اقتصاد آینده شهرها دانش‌محور و دانش‌بنیان است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان اینکه اقتصاد آینده شهرها، اقتصاد دانش‌محور و دانش‌بنیان است، گفت: راهکارهای جمعی برای رفع مسایل و مشکلات در سایه همدلی و تعامل بین شهرها، دولت و مجلس و هماهنگ‌کردن دستگاه‌ها با هم شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل نمایشگاه‌های کشور که به میزبانی مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، ضمن تسلیت اتفاقات ناگوار چند روز اخیر، اظهار کرد: هفته گذشته در جریان اتفاقات ناگواری که رخ داد، داشته‌های غنی و ارزشمند زیادی را در حوزه‌های ملی و بین‌المللی از دست دادیم و با از دست دادن قهرمانان نظامی و علمی، جان باختن مردم در تشییع پیکر شهید،  حادثه ناگوار سانحه هوایی و وقایع پس از آن که با پدیده ناگوار از دست رفتن اعتماد عمومی مواجه شدیم؛ به این باور رسیدیم که در بسیاری از اجزای مدیریت دچار ضعف‌های جدی هستیم.

وی با تاکید بر ارتقاء فضای همدلی و اعتماد در بین مردم و مسئولان، افزود: در کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی به صورت مجزا خلق و پیش رانده شده، اما آنچه می‌تواند از اتلاف منابع جلوگیری و موازی کاری‌ها را حذف کند، همدلی و همراهی در مجموعه‌های مختلف است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با اشاره به فعالیت ۱۱۳ ساله انجمن نمایشگاه‌های آلمان، تصریح کرد: ۱۱۳ سال پیش نمایشگاه‌های آلمان شکل گرفته و این مجموعه با ریشه و سابقه توانسته نه تنها موضوع نمایشگاهی را در دنیا متحول کند، بلکه استانداردها و سازو کار خود را تدوین و مستندات آن را به کشورهای دیگر ارائه کند.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از پیشرفت‌های نمایشگاهی را مدیون نگاه همدلانه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: باید برای صنعت نمایشگاهی هویتی مبتنی بر مدارک نمایشگاهی قائل باشیم و هر کسی را به راحتی وارد این عرصه نکنیم، بلکه افراد به صورت تخصصی آگاهی درباره این صنعت با گریدبندی و شاخص‌های ارزیابی ورود پیدا کنند.

آل‌شیخ با ابراز نگرانی از اینکه شهرداری‌ها متولی رسمی حوزه شهری ندارند، گفت: وزارت کشور باید متولی شهرداری‌ها باشد، اما به دلیل دغدغه‌های متعددی که در حوزه سیاسی، تقسیمات کشوری و انتخابات وجود دارد، موضوع شهرداری‌ها برای دولت در جایگاه نخست قرار ندارد و این در حالی است که امروزه ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها و ۴۰ درصد آنها در کلانشهرها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد آینده، اقتصاد دانش محور و دانش بنیان مبتنی بر شهرها است، تصریح کرد: در دو سال اخیر با همدلی بین شهرها اتفاقات خوبی شکل گرفته به طوری که در این دوره، تیم شهرداری‌های کشور توانسته از دولت مصوبه‌هایی خوبی دریافت و برخی از مشکلات را در این قالب رفع کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: خوشبختانه امسال با تعامل شهرها، مجلس و دیوان، موضوع دیوان محاسبات از دستور کار شهرداری ها خارج شد و بسیاری از اتفاقات خوشایند دیگر از جمله ایجاد مدیریت واحد شهری، زیرساخت های ارتباطی و داده‌ای و ارتباط با نیروی انتظامی رقم خورد.

وی با بیان اینکه راهکارهای جمعی برای رفع مسایل و مشکلات در سایه همدلی و تعامل بین شهرها، دولت و مجلس و هماهنگ‌کردن دستگاه‌ها با هم شکل می‌گیرد، گفت: جایگاه صنعت نمایشگاهی با همدلی در جامعه ارتقاء پیدا خواهد کرد.

آل‌شیخ با تاکید بر اینکه فاصله گرفتن از صنعت نمایشگاهی نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت، افزود: نمایشگاه‌ها تنها تالار کرایه‌ای برگزاری نمایشگاه نیست بلکه سیاست‌گذار و هدف‌گذار هستند، جهت‌گیری اقتصادی شکل می‌دهند و جهت بازارها و نوع کالا را تعیین می کنند.

وی ارتقاء جایگاه صنعت نمایشگاهی برای حل مشکلات صنفی را لازم و ضروری دانست و گفت: تنها راه رسیدن به این هدف آن است که مشکلات مشترک را در قالب فضای همدلی حل و روابط را با بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تثبیت و تقویت کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهارکرد: در بین نهادهای مختلف اجتماعی، شهرداری و نمایشگاه‌ها نیازمند برقراری اعتماد بیشتر با مردم و جامعه هستند و البته برای تقویت جایگاه صنعت نمایشگاهی نیاز به کار عمومی داریم که باید در بستر مشترک به عنوان نیاز صنفی شکل بگیرد.

به گزارش ایمنا، در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل نمایشگاه‌های کشور، مدیران عامل نمایشگاه‌های اصفهان، تهران، شیراز، یزد، کرمان، بوشهر، اردبیل، سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، یاسوج و خرم آباد حضور داشتند.

کد خبر 405577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.