۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵
ایده‌هایی نو در شهری کهن

شهرسازی، رکن اصلی مدیریت شهری و قلب تپنده شهرداری است، زیرا شهرسازان می‌توانند با بکار بردن اصول مدرن، علمی و هماهنگ با مولفه‌های بومی، زمینه تحول و نوگرایی سازنده در معماری شهری را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معماری اصیل ایرانی تلفیقی از جلوه‌های طبیعی، نیازهای روحی بشر و اقتضائات اجتماعات انسان مشرقی است که از ارکان اصلی تمدن کهن ایرانی-اسلامی نیز محسوب می‌شود.

سمنان از کهن‌ترین شهرهای ایران است که از نظر اصول معماری و شهرسازی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، اما لازم است اصول کهن شهرسازی این شهر در فرایند تلفیق با روش‌های مدرن معماری شهری، دست‌مایه تحول و توسعه و نوگرایی در این زمینه باشد. مدیریت شهری به عنوان ناظر و مجری اصلی برنامه‌های شهرسازی متولی هدایت و اجرای طرح‌های تدوین شده در این زمینه است.

شهرسازی، قلب تپنده شهرداری

مریم هاشمی‌معتمدی، معاون شهرسازی و معماری شهردار سمنان بررسی اهداف و سیاست‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شهرداری سمنان در زمینه شهرسازی و در زمینه اجرای طرح‌های تفصیلی و جامع را از اهداف مهم این معاونت برمی‌شمرد و می‌گوید: این معاونت بر اجرای نقشه‌های تفصیلی و جامع نظارت دارد.

وی ارایه پیشنهادهای لازم به منظور تغییر ضوابط و مقررات شهرسازی مناطق و نظارت بر آن درخصوص صدور پروانه‌ پایان کار، استعلامات و برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ را از دیگر وظایف این معاونت می‌داند و  می‌افزاید: شهرداری جایگاه بسیار مهمی در اجرای مقررات کمیسیون ماده ۱۰۰ دارد و جلسات این کمیسیون در سمنان به صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار سمنان ادامه می‌دهد: بعضی از ادارات مانند "شهر دوستدار کودک" و "اداره مهندسی نظارت بر ساخت و سازها" در شهرداری سمنان، زیر نظر حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری فعالیت می‌کنند.

هاشمی‌معتمدی با اشاره به طرح تفصیلی شهر سمنان می‌گوید: در پایان سال ۹۵ با انعقاد قرارداد با شرکت مهندسان مشاور، مراحل تهیه و تدوین این طرح به پایان رسید؛ این طرح جهت بررسی و تصویب به کمیسون ماده ۵ شهرداری سمنان ارایه شده است و در حال حاضر مراحل تصویب و تایید آن در جریان است.

احداث نخستین پارک هوشمند استان سمنان

وی می‌گوید: پارک هوشمند کودک‌ که برای نخستین‌بار در استان سمنان قرار بر اجرایی شدن آن می باشد، پارکی است که به صورت مجازی با مجموعه ای از  نرم افزارهای رایانه ای طراحی خواهد شد.

هاشمی‌معتمدی ادامه می دهد: مراحل طراحی، نرم افزاری و زیرساختی پارک هوشمند سمنان به اتمام رسیده و در فاز بعدی به مرحله اجرا می رسد و امیدواریم تا ایام الله دهه فجر سالجاری افتتاح گردد. سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان پس از افتتاح این پارک عهده دار حفاظت و نگهداری آن است.

وی می‌افزاید: این پارک به گونه‌ای طراحی شده که کودکان با ورود به آن و استفاده از اپلیکیشن مخصوص پارک، دنیایی پر هیجان از بازی به صورت سه بعدی را تجربه می‌کنند که تصاویر آن عملا به صورت سه بعدی شکل می‌گیرد.، همچنین در این اپلیکیشن موارد متنوعی مانند باغ وحش، پارک دلفین‌ها و آموزش نماز تعریف شده است.

شهر دوستدار کودک

معاون شهرسازی شهردار سمنان خاطرنشان می‌کند: شهر دوستدار کودک، شهر شادی است که در آن تمام عناصر و اجزای تشکیل‌دهنده با توجه به نیاز و حقوق کودکان ساخته و پرداخته می‌شود، در این راستا توسعه، مناسب‌سازی و بسترسازی کالبدی و اجتماعی از نیازهای کودکان است که مورد توجه قرار می‌گیرد.

هاشمی معتمدی می‌افزاید: شهر دوستدار کودک گستره بسیار وسیعی دارد که شامل تمامی اجزا و ارکان شهر می‌شود؛ با بسیاری از سازمان‌ها و ادارات مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و کتابخانه مرکزی شهر، قرارداد منعقد شده تا فضاهای مناسب کودکان طراحی و ایجاد شود.

وی اظهار می‌کند: درحال حاضر هفت شهر در کشور به عنوان شهر دوستدار کودکان انتخاب شده و شهر سمنان نیز داوطلب کسب این عنوان است.

معاون شهرسازی شهردار سمنان کسب عنوان شهر دوستدار کودک را نیازمند زمینه‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های فنی می‌داند و عنوان می‌کند: در این راستا ابتدا باید با ورود به فاز مطالعاتی، اطلس جامع وضعیت بهداشت، آموزش، تحصیل، فرهنگ و تغذیه کودکان تهیه شود.

هاشمی‌معتمدی می‌گوید: با افرادی که تجربه لازم در این زمینه را داشته و موفق بوده‌اند در حال تهیه عقد قرارداد هستیم  تا بتوانیم با تهیه اطلس جامع درخصوص تهیه آمار کودکان شهر و شناخت کاستی‌ها و نقاط ضعف و قوت وارد فاز اجرایی شویم.

وی اظهار می‌کند: در طراحی پارک سیمرغ سمنان، از دیوارها تا وسایل بازی و ایجاد پارک ترافیکی، شرایط متناسب برای کودکان پیش‌بینی شده است؛ همچنین مناسب‌سازی پارک‌ها و فضاهای تفریحی و گردشگری، افزایش خانه‌های بازی در شهر، ایجاد کافه کتاب و امکاناتی که برای کودکان نو و جذاب باشد، پیش‌بینی شده است.

بومی‌سازی ضوابط شهرسازی

معاون شهرسازی و معماری شهردار سمنان  می گوید: مهم‌ترین اقدامات انجام شده از ابتداس سال گذشته تا پایان هشت ماهه نخست امسال می‌توان به برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۱۰۰ به صورت فشرده، همکاری با گروه ممیزی در حوزه شهرسازی برای کنترل و پایش و برخورد قانونی در حوزه شهرسازی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه شهرسازی برای تمامی کارکنان شهرداری در دانشگاه علمی‌کاربردی شهرداری اشاره کرد.

هاشمی‌معتمدی می‌افزاید: برای ایام پایانی سال، موضوع برون‌سپاری را بر حسب دستور شهردار و شورای شهر در زمینه سیما و منظر شهری با عقد قرارداد  با مشاور اجرا می‌شود تا ضوابط شهرسازی بومی‌سازی شود؛ همچنین در حال عقد قراردادی درخصوص پاکسازی معابر، تابلوهای شهری، بهسازی معابر اصلی و زیباسازی آن‌ها برای استقبال از سال نو هستیم.

الهام از معماری ایرانی

وی اظهار می‌کند: از شهروندان می‌خواهیم تا با توجه به اهمیت سیما و منظر شهری با مهندسان و معماران سازمان نظام‌مهندسی و اداره معماری و شهرسازی شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم با بهره‌گیری از نمای آجری در ساختن نمای ساختمان‌ها، فرهنگ بومی و ایرانی را زنده نگه داریم.

کد خبر 405643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.