یک انتخابات درون حزبی 

ردصلاحیت گسترده اصلاح طلبان و سیل در جنوب شرقی ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۴ دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد. 

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «اصلاحات دوباره در بن‌بست انتخابات» به واکاوی رویکرد اصلاح‌طلبان بعد از بررسی صلاحیت‌ کاندیداها پرداخت و نوشت: روز یکشنبه داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس بالاخره از تایید یا عدم احراز صلاحیت خود باخبر شدند. در این میان و براساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان، ۲۴۷ نفر از نمایندگان فعلی مجلس برای انتخابات مجلس یازدهم داوطلب نمایندگی شده بودند که ۹۰ نفر آنها صلاحیت شان تایید نشده است. در این میان بیشترین رد صلاحیت‌ها به کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب برمی‌گشت. درواقع چهره‌های شاخص این جریان در مجلس اکثرشان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و از راهیابی به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازماندند. در انتخابات مجلس دهم، از بین نمایندگان مجلس نهم تنها ۳۷ نفر صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات ۹۴ تایید نشد. بنابراین مقایسه این تعداد از نمایندگان رد صلاحیت شده از سوی هیئت نظارت انتخابات با رد صلاحیت‌شدگان مجلس قبلی حکایت از افزایش نزدیک به سه برابری دارد و این درواقع برای جریان‌های سیاسی و البته در کل فضای کشور بی‌سابقه بوده است. حال با این حجم از رد صلاحیت‌ها باید دید اصلاح‌طلبان می‌خواهند چگونه در انتخابات شرکت کنند؟

سال ۹۲ ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان موجب شد تا جریان اصلاحات یکپارچه و تمام قد برای پیروزی حسن روحانی پا به میدان بگذارند. تیر این ائتلاف که به هدف نشست موجب شد تا این راه در جریان انتخابات ۹۴ و مجلس دهم هم تکرار شود؛ اتفاقا این‌بار هم نتیجه به کام این جریان تمام شد اما این ماجرا در مجلس دهم خیلی دوام نیاورد و کار دست‌شان داد. درواقع نتایج ائتلاف آن چیزی نشد که اصلاح‌طلبان انتظارش را داشتند. چرا که آنهایی که دست رفاقت و ائتلاف با اصلاح‌طلبان داده بودند پای‌شان که به مجلس رسید راهشان را جدا کردند. این امر باعث شد تا انتقادات زیادی هم در داخل این جریان و هم از سوی بدنه اجتماعی به اصلاح‌طلبان وارد شود. حالا این جریان سیاسی در حالی قدم در میدان انتخابات گذاشته است که نه تنها دچار ریزش پایگاه اجتماعی شده است بلکه حتی کاندیداهای شاخص آن نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان رد شوند. تا جایی که حتی در برخی حوزه‌ها این جریان سیاسی نامزدی برای انتخابات مجلس یازدهم ندارد. بنابراین مشخص نیست که در این دوره رویکرد و استراتژی آنها در انتخابات چگونه خواهد بود. 
 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «یک انتخابات درون حزبی» به بررسی رد صلاحیت های گسترده اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: دست‌کم ۱۱۰ نماینده فعلی مجلس ردصلاحیت شدند.» این خبری است که گزارش دیروزمان درباره اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را با آن آغاز کردیم، با این تفاوت که دیروز به‌جای آنکه ارجاع بدهیم به سطور این مطبوعه، در توضیح آن را به گفته‌های محمدعلی پورمختار و طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، دو نماینده به‌ترتیب اصولگرا و اصلاح‌طلب پارلمان ارجاع دادیم و نوشتیم که دست‌کم چهار نفر دیگر از نمایندگان مجلس نیز این خبر را تایید کرده‌اند. آماری که دیروز از تعداد نمایندگان فعلی مجلس که با نظر شورای نگهبان ردصلاحیت شده و درصورت عدم اعتراض به حکم اولیه، از حضور در رقابت انتخاباتی پیش‌رو بازمانده‌اند، در دست داشتیم، از حدود ۱۱۰ نماینده ردصلاحیت‌شده شروع می‌شد و به‌ادعای برخی دیگر از نمایندگان حتی تا ۱۳۰ نماینده و بیشتر از آن نیز حکایت داشت و حالا ۲۴ ساعت پس از انتشار اخبار مقدماتی، به رقمی نزدیک‌تر به تعداد دقیق نمایندگان ردصلاحیت‌شده رسیده‌ایم. قاسم میرزایی‌نیکو، یکی از نمایندگان اصلاح‌طلبی که حالا با حکم ردصلاحیت شورای نگهبان در مرحله نخست مواجه شده، از این عدد دقیق‌تر خبر داده که به‌گفته او، شامل حدود ۱۲۰ نماینده است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «سیل سیستان در آستانه عبور فاجعه» به بررسی طغیان رودخانه‌ها در جنوب شرقی کشور  پرداخت و نوشت:«سیستان دیگر سیستان نمی‌شود»، این را پیرمرد بلوچ با صدایی لرزان در پشت تلفن به خبرنگار همدلی گفت و بدون هیچ توضیح اضافه‌ای تلفن را قطع کرد تا عمق فاجعه سیل این روزهای بلوچستان ایران را در همین چند کلمه خلاصه کند.

پیرمرد بلوچ بیراه نمی‌گفت، چهار روز است آسمان سیستان و بلوچستان بی‌وقفه می‌بارد و ابرهای سمجش دست بردار نیست. آسمان این استان از روز جمعه تا حالا نزدیک به ۲۰۰ میلی متر باریده‌ است. بار ابرهای تیره این استان آن قدر زیاد بوده که «عباسعلی ارجمندی»، مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان به ایلنا گفته در طول ۳۰ سال اخیر این حجم از بارش بی‌سابقه بوده است. از روز جمعه گذشته که ابرهای زمخت آسمان پهناورترین استان کشور را محاصره کرد کسی فکر نمی‌کرد این ابرهای سیاه زندگی خاک گرفته سیستانی‌ها را با چالشی جدی روبرو کند و بسیاری از شهرها و روستاها را تا یک قدمی غرق شدن پیش ببرد. مقام‌های استان آمار هولناکی از خسارت سیل به رسانه‌ها اعلام کردند. می‌گویند ۲۰ هزار خانوار بی‌خانمان شدند و راه ۵۰۰ روستا نیز خسارت دیده و ارتباط‌شان کاملا قطع شده، ۱۲۰ روستا نیز در تاریکی مطلق فرو رفته و برق‌شان قطع شده است. البته مردم سیستان آمارهای واقعی را هولناک‌تر از آمارهای رسمی می‌دانند و می‌گویند وضعیت خیلی بغرنج‌تر از آن است که رسانه‌ها یا مقام‌های مسئول می‌گویند.

هر چقدر زمان می‌گذرد ابعاد فاجعه انگیز این سیل بیشتر می‌شود. اگر دیروز مردم این استان از ترس سیل به شاخه درخت‌ها پناه بردند و شب را بر روی شاخه درختان در زیر بارش شدید به صبح رساندند ،امروز باید نگران تمساح‌های پوزه کوتاه یا همان گاندوهای قاتل نیز باشند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «ارتفاع تورم در ۳۱ استان» نوشت: بررسی ارتفاع تورم در ۳۱ استان نشان می‌دهد اختلاف ارتفاع در بهترین و بدترین استان، به ۱۳ درصد رسیده است. براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ۱۲ ماهه در استان ایلام معادل ۶/ ۴۸ درصد در آذر بوده که بالاترین عدد در بین استان‌های کشور است. تعقیب‌کنندگان نزدیک این استان، لرستان و خراسان جنوبی هستند. از آن سو، کمترین ارتفاع تورم در فارس و قم ثبت شده است. در این استان‌ها نرخ تورم میانگین در بازه ۳۵ درصد قرار دارد. نکته‌ای که وجود دارد اینکه همچنان نرخ تورم ۱۲ ماهه گروه خوراکی‌ها در سطح بالایی قرار دارد. در همه استان‌ها به جز زنجان، تورم خوراکی‌ها بالای ۵۰ درصد بوده است. حتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ تورم خوراکی‌ها، در سطح ۶۶ درصد گزارش شده است. این فشار در غیرخوراکی‌ها کمتر بوده، چرا که نرخ تورم میانگین کل کشور ۴/ ۳۳ درصد بوده است. نکته دیگری که در گزارش مرکز آمار مشهود است، سطح بالاتر تورم در روستاها نسبت به شهرها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در شش استان، نرخ تورم ماهانه شهرها از روستاها بیشتر بوده و در غالب استان‌ها، اهالی روستاها فشار بیشتری از افزایش قیمت‌ها متحمل شده‌اند. بر این اساس، بالاترین نرخ تورم ماهانه آذرماه در بین کل مناطق شهری و روستایی، متعلق به روستاهای محروم‌ترین استان کشور، یعنی سیستان و بلوچستان است.

کد خبر 405663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.