار کرد: باتوجه به اینکه ایران در میان سایر کشورهای دنیا، در موقعیتی قرار دارد که احتمال بروز برخی اتفاقات وجود دارد، این بازار نباید تعطیل می‌شد.

وی افزود: اگر قرار به تعطیلی بازار در مناسبات مختلف باشد، شرایط بی‌اطمینانی به وجود آمده و در نهایت نقدشوندگی بازار از دست می‌رود و این در حالی است که سرمایه بسیاری مردم در این بازار قرار دارد و نقدشوندگی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

این کارشناس بورس و بازار سرمایه افزود: علت کاهش دامنه نوسانات نیز خنثی کردن هیجانات موجود در بازار بود که البته اقدام درستی نبود. در عوض باید با افزایش دامنه نوسانات، دست افرادی که هیجانی عمل می‌کنند، از بازار کوتاه و کسانی که در حال تصمیم گیری با آرامش بودند به راحتی فعالیت می‌کردند.

طحانی خاطرنشان کرد: در ابتدایی ترین روز معاملات هفته گذشته، اقدام سازمان برای اعمال نکردن محدودیت بیشتر دامنه نوسان صحیح اما حمایت حقوقی‌های بازار از آن اشتباه بود. در آن زمان شاخص بورس به صورت سرریز (over) و بالای ارزش خود در حال معامله بود که قاعدتا قیمت‌ها باید اصلاح می‌شد.

وی گفت: چرا باید یک حقوقی برای خود وظیفه‌ بداند که سهمی را در قیمت حبابی آن خریداری کند؟ باید اجازه داده می‌شد تا شاخص آزادانه اصلاح شود؛ پس از آن حقوقی‌ها وارد عمل شده و اقدام به خریداری سهام می‌کردند. در حال حاضر به بسیاری از سهم‌های بزرگ اجازه اصلاح داده نشده بنابراین هنوز جای اصلاح دارد.

مدیر حساب‌های سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه با بیان این که بازار، خود، راه رسیدن به تعادل را می‌داند، اظهار کرد: اگر در بازار ابزاری به نام صندوق سرمایه گذاری مشترک وجود دارد تا افراد غیر حرفه‌ای از آن طریق سرمایه خود را به بازار وارد کنند دیگر لزومی ندارد سازمان بورس به عنوان قیم بازار به حقوقی‌ها دستور دهد تا اقدام به خریداری کنند.

طحانی افزود: کسانی که نحوه معاملات در بازار سرمایه را می‌دانند، به طور مستقیم اقدام به معامله کرده و ضرر و زیان احتمالی آن را می‌پذیرند. افراد غیرحرفه‌ای نیز می‌توانند با استفاده از سبدگردان یا صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار شوند. با این حال اگر این تصمیم ادامه پیدا می‌کرد سازمان بورس با اتمام منابع روبه رو می‌شد و وضع بدتری در بازار پدید می‌آمد.

وی درباره آینده پیش روی بورس گفت: به دلیل وجود فضای تورمی و رکود در بازارهای موازی، پول مجددا به سمت بازار سرمایه باز می‌گردد اما این بار با احتیاط بیشتر. بنابراین از آن‌جایی که قدرت خرید به دلیل این فضای تورمی در حال کاهش است، پول چاره ای جز بازار سرمایه ندارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در نتیجه فعالان بورس با صبر و تصمیمات مناسب می‌توانند بازدهی مناسب خود را در بازار دریافت کنند؛ به نظر می‌رسد شاخص کل تا پایان سال از ۴۰۰ هزار واحد عبور کند.

کد خبر 405717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.