در نقل و انتقالات نیم فصل لیگ برتر چه گذشت؟

بالاخره بعد از یک ماه تکاپوی نقل و انتقالاتی، از مستطیل سبز تا نیمکت‌های داغ، تکلیف تیم‌ها با خودشان و هوادارانشان برای نیم فصل دوم و سرنوشت ساز مشخص شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ۲۶ آذرماه سال جاری نقل و انتقالات رسمی لیگ برتر آغاز شد تا تیم‌ها در تکاپوی خرید بازیکن و پر کردن نقاط ضعف و لیست خود باشند.

لیست بازیکنان تیم‌ها و جاهای خالی آن از همان آغاز نوید یک زمستان گرم را می‌داد، زمستانی که با نیاز مبرم پرسپولیس به مهاجم، استقلال به هافبک، سپاهان به دفاع و ذوب آهن به دروازبان جذاب تر از همیشه جولان می‌کرد.

در این میان نیمکت‌های لیگ برتری نیز یکی از پر حواشی ترین نیم فصل‌های ادوار لیگ ایران را تجربه کرد، از داستان استراماچونی و کالدرون با پایتخت نشینان تا نیمکت خالی ذوب آهن و حواشی بی پایان یحیی که سرانجام به تیم مورد علاقه خود یعنی پرسپولیس رسید.

بعد از آغاز نقل و انتقالات مثل همیشه نام‌های بزرگ اطراف سرخابی‌های پایتخت شنیده شد، اما این سپاهان بود که با خرید دو مدافع خود را تقویت کرد، شهرخودرو نیز یکی از باشگاه‌های فعال نقل و انتقالات بود که البته با از دست دادن سروش رفیعی و یحیی گل محمدی نقل و انتقالات را به تلخی به پایان رساند، گل گهر و شاهین نیز با خریدهای خود در پی انقلاب و ماندن در لیگ بودند.

حال با پایان یافتن فرصت نقل و انتقالات در ساعت ۲۴ به بررسی کلی نقل و انتقالات زمستانی می‌پردازیم، لازم به ذکر است ترتیب بندی تیم‌ها بر اساس جدول لیگ برتر در نیم فصل اول است.

کالدرون رفت؛ یحیی و اوساگونا آمدند

پرسپولیس قهرمان نیم فصل اول لیگ برتر است، تیمی که به نظر می‌رسید با سرمربی آرژانتینی خود کنار آمده و با خرید یک مهاجم به سمت قهرمانی قدم برمی‌دارد.

اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، بلیت یکطرفه کالدرون انتخاب سرمربی را اولین دغدغه مدیران پرسپولیس کرد، البته که رفتن پیرمرد آرژانتینی بی ارتباط به عدم محبوبیت بین هواداران و بازیکنان نبود تا با رفتن او کسی دست به دامان وزارت ورزش و سفارت ایران در آرژانتین نشود.

بعد از رفتن کالدرون پرسپولیس به دنبال گزینه‌های مختلفی رفت، از دراگان اسکوچیچ تا دایی یا حتی کریمی، اما انصاری فرد در نهایت موفق شد یحیی را در آخرین روز نقل و انتقالات از چنگ پدیده در آورد تا با نیمکتی قوی به سوی نیم فصل دوم برود.

در خصوص مهاجم نیز به دلیل تأکید کالدرون مبنی بر خرید مهاجم داخلی پرسپولیس وضعیت آقای گل لیگ برتر و شهریار مغانلو را بررسی کرد که در مورد هر دوی آنها جواب منفی باشگاه مانع سرخپوش شدن آنها شد تا چرخش سرخ‌ها مجددا به سوی خارجی‌ها باشد، خارجی‌هایی که از بررسی شرایط استوکس آغاز شد و با جذب اوساگونا به پایان رسید، البته که طبق اعلام گل محمدی خرید استوکس نیز در مراحل پایانی است.

این تیم در روز پایانی نقل و انتقالات قرارداد فرشاد احمدزاده و حسین ماهینی را فسخ کرد و با محمد سلطانی مهر نیز قرارداد بست.

دو خرید دفاعی/ وضعیت مبهم قلعه نویی

تیم بعدی سپاهان اصفهان است، تیمی که با مصدومیت شدید عزت الله پورقاز فقط نیاز به یک مدافع وسط داشتند که این موضوع با خرید محمد طیبی باتجربه حل شد، در ادامه نیز با خرید مهدی ترکمان در دفاع چپ این پست خود را تقویت کرد.
در خط هافبک نیز بعد از اظهار نظر قلعه نویی مبنی بر لزوم خرید پاتوسی باشگاه اصفهانی به دنبال او رفت، اما فولادی ها آنها را ناکام گذاشتند تا در آخرین روز نقل و انتقالات سپاهان دست روی سروش رفیعی هافبک خلاق سابق پرسپولیس بگذارند.
اما نیمکت سپاهان روزهای پر التهابی پشت سر می‌گزارد و با احتمال انتخاب قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی حال باید منتظر ماند و دید در صورت رسمی شدن این اتفاق تیم اول اصفهان چه کسی را روی نیمکت خود خواهد دید.

تک خرید تراکتور درپست دفاع راست

تیم سوم تراکتور سازی تبریز است، تیمی که امسال کار خود را با مصطفی دنیزلی آغاز کرد و بعد از کسب نتایج ضعیف او را اخراج کرد، حالا نیز ساکت ابهامی بعد از چهار پیروزی متوالی به طور رسمی سکان هدایت این تیم را به عهده گرفت.
این تیم بعد از فسخ قرارداد کوین فورچونه و سوگیتا، با میلاد فخرالدینی دفاع کناری ذوب آهن قرارداد بست تا میلاد به شهری که با ناراحتی آن را ترک کرده بود برگردد.

صنعت نفت چراغ خاموش نقل و انتقالات

صنعت نفت آبادان تیم بعدی است، تیمی که در ابتدای انتقالات با احتمال رفتن اسکوچیچ روبه‌رو بود، اما او ماند و بازیکنی نیز برای خرید انتخاب نکرد تا این تیم بدون جدا شدن یا اضافه شدن بازیکنی به کار خود در نقل و انتقالات زمستانی پایان دهد و با اتکا به قدرت ثبات به سمت کسب سهمیه حرکت کند.


پاتوسی از دست رفت، مطهری به آرزویش رسید

پنجمین تیم باشگاه استقلال تهران است که شروع کار این تیم با می‌آیم و نمی‌آیم استراماچونی آغاز شد و با وجود پرداخت بخش از مطالبات وی، استراما حاضر به بازگشت به استقلال نشد تا فرهاد مجیدی سکان هدایت آبی‌ها را بر عهده بگیرد.
بعد از نشستن مجیدی روی نیمکت استقلال آنها در اولین اقدام امیر ارسلان مطهری را آبی پوش کردند، استقلال در ادامه سراغ گزینه‌هایی مانند آقایی و هادی محمدی رفت که در جذب آنها ناکام بود و در مقابل میلاد باقری و مرتضی آقاخان را از دست داد.

شهرخودرو پرکار در نقل و انتقالات

تیم بعدی شهر خودرو است که تا روزهای پایانی نقل و انتقالات حال روز خوبی داشت، اما در روز پایانی همه چیز عوض شد، یحیی رفت و رفیعی، محمدی مهر، اکبر منادی، زامهران، روح الله باقری و یونس شاکری نیز از شهرخودرو جدا شدند تا خرید بازیکنانی همچون حسن جعفری، میلاد سرلک، علی طاهران، روح الله سیف الهی و محمدرضا خلعتبری آنطور که باید به چشم نیاید.

شاه ماهی نقل و انتقالاتی در چنگ فولاد

فولادی ها که بدون استرس در خصوص مربی پا به نقل و انتقالات گذاشتند، عملکرد مثبتی در این خصوص داشتند و با جذب سینا زامهران، زبیر نیک نفس و فرشاد احمدزاده  به سمت سهمیه لیگ قهرمانان آسیا قدم برداشت.
اما شاه ماهی نقل و انتقالات توسط آذری هایجک شد، آیاندا پاتوسی هافبک سابق استقلال که در لیست مازاد بن یاس قرار گرفت تا در تیررس استقلال بگیرد و برخی منابع از توافق دو طرفه دادند اما سرانجام پاتوسی به فولاد رفت.

ثبات در نفت مسجد سلیمان

در نفت مسجد سلیمان به مانند فولاد تغییری در نیمکت ایجاد نشد، البته که زمزمه‌هایی مبنی بر عدم رضایت تارتار و حتی مذاکره او با ذوب آهن و پرسپولیس شنیده شد، اما سرانجام او در مسجد سلیمان ماندگار شد.شگفتی امسال لیگ برتر، آرمان قاسمی، احسان تاییدی، مهدی زبیدی،احمد گوهری و محمد امین اسدی را جذب کرد تا بتواند جای خالی فروش محمد طیبی و فرزاد حاتمی را پر کند و با قدرت به سمت نیم فصل دوم قدم بردارد.

خطیبی از کف ماشین سازی رفت

ماشین سازی، تیم دوم شهر تبریز کار خود در نقل و انتقالات را با رفتن رسول خطیبی آغاز کرد تا یک مربی با تجربه یعنی احمد شیخ لاری جانشین وی شود.
این تیم هنوز در نقل و انتقالات موفق به خرید بازیکنی نشده است، این در حالی است که گلزن ترین هافبک لیگ یعنی احمد زنده روح و نیز سامان نریمان جهان از این باشگاه جدا شدند.
در مازندران بر روی نیمکت تغییری ایجاد نشد، در سمت دیگر این تیم با جذب حامد بحیرایی از سپاهان و روح الله باقری از پدیده چشم به راه نیم فصل دوم ماندند، حسن جعفری، میلاد سرلک و امید سینگ مهم‌ترین جداشده های نساجی بودند.

مهدی خلیل ناجی مدیریت ذوب آهن/ تکلیف سرمربی مشخص نیست

ذوب آهن در آغاز انتقالات نیم فصل با علیرضا منصوریان فسخ کرد تا مدیران این باشگاه در تکاپوی انتخاب سرمربی باشند، برای ساعاتی این تکاپو جای خود را به انتشار اخبار سرمربیگری دایی در ذوب آهن داد، موضوعی که از طرف خود دایی تکذیب شد تا با عدم قبول این مسئولیت توسط تعداد زیادی از مربیان ذوب آهن همچنان بدون تیم باشد.
علاوه بر اوضاع قرمز نیمکت در بحث بازیکن نیز ذوب آهن ضعیف عمل کرد و با از دست دادن مطهری، فخرالدینی و خلعتبری امید ترمیم تیم این تیم برای هواداران به یک کابوس تبدیل شود.

البته تیم اصفهانی با جذب مهدی خلیل در خط دروازه و فرشاد محمدی مهر در خط دفاع تا حدودی خود را تقویت کرد.

پارس جنوبی و تقویت خط حمله

پارس جنوبی جم، تیمی که در این چند سال همواره عملکرد خوبی در لیگ برتر داشته است در همان ابتدای نقل و انتقالات فراز کمالوند را از دست داد و با جانشینی هومن افاضلی به سمت نقل و انتقالات قدم برداشت‌.

این تیم با خرید امین منوچهری مهاجم سابق استقلال و نفت تهران به خط حمله خود قدرت بخشید، علاوه بر منوچهری آدام همتی، میلاد باقری، فرید محمدزاده، میلاد خدایی اصل توسط جمی‌ها جذب شدند تا این تیم با تجدید قبا به امید نیم فصل دوم باشد.

مدافع سابق سپاهان در سایپا

سایپا با اعتماد بر سرمربی جوان خود، قرارداد چهار بازیکن را به ثبت رساند که مهم‌ترین آن را می‌توان خالد شفیعی دانست، سایپا علاوه بر شفیعی، مرتضی آقاخان از استقلال، محمد اکبر منادی از شهر خودرو و محمد صادق بارانی از شاهین بوشهر دیگر خریدهای خودرو سازان بودند.

استحکام خط دفاعی پیکان

پیکان تیم بعدی است، تیمی که فرکی در آن ماندگار شد و از همان آغاز به دلیل داشتن دو مهره خوب که در نیم فصل اول درخشیدند کار سختی را داشت، اما سرانجام شهریار مغانلو و سعید واسعی در بین پیکانی ها ماندگار شدند.
این تیم با جذب دانیال ماهینی در خط دفاع و آرام هایراپتیان در خط دروازه وضعیت دفاعی خود را بهبود بخشید، البته پیکان در این مدت اسماعیل شریفات را از دست داد.
گلزن ترین هافبک لیگ در سیرجان 

ترکیدن بمب نقل و انتقالات در سیرجان

اما بمب و شگفتی ساز نقل و انتقالات نیم فصل گل‌گهر بود که بدون تغییر در نیمکت، احمد زنده روح گلزن ترین هافبک لیگ، رضا علیاری، یونس شاکری، میلاد کمندانی و احمد موسوی را خرید تا نشان دهد سودای ماندن در لیگ برتر را در سر می‌پروراند.

عملکرد خوب شاهین در نقل و انتقالات

و سرانجام تیم آخر جدولی شاهین شهرداری بوشهر که با سرمربی خارجی خود که در میانه فصل به شاهین آمد در نقل و انتقالات عملکرد مثبتی داشت که سرآمد آن اسماعیل شریفات بود، حامد محمودی،سجاد حیدری، سجاد مشکل پور، میثم دورقی، ابوالفضل رزاق پور دیگر خرید های تیم تازه لیگ برتری شده شاهین بود.

بررسی کلی نقل و انتقالات لیگ برتر

پرسپولیس: کریستین اوساگونا، محمد سلطانی مهر

سپاهان: مهدی ترکمان، محمد طیبی، سروش رفیعی

تراکتور: میلاد فخرالدینی

صنعت نفت آبادان: بدون خرید

استقلال: امیر ارسلان مطهری

شهر خودرو: حسن جعفری، میلاد سرلک، روح الله سیف الهی، امید خلعتبری، علی طاهران

فولاد: سینا زامهران، آیاندا پاتوسی، زبیر نیک نفس، فرشاد احمدزاده

نفت مسجد سلیمان: آرمان قاسمی،مهدی زبیدی، احسان تاییدی، احمد گوهری، محمد امین اسدی، احمد گوهری 

ماشین سازی: بدون خرید

نساجی: روح الله باقری، حامد بحیرایی

ذوب آهن: مهدی خلیل، فرشاد محمدی مهر

پارس جنوبی جم: امین منوچهری،آدام همتی، میلاد باقری، فرید محمدزاده، میلاد خدایی اصل

سایپا: خالد شفیعی، محمد اکبر منادی، محمد صادق بارانی، مرتضی آقاخان

پیکان: آرام هایراپتیان، دانیال ماهینی

گل گهر: احمد زنده روح،رضا علیاری، یونس شاکری، میلاد کمندانی، احمد موسوی

شاهین شهرداری بوشهر: اسماعیل شریفات،حامد محمودی،سجاد حیدری، سجاد مشکل پور، ابوالفضل رزاق پور، میثم دورقی

کد خبر 405655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.