خیز بورس برای فتح ابرکانال جدید؛ آیا امکان پذیر است؟

پس از سقوط هشت درصدی بورس در هفته گذشته، رفع موانع، بازگشت اطمینان و ورود نقدینگی به همراه فعالیت قدرتمند حقیقی‌ها در بازار، شاخص کل در آستانه فتح چهارمین ابر کانال قرار گرفته است؛ فتحی که اگر ممکن شود سومین فتح سال جاری بورس بوده و بازدهی سرمایه گذاران را به بیش از ۱۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمتر از سه هفته پیش بورس تهران در ادامه روند صعودی تقریبا دو ماهه خود، به کانال ۳۸۴ هزار واحد رسید که سقف تازه‌ای برای آن محسوب می‌شد اما این سقف جدید به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران ثبات نداشته و به دلیل انتظارات اصلاحی میان فعالان، محرک کوچکی نیاز داشت تا با اصلاحی چند هزار واحدی، زمینه برای رشد آتی آن فراهم شود.

در همین بین، ترور و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و جمعی از همراهانش به دست ایالات متحده و وعده مسئولان نظام مبنی بر انتقامی سخت از آمریکا، با ایجاد ابهام در شرایط  آینده و احتمال تنش و حتی بروز جنگ میان این دو کشور، زمینه را برای توقف رشد بورس و افزایش قیمت نفت و طلا مهیا کرده و به محرکی برای اصلاح انتظاری بازار سرمایه تبدیل شد؛ محرکی که سطح هیجانات در این بازار را به اندازه‌ای افزایش داد که با غلبه واضح بر تحلیل‌ها، مقدمه‌ای برای ریزش هشت درصدی بورس در آن هفته را فراهم آورد.

از آن‌جا که این حادثه بزرگ در بامداد جمعه رخ داد، اثرات آن در اولین روز معاملاتی تالار شیشه‌ای نمایان شد و سقوط تاریخی بورس تهران با ریزش بیش از ۱۶ هزار واحدی را رقم زد؛ ریزشی که با وجود حمایت فوق‌العاده حقوقی‌ها از بازار و حتی تعطیلی روز دوشنبه بورس در نهایت هشت درصد از شاخص کل بورس تهران را کاهش داد.

این کاهش تاریخی باعث شد برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر ادامه روند صعودی تقریبا دوماهه بورس تا رسیدن به ابرکانال ۴۰۰ هزار واحد رخ نداده و حداقل تا مدتی به تعویق افتد. با این وجود پس از بیانیه دونالد ترامپ مبنی بر تمایل نداشتن او به جنگ نظامی پس از حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق، نگرانی‌ها از بازار حذف و با وجود بی‌اطمینانی اولیه حقیقی‌های مبتدی برای ورود به بازار، در اولین روز معاملاتی هفته جاری، بورس رشد خود را آغاز کرد و با ثبت چندین رکورد در روزهای آینده به کانال بی‌سابقه ۳۹۲ هزار واحد رسید.

فتح قله ۴۰۰ هزار واحدی ممکن است؟

شاید دو سال پیش از دید یک فعال بازار سرمایه رسیدن شاخص کل به رقم ۴۰۰ هزار واحد غیر ممکن به نظر می‌رسید یا حداقل بسیار دور از انتظار و بعید بود اما اکنون شاخص در دو قدمی فتح این قله قرار دارد و باید به اهداف دیگری همچون کانال‌های ۵۰۰ هزار واحد و حتی ۶۰۰ هزار واحدی فکر کرد. رسیدن شاخص کل با چنین رشدهای عجیب و غریبی که تقریبا هر روز حداقل یک رکورد دیگر را برای بورس تهران رقم می‌زند، خیلی بعید به نظر نمی‌رسد.

اگرچه تعبیر می شود که فتح کانال تاریخی بورس در هفته جاری اجتناب ناپذیر باشد اما این شاخص برای رسیدن به اهداف بزرگتر مانند آنچه گفته شد نیاز به موتور محرکه قوی دارد. تورم یکی از سوخت‌های قوی و در دسترس این موتور است که با افزایش آن، قیمت دارایی‌ها نیز افزایش یافته و بنابراین ارزش ذاتی و قیمت سهام در بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جنبه‌های روانی ماجرا نظیر سودهای وسوسه انگیز بورس در روزهای قبل از حادثه تروریستی عراق و سقوط هواپیمای اکراینی در خطوط هوایی ایران، از دیگر عوامل مثبت این بازار تلقی می‌شود.

بنابراین همانطور که گفته شد فتح چهارمین ابرکانال به ویژه با حجم نقدینگی و صف‌های خرید طولانی تقریبا اجتناب ناپذیر است و شاید حتی در میانه معاملات امروز این بازار بتوان جشن ۴۰۰ هزار واحدی بورس تهران را برگزار کرد. البته شاید بهتر باشد به جای این موضوع بر پتانسیل‌های این بازار برای فتح دیگر ابرکانال‌ها تمرکز کرد.

فتح کانال ۴۰۰ هزار واحدی و عبور از آن باعث می‌شود، فعالان همگام با بازار و شاخص کل، بازدهی خود را به بیش از ۱۲۰ درصد برسانند که بازدهی قابل توجهی محسوب می‌شود. این بازدهی در حالی است که با یکسال انتظار و سپردن سرمایه به سیستم بانکی تنها ۱۵ درصد و در برخی موارد ۱۸ درصد سود عاید سرمایه گذاران می‌شود حال آنکه هنوز زمان یکساله فعالیت بازار سرمایه در سال جاری به پایان نرسیده و با روند پیش رو انتظار کسب سودهای بسیار بیشتر از ۱۲۰ درصد برای سرمایه گذاران همگام با شاخص وجود دارد.

بنابراین با در نظر گرفتن سرمایه گذاری‌های پر ریسک می‌توان حتی بازدهی این بازار را برای برخی ترکیب‌های سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰ درصد محاسبه کرد. رقمی که تقریبا با هیچ فعالیت اقتصادی متداول و اصطلاحا بازاری، قابل دستیابی نیست.

گزارش از: محمد رضائی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 405672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.