"فهما" با هدف نشاط آفرینی شکل گرفت

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: هدف از شکل گیری نظام فهما ایجاد فصای رقابتی و مدیریتی کانون‌ها، هماهنگی و انسجام، نشاط آفرینی، تحول گرایی و برانگیختن کانون‌ها و استفاده از فضای مجازی و فناوری نوین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نیستانی پیش از ظهر امروز _دوشنبه ۲۳ دی ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری اولین سال رویداد ملی فهما اظهار کرد: در سطح استان اصفهان تعداد یک هزار و ۹۰۸ کانون فرهنگی هنری و در شهرستان اصفهان حدود ۵۰۰ کانون  وجود دارد که این کانون‌ها در مساجد فعالیت می‌کنند، قریب به یک هزار و ۴۰۰ کانون از تعداد یک هزار و ۹۰۰ کانون برخوردار از کتابخانه‌های مخزن دار و روباز هستند و حدود ۴۵ کانون در زمینه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از سال ۱۳۷۱ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت، افزود: اکنون ۲۷ سال از عمر این کانون‌ها می‌گذرد، سال گذشته برای اولین بار در طی ۲۷ سال اساس نامه این کانون‌ها تدوین و تنظیم شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: سال گذشته در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه در جلسه ۸۰۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی اساس نامه به تصویب رسیده و شناسنامه دار شد.

نیستانی ادامه داد: پس از آن شورای سیاست گذاری کانون‌ها شکل گرفت که سه وزیر در این شورا فعالیت دارند و متشکل از ۱۳ عضو است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس شورا، وزیر آموزش و پرورش، وزیر ورزش جوانان، شهردار تهران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، رییس سازمان بسیج، مرکز امور رسیدگی به مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، نماینده شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و رییس ستاد حجت الاسلام و المسلمین ارزانی حضور دارند که با تلاش‌های ایشان این اساس نامه به تصویب رسید و در نهایت شورای سیاست گذاری شکل گرفت.

وی با تأکید بر اینکه به موازات این شورای سیاست گذاری در هر استان شورای هماهنگی استانی شکل گرفت، گفت: این شورای هماهنگی متشکل از ۹ عضو است که رده‌های زیرمجموعه اعضاء شورای سیاست گذاری هستند که متشکل از نماینده ولی فقیه، امام جمعه استان به عنوان رییس شورا، استاندار نایب رییس شورا، سازمان تبلیغات اسلامی، شهردار، فرمانده بسیج، اوقاف و مدیرفرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان اظهار کرد: بعد از این اقدامات سند تحول کانون‌ها به تصویب شورای سیاست گذاری رسید که به نام سند تحول راهبردی کانون‌ها معروف است و با ابلاغ این سند خط مشی سیاست گذاری و نقشه راه کانون‌ها را در مسیر حرکت به سمت اهداف مورد نظر نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: برای پیاده کردن این سند تحول و اجرایی شدن آن اهداف نظام (فهما) شکل گرفت. این کلمه مخفف فرهنگ و هنر مساجد ایران است که نظامی برای پیاده کردن سیاست‌های این سند تحول شکل گرفته است و بعد از تصویب آن هرسال پس از اجرایی شدن این نظام با شاخص‌های مورد نظر استانی که عنوان استان نمونه در کشور انتخاب می‌شود و پایتختی فهما را بر عهده دارد و این پایتخت از امسال در کشور از میان استان و کانون‌های برتر انتخاب می‌شود.

انتخاب هشت شاخص اصلی و ۳۶ شاخص فرعی

نیستانی با اشاره به اینکه هدف از شکل گیری فهما به منظور ایجاد فضای رقابتی و مدیریت کانون‌ها است، اظهار کرد: هدف از شکل گیری نظام فهما ایجاد فصای رقابتی و مدیریتی کانون‌ها، هماهنگی و انسجام، نشاط آفرینی، تحول گرایی و برانگیختن کانون‌ها و استفاده از فضای مجازی و فناوری نوین است و هدفمان احیای کارکرد رونق بخشی و فرهنگی و اجتماعی مساجد بر روی تراز الگوی ایرانی اسلامی است که باعث پیشرفت و همخوانی آنها با شرایط فرهنگی کشور باشد و موجب هم زیستی مؤمنانه و خانواده محور شود.

وی با بیان اینکه بر این اساس شاخص‌ها و سنجش‌هایی شکل گرفت، افزود: ارتقا فعالیت‌های قرآن و عترت، شبکه سازی سامانه‌ای، هنر متعالی، کتاب و کتابخوانی، رویدادهای ملی و مذهبی، فضای مجازی در رسانه، غنی سازی اوقات فراغت، خلاقیت و نوآوری که هشت شاخص اصلی برای سنجش‌ها است.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان گفت: در این هشت شاخص اصلی تعداد ۳۶ شاخص فرعی را برای سال ۹۸ در اولویت قرار دادیم و هرکدام از این هشت شاخص اصلی زیرمجموعه‌هایی دارند که برای امسال ۳۶ شاخص را در بر می‌گیرد و سال آینده این رقم به ۱۰۰ شاخص افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این ۳۶ شاخص هرکدام مبحثی را در نظر دارد برای مثال قرآن و عترت بحث توسعه نماز، امربه معروف و نهی از منکر، اجرای تفسیر کوتاه و طرح تلاوت نور است. در زمینه شبکه سازی افزایش اعضاء جدید کانون‌ها با معیار سنی زیر ۲۱ سال و معرفی افراد کانون‌ها و دربحث هنری و ادبی ثبت گروه تئاتر، سرود، ثبت گروه فیلم و فعالیت‌های هنری مدنظر است.

به گفته نیستانی در بخش کتاب و کتابخوانی بحث کتابخانه‌های مخزن دار اعضاء شرکت کننده در مسابقات و طرح شنبه‌های کتاب با معرفی یک کتاب است. بحث غنی سازی اوقات فراغت که با فعالیت‌های پایگاه‌های اوقات فراغت انجام می‌شود همچنین بحث پاسداشت به مناسبت‌های ملی و مذهبی، ایثار و شهادت، هفته بسیج و اربعین صورت می‌گیرد.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان اظهار کرد: علاوه بر این بحث فضای مجازی و رسانه هم وجود دارد و در راستای استقرار نظام فهما سامانه ملی بچه‌های مسجد شکل گرفت که پرتال کشوری بوده و با عضویت همه کانون‌ها در کشور این سامانه ملی تدوین شده است و بارگذاری اطلاعات و فعالیت‌ها صورت می‌گیرد که قابلیت رصد و بارگذاری فعالیت‌ها در این سامانه فراهم شده که یکی از ابزارهای مهم نظام ملی فهما خواهد بود.

فعالیت ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در کشور

نیستانی ادامه داد: این سامانه سال اول شکل گرفت و با اعلام فراخوان ثبت همه کانون‌ها در کشور انجام شد و اکنون قریب به ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری فعال هستند و از تعداد ۸۰ هزار مسجد که ۵۰ هزار مورد آن فعال هستند نیمی از این مساجد برخوردار از کانون‌های فرهنگی هنری هستند.

وی با اشاره به اینکه با شکل گیری این سامانه فراخوان اولیه ثبت کانون‌ها سال گذشته انجام شد، اظهار کرد: در مرحله اول قریب به ۲۵ هزار کانون فعال در این سامانه به ثبت رسید و در مرحله دوم ثبت اعضاء کانون‌ها با رقم دو میلیون عضو در سطح کشور بود و این آمار در استان اصفهان قریب به ۳۳۸ هزار عضو در کانون‌های فرهنگی هنری است که بیشتر از قشر نوجوانان و جوانان هستند.

مدیرستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان خاطرنشان کرد: این شاخص‌ها در سامانه بچه‌های مسجد بارگذاری شد و از کانون‌ها درخواست کردیم که براساس این شاخص‌ها فعالیت‌های خود را در سامانه ثبت کنند بالاترین اعضاء کانون‌های کشور از اصفهان بوده و تعداد ۴۵ هزار فعالیت اوقات فراغت مختص به استان اصفهان بوده است و بعد از شهرستان اصفهان، شهرستان های کاشان، فلاورجان، نجف آباد و اردستان در اولویت قرار دارند.

وی با تأکید بر آمار کتابخانه‌های مساجد استان اصفهان گفت: نزدیک به ۱۴ هزار و ۹۷ کتابخانه در سطح کشور وجود دارد که از این آمار یک هزار و ۳۰۰ کتابخانه در استان اصفهان فعال هستند که این رقم حاکی از بالاترین آمار کتابخانه‌های سطح کشور در اصفهان است.

نیستانی یادآور شد: روز ۲۵ دی ماه آخرین مهلت بارگذاری فعالیت‌ها و امتیازگیری برای تشخیص پایتخت فهما بوده است و امیدوارم این مهلت تمدید شود تا ارزیابی‌های نهایی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: طرح فهما در قالب یک شبکه منسجم فراگیر در عرصه فرهنگی و دینی و مسجد پایه فعالیت می‌کند. از ویژگی‌های خوب نظام فهما توضیح دقیق اعتبارات رقابت سالم، نظام امتیاز بندی، خدمات و کیفیت بندی است تا در این نظام شایسته سالاری و توزیع دقیق و عادلانه انجام شود.

کد خبر 405574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.