۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۴
پیاده‌راه اختصاصی

رعایت حقوق دیگران و پرهیز از انجام اقدامات تنگ کننده عرصه کار و زندگی بر دیگران، لازمه همزیستی مسالمت‌آمیز در شهر است ،اما برخی شهروندان دانسته یا نادانسته کارهایی می‌کنند که موجب آزار و ناراحتی دیگران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری مرجع رتق و فتق امور شهری است. "قانون شهرداری‌ها" قریب ۱۳۰ وظیفه را برای آن تعیین کرده که همه به طور مستقیم با مسائل مختلف زندگی شهروندان در ارتباط است. مهم‌ترین وظایف این سیستم در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها آمده که بر اساس تبصره ۱ بند ۲ آن، یکی از مهم‌ترین آن‌ها مقابله با سد معبر است.

سد معبر عنوانی عام در میان تخلفات شهری است که مصادیق مختلفی مانند دست‌فروشی، رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در پیاده‌رو، احداث محل‌های موقت کسب و عرضه اجناس در محل‌های غیرمجاز و حاشیه‌راه‌ها و قرار دادن اجناس مغازه‌ها در مسیر معبرهای عمومی دارد که گریبانگیر اغلب شهرها و شهروندان آن‌ها هست. در شهرضا نیز این معضل اجتماعی وجود دارد و سبب گلایه و انتقاد شهروندان شده است. مسئولان شهرداری این شهر می‌کوشند به هر طریق ممکن با این مسئله برخورد و از تبعات آن بکاهند.

همه راه‌ها به شهرداری ختم می‌شود

کاظم سامع از دست فروشان شهرضا، می‌گوید: با مدرک کارشناسی ارشد شغلی برای من پیدا نشد و حالا در سن ۳۳ سالگی برای امرار معاش جز دستفروشی کاری نمی‌توانم بکنم.

وی ادامه می دهد: بیکاری بدترین آسیب اجتماعی است که فرد و جامعه را آزار می‌دهد.

نرگس ضیایی، شهروند دیگری است که در بافت فرسوده شهرضا سکونت دارد، می‌گوید: همسرم با وانت میوه‌فروشی می‌کند، اما هر روز باید بخش زیادی از درآمدش را به عنوان جریمه به شهرداری بدهد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری برای جمع‌آوری دست‌فروشان اصرار می‌کند، اما کارهای دیگر را درست انجام نمی‌دهد با وجود آنکه بارها برای جمع‌آوری و انتقال نخاله و پسماند به آن‌ها اطلاع داده‌ایم، اقدامی نشده است.

یحیی رضایی از کسبه بازار شهرضا می‌گوید: مساحت مغازه من کم است و جای کافی برای قرار دادن اجناس وجود ندارد؛ از سوی دیگر تنها من نیستم که اجناسم را خارج از مغازه قرار می‌دهم؛ شهرداری باید فکری برای این وضع بکند که هم شهروندان به سادگی عبور کنند و هم کسبه ضرر نکنند.

در حالی که دستفروشان و کسبه با توجیهات و دلایل مختلف اقدام به سد معبر و ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان می‌کنند، شهروندان آزرده از این وضع، شهرداری را مسئول اصلی رسیدگی و سر و سامان دادن به این وضع می‌دانند.

رسول رحمتی از شهروندان شهرضایی است که از فعالیت دستفروشان و سد معبر مغازه‌داران حدفاصل خیابان صاحب الزمان(عج) تا میدان تاسوعا گلایه دارد: پیاده‌روها جایی برای رفت و آمد ندارد؛ میوه‌فروشان اجناس خود را در پیاده‌رو قرار می‌دهند، اطراف محل کسب سایر کسبه هم وضع بهتری ندارد.

رضا باقری شهروند دیگری است که انتقاد خود را اینگونه مطرح می‌کند: دوچرخه‌سواران و موتورسواران در پیاده‌رو حرکت می‌کنند و وسیله نقلیه خود در این محل‌ها پارک می‌کنند. چاله‌ها و خرابی ناشی از اجرای طرح‌های شهرداری، اداره برق یا سایر ادارات تا مدت‌ها باقی است و مانع رفت و آمد می‌شود.

سد معبر زیر ذره‌بین مأموران شهرداری

این انتقادات در حالی مطرح می شود که محمد حسین کوهی‌زاده، معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شهرضا از صدور ۶۵۰ فقره اخطاریه رفع سد معبر در هشت ماه گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: کسبه و اصناف با رعایت حقوق شهروندی و پرهیز از هر اقدامی که مخالف قانون و با حقوق دیگران در تعارض است، می‌توانند زمینه ارتقای کیفیت و شرایط زندگی شهری را فراهم کنند. 

وی با بیان اینکه ماموران شهرداری در حیطه وظایف قانونی از تضییع حقوق شهروندان و بی‌توجهی به قانون جلوگیری می‌کنند،  می‌افزاید: در هشت ماه گذشته بیش از ۱۵۵ فقره اخطاریه ماده ۱۶ در خصوص تخلیه پسماندهای ساختمانی در نقاط مختلف شهری و ۳۲ فقره اخطاریه ماده ۱۰۰ صادر شده است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شهرضا با اشاره به پاکسازی پنج مورد دیوارنویسی فاقد مجوز در این شهر، ادامه می‌دهد: براساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات باشد ممنوع است، مگر در محل‌هایی که‌ شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند، در این محل‌ها نیز فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا شود و نوشتن روی آن ممنوع است‌؛ متخلف از این محدودیت‌های قانونی به تادیه خسارت مالک و پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.

کوهی‌زاده اظهار می‌کند: از ابتدای امسال ۹۹ فقره اخطاریه در خصوص تدابیر رفع خطرات سیل و حریق و ۹۷ فقره اخطاریه مشاغل مزاحم و غیربهداشتی صادر شده است.

وی با بیان اینکه نصب بنر جهت هشدار دیوارکشی طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها در حال پیگیری است، می‌گوید: به محض اعلام نتیجه، این کار به واحد امانی واگذار می‌شود.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شهرضا از طرح ساماندهی انار فروشان بازار محلی و حاشیه خیابان‌ها، خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: ماموران شهرداری طرح‌های رفع سد معبر و جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی را اجرا و با هر اقدامی که به نادیده گرفتن قوانین و حقوق شهروندان منجر شود مقابله می‌کنند.

کد خبر 405628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.