خواص ‌درمانی ‌اسفناج

خرما ‌و کمک به کاهش ‌وزن ‌بدن، پیشگیری از اضافه وزن زمستانی، نوشیدن ‌مداوم چای ‌و افزایش طول عمر، خواص درمانی اسفناج و روش هایی برای افزایش ‌خاصیت برنج را در بسته خبری سلامت ‌ایمنا ‌بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ خرما ‌در واقع یکی از میوه‌های بسیار مغذی است که دارای میزان بالایی کالری ‌و انرژی است. این میوه ‌حاوی مقدار زیادی مواد معدنی است. از جمله مواد موجود در خرما ‌و رطب می‌توان به آهن، منگنز، روی، پتاسیم و همچنین ویتامین‌هایی نظیر A B و E اشاره کرد. خرما می‌تواند خوراکی ایده‌آلی برای تغذیه مناسب و بهره‌مندی از فواید سالم آن برای حفظ سلامت بدن باشد. مصرف خرما باعث درمان یبوست ‌و ملین شدن شکم می ‌شود.

خرما سوخت ‌و ساز بدن را بالا می ‌برد و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود ‌و در نهایت به کاهش وزن بدن کمک می کند. خرما ‌حاوی نیکوتین است ‌که مشکلات گوارشی و روده را درمان می کند. باکتری مفید را افزایش می ‌دهد و باکتری مضر را از بین می برد. با بهبود دادن عملکرد سیستم هاضمه، باعث کاهش وزن می شود. خرما حاوی مقدار زیادی پروتئین هم هست. پروتئین‌ها به سختی هضم می‌شوند ‌و برای انتقال به روده بزرگ به زمان طولانی‌تری نیاز دارند. همین موضوع باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و کمتر میل به خوردن داشته باشید. علاوه بر این، مصرف پروتئین باعث ترمیم و عضله‌سازی بدن هم ‌خواهد شد.

نوشیدن مداوم چای ‌و افزایش ‌طول عمر

مطالعه جدید ‌نشان می ‌دهد نوشیدن چای حداقل سه بار در هفته با افزایش طول عمر و امید به زندگی بیشتر مرتبط است. «شین یان وانگ»، سرپرست ‌تیم ‌تحقیق، در این باره، اظهارکرد: «نوشیدن مداوم چای ‌با کاهش‌ ریسک بیماری قلبی ‌عروقی ‌و مرگ ‌به هر علتی مرتبط است. بیشترین ‌تأثیرات ‌سلامت ‌مرتبط ‌با ‌نوشیدن ‌چای ‌سبز ‌و ‌افرادی است که چای را به طورمداوم و برای طولانی مدت مصرف می‌کنند.»

همچنین نوشیدن دائمی ‌چای با ۲۰ درصد کاهش ریسک بیماری قلبی ‌و سکته ناگهانی، ۲۲ درصد ریسک کمتر بیماری قلبی ‌و سکته مرگبار و ۱۵ درصد کاهش خطر مرگ به هر علتی مواجه بودند. «دانگ فنگ گو»، عضو دیگر تیم تحقیق، در این باره، گفت: «تاثیرات محافظتی ‌نوشیدن چای ‌در بین گروه‌های که ‌به طوردائمی چای می‌نوشیدند ‌بسیار مشهود بود. مطالعات ‌نشان ‌می‌دهد ‌ترکیبات بیواکتیو اصلی ‌در چای موسوم به پلی ‌فنول ‌ها، طولانی ‌مدت ‌در بدن ‌ذخیره ‌نمی‌شوند. از این ‌رو نوشیدن مکرر چای ‌در طول یک ‌دوره طولانی ‌برای تأثیر حفاظتی از قلب ضروری است.»

محققان ‌در تأثیر بیشتر چای سبز نسبت ‌به ‌چای ‌سیاه دو فاکتور را ‌عنوان می‌کنند. ‌اول اینکه چای سبز منبع غنی ‌پلی ‌فنول ‌ها است ‌که ‌عامل ‌حفاظتی ‌در مقابل ‌بیماری ‌قلبی عروقی ‌و فاکتورهای پرریسک آن از جمله فشارخون بالا ‌و چربی بالا است. درحالی که ‌چای سیاه معطر می‌شود ‌و در طول این فرایند، پلی فنول ‌های آن در قالب رنگدانه ‌ها اکسید می‌شوند و تأثیرات آنتی اکسیدانی شأن را از دست می‌دهند. دوم اینکه چای سیاه غالباً با شیر مصرف می‌شود ‌و مطالعات قبلی هم نشان داده اند که این ترکیب تأثیرات مؤثر سلامت چای بر عملکرد عروقی را بی اثر می‌کند.

خواص درمانی اسفناج

اسفناج یکی از موادغذاییِ بسیار سالم است، مطابق بررسی‌های صورت‌گرفته بیش از ۱۰ آنتی‌اکسیدان فلاونوئید در این سبزی وجود دارد و این آنتی‌اکسیدان‌ها تنها یکی از چند ماده‌ آلی و معدنی موجود در اسفناج هستند. اشعه‌ فرابنفش ممکن است در تماس با پوست فرد عامل ابتلا به سرطان پوستشود یا به ظاهر پوست آسیب برساند، ویتامین C و A موجود در اسفناج، آسیب ناشی از اشعه‌ فرابنفش را بهبود می بخشد.

اگر مصرف مواد غذایی‌ حاوی آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج را در رژیم غذایی روزانه‌ خود قرار دهید، سرعت تولید سلول‌های پوستی را افزایش پیدا می کند و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کنید، کلاژن یکی از مواد سازنده‌ پوست است که در بهبود کشسانی و زیبایی پوست نقش دارد. این سبزی در حفظ سلامت پوست نقش ویژه ای دارد، اشعه‌ فرابنفش ممکن است در تماس با پوست فرد منجر به سرطان پوست شود یا ظاهر پوست را خراب کند.

ویتامین C و A موجود در اسفناج، آسیب ناشی از اشعه‌ فرابنفش را ترمیم می‌کنند. اگر مصرف مواد غذایی‌ حاوی آنتی‌اکسیدان، مانند اسفناج را در برنامه‌ غذایی روزانه‌ خود قرار دهید، سرعت تولید سلول‌های پوستی را بالا می‌برید و تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کنید. کلاژن یکی از مواد سازنده‌ پوست است که در بهبود کشسانی و زیبایی پوست نقش دارد.

فیتونوترینت‌های موجود در اسفناج به سم‌زدایی بدن کمک می‌کنند و با جلوگیری از رشد انبوه فلورهای میکروسکوپی روده، کارکرد کبد را بهبود می‌بخشند. همچنین بین کاهش التهاب لوله‌ گوارش ومصرف فلاونوئید و کارتنوئیدهای درون اسفناج رابطه مستقیم وجود دارد. هرچه التهاب لوله‌ گوارش کمتر شود، لایه‌ داخلی آسیب‌پذیر آن ومعده نیز سالم‌تر می‌مانند واحتمال پیشرفت سندرم روده‌ نشت‌کننده و ناراحتی‌های گوارشی دیگر کاهش می‌یابد. همچنین اسفناج غنی از فیبر است.

اسفناج در پیشگیری از دیابت بسیار موثر است، این سبزی حاوی استروئیدهای مفیدی به‌نام فیتواکسایتروئید است. بررسی‌ها نشان داده‌اند این استروئید، متابولیسم گلوکز یا همان شکر خودمان را افزایش می‌دهد و به‌این‌ترتیب سطح قندخون پایدار می‌ماند و بالا نمی‌رود. این خاصیت برای بیماری دیابت پنهان، دیابت و نیز سندرم‌های دیگری که در متابولیسم سلولی اختلال به‌وجود می‌آورند، به‌شدت به‌کار می‌آید، زیرا این استروئید مولفه‌هایی را که ذخیره‌ چربی را برای هورمون انسولین به سطح بحرانی می‌رسانند، به پایین‌ترین سطح ممکن کاهش می‌دهند.

پژوهش‌های ‌صورت‌گرفته نشان ‌می‌دهند اسفناج نه تنها ‌غنی ‌از منیزیم است، بلکه ‌پس ‌از پخته‌شدن نیز منیزیم آن از بین ن‌می‌رود. منیزیم یکی از مواد معدنی ‌مهم ‌در بدن به‌شمار می‌رود ‌و در کارکرد سالم سلول‌ها ‌و بیش از ۳۰۰ عملکرد مختلف بدن نقش دارد. متاسفانه بیشترِ افراد بزرگ‌سال در کشورهای پیشرفته با کمبود منیزیم مواجه اند، ولی خود از آن باخبر نیستند. منیزیم در تنظیم کلسیم، پتاسیم و سدیم بدن نقش مهمی برعهده دارد.

پیشگیری از اضافه وزن زمستانی

در روزهای سرد زمستان غذای پرکالری ‌تر و بیشتری می ‌خوریم و تحرک کمتری داریم. در این فصل ناخودآگاه کنترل هوس ‌خوردن شیرینی و غذاهای پرکالری به ‌سختی انجام می شود. این عامل در کنار بقیه موارد زمینه افزایش وزن را فراهم می کند. بی ‌خوابی هم مزید بر علت است و افراد تمایل بیشتری به مصرف غذا های چرب ‌و شیرین پیدا می کنند. به گفته محققان در حالتی ‌خوش بینانه نگاه کردن به این قضیه نشان می دهد: ما در زمستان روزانه ۲۰۰ کالری اضافه دریافت می کنیم.

خورشید ‌در فصل زمستان تابش کمتری دارد و این ‌موضوع باعث می شود تا نور کمتری به بدن ما بتابد ‌و همین عامل باعث اختلال عاطفی فصلی می ‌شود که ‌نتیجه تغییردر ترشح هورمون ها و ساعت بیولوژیکی بدن است. یکی دیگر از پیامدهای کاهش تابش نور خورشید، افت سطح ویتامین D است. این در حالی است که برخی از مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D می‌تواند موجب افزایش وزن شود. کمبود ویتامین D باعث می‌شود احساس خستگی و انرژی کمتری داشته باشید. به همین دلیل پزشکان به بعضی از افراد مصرف مکمل های این ویتامین را تجویز می کنند.

برای پیشگیری ‌از افزایش وزن زمستانی رژیم متعادل داشته باشید و از فست فودها اجتناب کنید. از رژیم غذایی مایع با انواع سوپ‌ها و آش‌های سالم استفاده کنید. از کم تحرکی دوری کنید. می‌توانید اطراف خانه یا محل کارتان قدم بزنید. ورزش های عضله ساز باعث افزایش متابولیسم می‌شود. از ادویه‌های گرم زمستانی استفاده کنید تا بدنتان گرم‌تر شود و انرژی بیشتری برای فعالیت بدنی داشته باشد. گرسنگی بی‌موقع را با نوشیدن آب، کم کنید زیرا درزمستان ممکن است میل به نوشیدن مایعات نداشته باشید. یک صبحانه‌ خوب و سالم بخورید و هرگز این وعده‌ غذایی را حذف نکنید.

تا ‌حد ‌ممکن از نور خورشید بهره ببرید. قبل از رفتن به رختخواب نباید غذایی مصرف کنید. گرسنگی نیمه‌شب را باید با میان‌وعده‌های سالم کنترل کرد. از مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C غافل نشوید. مواد غذایی سالم را در برنامه غذایی داشته باشید.

روش هایی برای افزایش خاصیت برنج

برنج یک ماده غذایی کامل و مغذی است که مصرف آن می تواند باعث تقویت متابولیسم، مراقبت از پوست، کمک به هضم، کاهش فشار خون بالا، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی و حفاظت در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی شود. متاسفانه بسیاری از افراد به خصوص بانوان در دوران رژیم غذایی خود برنج را به طور کامل از وعده روزانه مصرف غذایی حذف می‌کنندغافل از این که اگر برنج را به همراه مواد خوراکی میل کنند، از خواص زیاد آن بهره مند می شوند.

از جمله پلوی مخلوط که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم :

هویج پلو

هویج به علت دارا بودن ویتامین k، پتاسیم، آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و فیبر یک ماده غذایی مناسب برای کاهش وزن و درمان اسهال است که اگر همراه برنج مصرف شود، می تواند تاثیر بیشتری در درمان اسهال داشته باشد.

عدس پلو

هضم آسان آن ‌با تامین آهن و پروتئین می تواند باعث تقویت ذهن، جلوگیری از آلزایمر، رفع کم خونی، درمان ناراحتی های روده‌ای، درمان التهاب و زخم‌های دهان و گلو، درمان دیفتری بهبود نفخ معده، دفع صفرا، افزایش مقدار مدفوع، سلامت سیستم قلبی- عروقی، بهبود یبوست و افزایش شیر مادران شیرده شود.

ماش پلو

خواص ‌آنتی ‌اکسیدانی، مس ‌و مواد مغذی ‌موجود در ماش ‌می ‌تواند نقش ‌بسیار زیادی ‌در درمان یبوست، ‌اسهال، ‌بهبود ‌سیستم ‌گوارش، رشد ‌کودکان، ‌کاهش ‌کم ‌خونی ‌در نوزادان، تقویت حافظه، سلامت ‌لثه، جلوگیری از پوکی استخوان درمان گرما زدگی، درمان بیماری نقرس، بهبود کلسترول ‌خون ‌و قلب، افزایش انرژی ‌در مادران باردار، درمان دیابت نوع دو، کاهش وزن، تقویت بنیه بدن و درمان قند خون داشته باشد.

زیره پلو

زیره به ‌علت ‌وجود ویتامین k، B، C، E، کلسیم منیزیم، فسفر و آهن در خود می ‌تواند بسیاری از مشکلات ‌و بیماری ها مانند نفخ معده، تشنج صرع، چاقی، تنگی نفس، سکسکه، دل درد کودکان، برونشیت، لاغری در نواحی شکم یبوست، قرمزی چشم، درد دندان، درد زخم را بهبود بخشد و موجب دفع سموم بدن شود. بهتر است برای به ‌حداقل رساندن تاثیر این موارد حتما همراه برنج مصرف شود.

کد خبر 405620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.