در خلق آثارم از تصویر اصفهان استفاده خواهم کرد

یک کاریکاتوریست هندی گفت: برای اولین بار به اصفهان آمده ام، تصویر زیبایی از اصفهان در ذهنم ایجاد شده است و برای خلق آثارم از آنها استفاده خواهم کرد.

به گزارش ایمنا، جیتت کاستانا هنرمند کارتون اندونزی به همراه شانکار پامارثی هنرمند هندی روز گذشته در ورکشاپ «کارتون و کاریکاتورهای ترامپ» شرکت کرده و سخن گفتند، این دو هنرمند برجسته بین المللی از داوران جشنواره ترامپیسم بودند که با علاقه و اشتیاق آثار تک تک هنرجویان اصفهانی را دیدند و نظرات خود را بیان کردند. این ورک شاپ با موضوع «ترامپ و سیاست‌های دولت امریکا» برگزار شد.

کاستانا هنرمند اندونزی که در "کُمپاست کارتون" درباره مسائل اجتماعی، بهداشت و سلامت کار می‌کند و برنده بیش از ۲۰۰ جایزه بین‌المللی است در این کارگاه گفت: شخصیت ترامپ برای مردم کشور ما منفور و نفرت انگیز است و همین موضوع باعث شد تا من بتوانم طرحی از او بزنم و در روزنامه های کشورم منتشر کنم.

وی خطاب به هنرجویان حاضر در کارگاه بیان کرد: هر گاه می خواهید طرحی را بزنید باید شخصیتی را که خلق می کنید همانی باشد که در ذهن خود متصور هستید و از اجرای طرح های تقلیدی پرهیز کنید.

کاستانا ادامه داد: ممکن است برای اجرای یک طرح ۴ تا ۵ سال وقت بگذارید اما ارزشش را دارد تا اینکه بخواهید تقلیدی کار کنید و از ایده های دیگران استفاده کنید.

به دنبال سوژه های مدرن و به روز باشید

این هنرمند اندونزیایی تصریح کرد: ما همیشه باید به دنبال سوژه های مدرن و به روز باشیم. سوژه های کهنه و قدیمی از ارزش اثر ما می کاهد؛ چراکه دنیا در حال توسعه و گسترش است و آنچه خلق می کنیم باید به روز و جدید باشد.

وی ادامه داد: کپی هایی که از طرح های مختلف در ذهنتان دارید را پاک کنید. شما می توانید مبدع و خلاق باشید و یک سوژه جدید خلق کنید تا بر ارزش کار شما افزوده شود.

کاستانا اظهار کرد: من همیشه مطالعه می کنم و همه چیزهایی که در اطرافم می بینم را به تصویر می کشم.شخصیت های کاریزمای دنیا از جمله آثاری است که من خلق کرده ام. شخصیت های سیاسی که در هر دوره در کشورها تاثیر گذار بوده اند.

کاستانا تصریح کرد: سه عمل در دنیا برای من لذت بخش است. کارکردن، خوردن و استراحت کردن و با این سه عمل از زندگی لذت می برم. نقاشی، همسر دوم من است و بی نهایت از این کار لذت می برم.

این هنرمند اندونزی در پاسخ به سئوال یکی از هنرجویان که درآمد این کار برای شما می صرفد، گفت: کسی که هنرمند است باید عاشق هنر باشد من نیز عاشق این هنر که حرفه ام شده هستم و پول برای من مهم نیست. همین که تصویری را خلق می کنم لذت می برم.

کار با قلم را فراموش نکنید

در ادامه این کارگاه شانکار پامارثی یکی از هنرمندان مطرح در زمینه کاریکاتور چهره آسیا، خطاب به هنرجویان حاضر گفت: اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می خواهید به صورت دیجیتالی کار کنید هیچگاه قلم را از دستتان نیاندازید و کار با قلم را هم فراموش نکنید؛ چراکه اگر این اتفاق افتاد به مرور می خواهید همیشه دیجیتال کار کنید و کار با قلم را کنار بگذارید که این کار به حرفه شما ضربه می زند.

وی افزود: اثر دیجیتالی جذابیت و زیبایی ندارد و طبیعی نیست و من در هیچ برهه ای به شما پیشنهاد نمی دهم که وارد کار دیجیتالی شوید.

شانکار تصریح کرد: بهترین آثار طرح هایی است که بر روی کاغذ بدون اسید می زنید چراکه جذابیت خودش را دارد و هیچگاه کهنه نمی شود.

شانکار که با کسب بیش از ۱۲۰ جایزه معتبر جهانی جزو پرافتخارترین هنرمندان هندوستان است در پاسخ به سئوال یکی از هنرجویان مبنی بر اینکه آیا می توانید تصاویر گاوها را هم خلق کنید با توجه به اینکه یکی از مقدسات برخی از مردم هند گاوپرستی است، خاطر نشان کرد: برای من طرح زدن از گاو مانعی ندارد اما باید به مقدسات مردم کشورم توهین نکرده باشم و طرحی نزنم که آنها را ناراحت و رنجور کنم.

ایرانی ها در هنر سرآمد هستند

او تصریح کرد: ایرانی ها در هنر سرآمد هستند و در میان آنها اصفهانی ها هنرمندان خوبی در رشته مینیاتور دارند.

شانکار خطاب به هنرجویان حاضر گفت: از همه موضوعات و موجوداتی که در اطراف شما وجود دارد می توانید الهام بگیرید و به عنوان یک اثر آنها را خلق کنید و هیچ محدودیتی در خلق اثر وجود ندارد.

او گفت: برای اولین بار به اصفهان آمده ام، تصویر زیبایی از اصفهان در ذهنم ایجاد شده است و برای خلق آثارم از آنها استفاده خواهم کرد.

کد خبر 405601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.